صفحه اصلی / اسلایدر / گران شدن میوه موجب کاهش تقاضا شد/گرانی و عرضه چند نرخی میوه
گران شدن میوه موجب کاهش تقاضا شد/گرانی و عرضه چند نرخی میوه

گران شدن میوه موجب کاهش تقاضا شد/گرانی و عرضه چند نرخی میوه

کسب و کار نیوز- افزایش شدید قیمت میوه که به گواه آمار بعضی مواقع 300 تا 500 درصد از مزرعه تا بازار افزایش داشت نارضایتی بین مردم و عمدتا طبقه متوسط به پایین جامعه که توان خرید نداشتند ایجاد می کرد. قیمت‌ها حتی در میوه فروشی‌هایی که در مجاورت یکدیگر قرار دارند یکسان نبوده و بسیاری از میوه‌های با یک کیفیت نیز با اختلاف قیمت فراوان به دست مصرف کنندگان می‌رسد ومردم از کیفیت پایین میوه‌ها هم گلایه‌های بسیاری دارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در رابطه با مشکلات بازار میوه می گوید: تاثیر گرانی در بازار میوه تنها متوجه مردم نیست و میوه فروشان نیز با کاهش درآمد روبرو شده اند. در مدت اخیر تقاضا برای لغو مجوز افزایش پیدا کرده و بسیاری از اعضای این صنف خواستار تغییر شغل هستند. اسدالله کارگر ادامه داد: از زمان شیوع بیماری کرونا تا به امروزاین صنف با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده است. میوه فروشان اصلا تمایلی برای ماندن میوه در فروشگاه ها ندارند چراکه بر خلاف دیگر اصناف شاغل در بحران کرونا، میوه ها اقلامی هستند که در صورت عدم فروش روزانه خراب و فاسد می شوند و ضرر بسیاری متوجه میوه فروشان خواهد شد. به گفته اسدالله کارگر، بالا رفتن قیمت محصولات باغی پیش از رسیدن به میدان مرکزی تره بار اتفاق می‌افتد و فروشندگان میوه، نقش چندانی در این افزایش قیمتها ندارند.

امید مردم برای خرید میوه به بازارهای میوه و تره بار به جهت ارزان تر بوده میوه هاست که در مدت اخیر شاهد گرانی این اقلام در این بازارها نیز هستیم. به طوریکه به گفته مسئولان بازارهای میوه و تره بار گران شدن میوه موجب کاهش تقاضا در این بازارها شده است. داستان تکراری گرانی در بازار میوه و بی توجهی به رفع مشکلات این بازار موجب شده تا مردم برای خرید میوه دچار سختی بسیاری شوند.

به گفته فعالان بازار، جریان اصلی افزایش قیمت در میدان مرکزی میوه و تره‌بار اعمال می‌شود. مشکل اصلی اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران، ۴۰ درصد از دلالان و واسطه‌های کلان میوه است که محصول را بدون فاکتور و به صورت گران‌تر از میزان واقعی به فروشنده‌های سطح شهر می‌فروشند. مغازه‌دار سطح شهر نیز مجبور است میوه را به قیمت بالایی بفروشد تا به سود منطقی برسد.

گرانی میوه و تره بار و اختلاف بسیار زیاد قیمت آن‌ها و چند نرخی بودن میوه‌ها در میوه فروشی‌ها یک معضل قدیمی است. این در حالی است که به گفته غرفه داران در میادین، میوه به دلایل مختلف از جمله تعدد واسطه‌ها و دلالان افزایش قیمت یافته است. فروشندگان میوه و تره بار هم مانند خریداران از این قیمت‌ها متضرر می‌شوند. عده‌ای از دلالان که به سلف خر معروفند، میوه را پیش از رسیدن آن، از باغدار پیش خرید و بین خود خرید و فروش می‌کنند و با چند دست واسطه کالا به دست مردم می‌رسد، اما این مطلب قابل اثبات و پیگیری نیست. البته بخشی از میوه خریداری شده هم جز ضایعات محسوب می‌شود و خریدار روی آن ممکن است ضرر کند و در مواردی، نصف محصول یک باغ جز محصولات درجه یک نیست و به قیمت پایینی خرید و فروش می‌شود.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در رابطه با مشکلات بازار میوه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: تاثیر گرانی در بازار میوه تنها متوجه مردم نیست و میوه فروشان نیز با کاهش درآمد روبرو شده اند. در مدت اخیر تقاضا برای لغو مجوز افزایش پیدا کرده و بسیاری از اعضای این صنف خواستار تغییر شغل هستند.

اسدالله کارگر ادامه داد: از زمان شیوع بیماری کرونا تا به امروزاین صنف با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده است. میوه فروشان اصلا تمایلی برای ماندن میوه در فروشگاه ها ندارند چراکه بر خلاف دیگر اصناف شاغل در بحران کرونا، میوه ها اقلامی هستند که در صورت عدم فروش روزانه خراب و فاسد می شوند و ضرر بسیاری متوجه میوه فروشان خواهد شد. به گفته اسدالله کارگر، بالا رفتن قیمت محصولات باغی پیش از رسیدن به میدان مرکزی تره بار اتفاق می‌افتد و فروشندگان میوه، نقش چندانی در این افزایش قیمتها ندارند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار همچنین با اشاره به نظارت بازرسان اتحادیه بر قیمت‌های فروشگاه‌های محصولات باغی و تره بار گفت: علاوه بر بازرسان اتحادیه، دستگاه‌های نظارتی هم روی قیمت محصولات باغی نظارت جدی می‌کنند و ما نیز بارها از طریق پیامک و روش‌های دیگر تاکید کرده و مکررا به فروشندگان تذکر می‌دهیم که نباید کالای خریداری شده خود را بجز مبلغی به عنوان حاشیه سود، بالاتر از قیمت خرید عرضه کنند و برگه میادین میوه و تره بار، سند خرید میوه محسوب می‌شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.