صفحه اصلی / اسلایدر / با ادامه ارائه تسهیلات در دولت سیزدهم، ضرر و زیان اصناف جبران می شود؟/جبران خسارت اصناف با بخشش مالیاتی
با ادامه ارائه تسهیلات در دولت سیزدهم، ضرر و زیان اصناف جبران می شود؟/جبران خسارت اصناف با بخشش مالیاتی

با ادامه ارائه تسهیلات در دولت سیزدهم، ضرر و زیان اصناف جبران می شود؟/جبران خسارت اصناف با بخشش مالیاتی

کسب و کار نیوز- خسارت اصناف از بحران کرونا در دو سال اخیر غیرقابل جبران است. کرونا، میلیاردها تومان درآمد اصناف را کاهش داده و این ضربه بسیار بزرگی به فعالان بازار است. با تعطیلات اجباری روزانه 5 هزار میلیارد تومان از فروش اصناف در محدودیت های اخیر کرونایی کاسته شده و اگر این رقم را در ماه محاسبه کنیم به عدد ۱۵۰هزار میلیارد تومان می رسیم. مجموعا با شش ماه تعطیلات کرونایی امسال خسارت اصناف ناشی از کاهش فروش روزانه، برابر با عدد ۹۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، دبیرکل اتاق اصناف ایران در این رابطه می گوید: سهم اصناف در شیوع همه‌گیری در بدترین حالت ۱۰درصد است. به همین علت با تعطیلی های مکرر و فرسایشی در این بخش خیلی موافق نبوده ایم. اما به هر حال مسئولیت اجتماعی ایجاب می کند مصوبات برای تعطیلی ها را رعایت کنیم. محمد باقر مجتبایی اضافه کرد: در حالی که ثابت شده سهم اصناف در همه گیری این بیماری بسیار ناچیز است اما با بروز هر موج جدید بیماری اولین قدم تعطیلی اصناف اعلام می شود. در دو سال بروز بحران کرونا، خسارت های بسیاری به اصناف وارد شده و بسیاری از فعالان صنفی ورشکسته شده و شغل خود را از دست داده اند. اگر وام های کرونایی برای اصناف ادامه پیدا می کند باید در وهله اول کارایی آن بررسی شود. مقدار وام و سود دریافتی آن باید تاثیر مثبتی بر روند فعالیت اصناف داشته باشد نه اینکه بر مشکلات فعلی نیز بیفزاید.

به هر ترتیب اصناف در طی دوره هجده ماه گذشته خسارت زیادی متحمل شدند و علی‌رغم شرایط نامطلوب اقتصادی و زیان های وارده به کسب و کارها، همکاری گسترده و شایسته‌ای را در تعطیلی های کرونا داشتند. فعالان صنفی معتقدند برای جبران خسارات وارده به اصناف می بایست ‎مجلس سه ماموریت ویژه را دنبال می کند. کاهش و حذف بخشی از مالیات اصناف، امهال تسهیلات و وام ها و نیز حمایت مالی مستقیم. کارگران، اصناف و مشاغل آسیب دیده هم باید هدف اول حمایت مجلس باشند.

دبیرکل اتاق اصناف ایران در این رابطه در گفت و گو با “کسب و کار گفت: سهم اصناف در شیوع همه‌گیری در بدترین حالت ۱۰درصد است. به همین علت با تعطیلی های مکرر و فرسایشی در این بخش خیلی موافق نبوده ایم. اما به هر حال مسئولیت اجتماعی ایجاب می کند مصوبات برای تعطیلی ها را رعایت کنیم.

محمد باقر مجتبایی اضافه کرد: در حالی که ثابت شده سهم اصناف در همه گیری این بیماری بسیار ناچیز است اما با بروز هر موج جدید بیماری اولین قدم تعطیلی اصناف اعلام می شود. در دو سال بروز بحران کرونا، خسارت های بسیاری به اصناف وارد شده و بسیاری از فعالان صنفی ورشکسته شده و شغل خود را از دست داده اند. اگر وام های کرونایی برای اصناف ادامه پیدا می کند باید در وهله اول کارایی آن بررسی شود. مقدار وام و سود دریافتی آن باید تاثیر مثبتی بر روند فعالیت اصناف داشته باشد نه اینکه بر مشکلات فعلی نیز بیفزاید.

وی اظهار داشت: کمک‌ها جبران‌کننده خسارات اصناف نبوده اما باید توجه کرد که این حمایت‌ها متناسب با توان مالی دولت ارائه شده است. اما می توان در موارد دیگر برای اصناف چاره جویی کرد. کاهش و حذف بخشی از مالیات اصناف، امهال تسهیلات و وام ها و نیز حمایت مالی مستقیم می تواند باری از دوش اصناف که در این دوران بیشترین خسارات را در بخش اقتصادی دیده اند، برداشت. اصناف نه تنها درآمدی در این مدت نداشته اند بلکه با خسارات بسیاری روبرو بوده اند که جبران آن ممکن است سالهای سال به طول بینجامد. بنابراین بخشش مالیاتی و حمایت های مالی با کمترین سود و یا حمایت های بلاعوض می تواند در جبران خسارات هزاران میلیاردی موثر باشد.

به گفته مجتبایی، دولت باعنوان تسهیلات بانکی توضیح داد، دولت ۴۰هزارمیلیارد تومان بودجه و تسهیلات در نظر گرفت که ۲۰هزار میلیارد تومان آن از سوی دولت در بخش گردشگری صرف شد و ۲۰هزارمیلیارد تومان به عنوان تسهیلات با نرخ سود ۱۲درصد برای اصناف در نظر گرفته شده اما اصناف مختلف به دلیل بالا بودن نرخ سود بانکی از این تسهیلات استقبال نکردند.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.