صفحه اصلی / اسلایدر / شیوع کرونا در دو سال اخیرمنجر به ورشکستگی ۱۰۰ درصدی تالارهای پذیرایی شد/خسارت ۹۵ درصدی کرونا به تالار‌داران
شیوع کرونا در دو سال اخیرمنجر به ورشکستگی ۱۰۰ درصدی تالارهای پذیرایی شد/خسارت ۹۵ درصدی کرونا به تالار‌داران

شیوع کرونا در دو سال اخیرمنجر به ورشکستگی ۱۰۰ درصدی تالارهای پذیرایی شد/خسارت ۹۵ درصدی کرونا به تالار‌داران

کسب و کار نیوز- دبیرکل اتاق اصناف ایران گفت: از مجموع ۵۲۰۰ تالار دار و باغ تالار صنفی بیش از صد هزار نفر نیرو و پرسنل شاغل داشتند که در حال حاضر بیکار شده اند که بیشتر از قشرضعیف جامعه هستند. دبیرکل اتاق اصناف ایران ابراز امیدواری کرد که در ماه آینده با تصویب مصوبه ها، مجوز بازگشایی تالار داران صادر شود و افزود: بیش از ۱۹ ماه هست که صنف تالار‌های پذیرایی به دلیل کرونا تعطیل هستند و اکثریت این واحد‌ها خسارت بالای ۹۵ درصد دیده‌اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، نائب رئیس دوم اتاق اصناف تهران در این رابطه می گوید: تمام تالارها بیش از دو سال است غیر فعال بوده و بدون هیچ حمایتی نمی‌توانند از پس هزینه‌ها برآیند بنابراین تعداد زیادی از تالارها نیز درخواست تعطیلی داده‌اند. این یعنی ۱۰۰ درصد تالارها دچار ورشکستگی مطلق شده‌اند. خسرو ابراهیمی نیا اضافه کرد: در مدت زمانی که کرونا شیوع پیدا کرده تا به امروز صدها هزار نفر در صنف تالارداران از کار بیکار شده اند. این موضوع تهدیدی جدی برای معیشت و گذران زندگی در صنف تالارداران است. باید راهکار درستی برای حمایت و ساماندهی این مشاغل شود در غیر این صورت باقیمانده اعضای این صنف نیز کار خود را از دست خواهند دارد.

این در حالی است که محمدباقر مجتبایی، دبیرکل اتاق اصناف ایران در ادامه اظهار داشت: بیش از ۱۹ ماه است که اعضای صنف تالار‌های پذیرایی در سراسر کشور فعالیت نداشتند و در یک دوره کوتاه مدت هم که با رعایت پروتکل‌های سنگین بهداشتی اجازه فعالیت داده شد، عملا تعطیل بودند و نتوانستند کسب و کاری داشته باشند و اکثریت این واحد‌ها ورشکست شدند. وی تصریح کرد: از مجموع ۵۲۰۰ تالار دار و باغ تالار صنفی بیش از صد هزار نفر نیرو و پرسنل شاغل داشتند که در حال حاضر بیکار شده اند که بیشتر از قشرضعیف جامعه هستند و این مساله دغدغه اصلی اتاق اصناف ایران است که بتوانیم وضعیت کسب و کار این واحد‌ها را ساماندهی کنیم که در این شرایط سخت اقتصادی بتوانند مجددا به کارشان برگردند.

مجتبایی تصریح کرد: در این راستا نشستی با جمعی از فعالان صنفی تالارداران داشتیم و بررسی کارشناسی در زمینه شیوه رعایت پروتکل‌ها بهداشتی با در نظر گرفتن وضعیت کسب وکار واحد‌های صنفی و معیشت این صنف صورت گرفت.وی افزود: در این نشست راهکار‌های متعددی را بررسی کردیم و بزرگترین تمرکز ما رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و در این زمینه اگر واحدی هم تخلف داشت فقط واحد متخلف تعطیل می‌شود نه کل واحدها.

مجتبایی تصریح کرد: بررسی کارشناسی شیوه فعالیت صنف تالار‌های پذیرایی و شیوه تبادل نظر و شیوه نظارت‌ها و اینکه چگونه اتحادیه‌ها بر رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی نظارت داشته باشند، بررسی‌های لازم صورت گرفته است و بر اساس چارچوب‌های اعلام شده نشست دیگری با وزارت بهداشت خواهیم داشت تا پروتکل‌های جدیدی در نظر بگیریم و در نهایت در قالب یک طرح مشترک بین اتاق اصناف ایران، وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا با یک چارچوب هوشمند اجرایی خواهد شد.دبیرکل اتاق اصناف ایران در پایان ابراز امیدواری کرد که در ماه آینده با تصویب مصوبه ها، مجوز بازگشایی تالار داران صادر شود.

در همین رابطه نائب رئیس دوم اتاق اصناف تهران در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: بیش از ۵۰ درصد تالارهای پذیرایی در تهران به طور کلی کار خود را تعطیل کردند و عملا هیچگونه فعالیت صنفی ندارند. خسرو ابراهیمی نیا اضافه کرد: در مدت زمانی که کرونا شیوع پیدا کرده تا به امروز صدها هزار نفر در صنف تالارداران از کار بیکار شده اند. این موضوع تهدیدی جدی برای معیشت و گذران زندگی در صمف تالارداران است. باید راهکار درستی برای حمایت و ساماندهی این مشاغل شود در غیر این صورت باقیمانده اعضای این صنف نیز کار خود را از دست خواهند دارد.

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی تهران اظهار داشت: ۸۰ درصد تالارهای پذیرایی اجاره ای هستند و کرونا باعث شد مشکلات و اختلافات زیادی بین مالک و مستاجر تالارهای پذیرایی به وجود آید زیرا مستاجران هزینه های زیادی برای تالارها کرده بودند که هیچ درآمدی نداشت و توان پرداخت اجاره بهاء را نیز نداشتند و حتی برای نگهداری تالارها ماهانه میلیون ها تومان هزینه کردند.

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا، بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا تمامی تالارهای پذیرایی کشور به صورت صددرصدی تعطیل بوده اند و تسهیلات با سود و بهره به شکل قبلی که وام ۱۲ تا ۱۶ میلیونی بود هیچ فایده ای ندارد و یک طرح بی منطقی است. ابراهیمی نیا گفت: همین امر موجب شد بسیاری از کارگران این بخش اخراج و صاحبان تالارها یا ورشکست شوند و یا در شرایط مالی بسیار سختی قرار گیرند.

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.