صفحه اصلی / اصناف / تخلفات تولیدکنندگان را منعکس کرده‌ایم

پازوکی:

تخلفات تولیدکنندگان را منعکس کرده‌ایم

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران گفت: تخلفات تولید‌کنندگان در زمینه پیش‌فروش لوازم خانگی را به وزارت صنعت و سازمان بازرسی منعکس کرده‌ایم.

اکبر پازوکی اظهار داشت: بازار لوازم خانگی به‌دلیل افزایش شدید قیمت‌ها و افت قدرت خرید با رکود صددرصدی مواجه است و معدود مشتریان نیز به‌دلیل مشکلات نظام توزیع با مشکل مواجه هستند. این شرایط موجب شده برخی تولید‌کنندگان لوازم خانگی، با ورود به شبکه توزیع، عرضه انحصاری و لیزینگی محصولاتشان را، به‌صورت پیش‌فروش، در دستور کار قرار دهند. این شرکت‌ها با تبلیغ فروش لیزینگی و اقساطی محصولاتشان از طریق شبکه‌های توزیع خاص، عملا پیش‌فروش و تحویل با تأخیر لوازم خانگی را جایگزین پخش مویرگی در بین شبکه فروشندگان دارای پروانه کسب کرده‌اند که برخلاف قانون نظام صنفی است.

وی ادامه داد: اگرچه لوازم خانگی مشمول قیمت‌‌گذاری دولتی نیست اما متأسفانه طی ۲سال گذشته هیچ‌گونه کشف قیمتی در بازار لوازم خانگی نداشته‌ایم، تولید‌کننده‌هایی که مجاب به کشف قیمت نمی‌شوند، هر روز با ترفندهای تازه انواع محصولات جدیدشان، مانند تلویزیون یا ساید‌ را با تبلیغ در بیلبوردهای سطح شهر یا فضای مجازی، با تخفیف‌های چندمیلیون تومانی عرضه میکنند اما به‌دلیل بالا‌بودن قیمت‌ها حتی با این تخفیف‌‌ها نیز کسی قادر به خرید لوازم خانگی نیست. با این حال، تولید‌کنندگان به جای توجه به صادرات، فروش اقساطی محصولات‌ با قیمت بالاتر‌ به مشتریان را مدنظر قرارداده‌اند.

پازوکی عنوان کرد: از یک‌سال‌ونیم گذشته هیچ کشف قیمتی برای لوازم خانگی در سامانه سازمان حمایت صورت نگرفته و آخرین قیمت‌های درج‌شده مربوط به سال۹۷ است. با این روند سهم بازار لوازم خانگی قاچاق به‌دلیل افزایش نرخ ارز در حالی بیشتر شده که قیمت یک ماشین لباسشویی ۲۳۰هزار‌تومانی تولید داخل در سال۹۶ به ۷میلیون تومان یا سایدبای‌ساید یک‌و‌نیم میلیون تومانی به ۲۷میلیون تومان افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی بیان کرد: تخلفات تولید‌کنندگان در زمینه پیش‌فروش لوازم خانگی را به وزارت صنعت و سازمان بازرسی منعکس کرده‌ایم اما متأسفانه اصلا تشکل‌های صنفی ذیربط در تصمیم‌گیری‌ها دخالت داده نمی‌شوند. در حالی مشکلات بازار لوازم خانگی و تأخیر در تحویل روزبه‌روز بیشتر می‌شود که لوازم خانگی قاچاق با تبلیغات پیامکی از طریق یک سیم‌کارت در منزل به مشتری تحویل می‌شود. کاسبی که باید جواز و… داشته باشد، نمی‌تواند کالای قاچاق بفروشد. علاوه بر آن بخشی از لوازم خانگی تولید داخل آزادانه در فضای مجازی با چند برابر قیمت و بدون کنترل عرضه می‌شود و حتی شرکت‌های تولید‌کننده نیز برای عرضه محصولاتشان، فروشگاه مجازی و سایت تاسیس کرده‌اند.

وی ادامه داد: برخی شرکت‌های تولید‌کننده لوازم خانگی از عرضه کالا به فروشندگان و بنکداران خودداری می‌‌کنند و با ایجاد شبکه‌های عرضه مستقیم و فروش لیزینگی و اقساطی ۷۰درصد کالاهای تولیدی خود را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه میکنند و به‌دنبال آن هستند که ۳۰درصد باقیمانده از محصولاتشان را نیز به شکل انحصاری و مستقیم عرضه کنند. اینگونه فروشندگان لوازم خانگی با دریافت پیش‌پرداخت، محصولاتشان را به شیوه لیزینگی‌ اما با تأخیر ۲ تا ۴ماهه، در فروشگاه‌های مذکور عرضه میکنند. با گذشت ۴سال از ممنوعیت واردات، دوباره تولید‌کنندگان لوازم خانگی به‌دنبال مهلت ۵ساله هستند، اگر قرار است تولید به نفع کشور کار کند، نباید انحصار ایجاد شود.

پازوکی گفت: متأسفانه برخی شرکت‌های تولید‌کننده لوازم خانگی در شهرهای کوچک و بزرگ فروشگاه‌ها را با چندین برابر قیمت واقعی اجاره کرده‌اند و صنف فروشندگان لوازم خانگی را به حق‌العمل‌کاری واداشته‌اند تا کالا را مستقیم به‌صورت لیزینگی و با تأخیر به مشتری تحویل دهند. این امر موجب می‌شود مصرف‌کنندگان به سمت خرید محصولات قاچاق بروند. مشخص نیست چگونه تولید‌کنندگان لوازم خانگی با دریافت تسهیلات بانکی به نرخ ۱۸درصد، محصولات لیزینگی را با سود ۴درصد عرضه می‌کنند.این امر بیانگر خلئی است که تولید‌کنندگان در پشت پرده از آن استفاده و این زیان را از طریق افزایش قیمت محصولاتشان جبران میکنند. در واقع لوازم خانگی با نرخ سود ‌۲۴درصدی به مشتریان عرضه می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

زد و بند علت اصلی رکود اقتصادی

خیرخواهان، استاد اقتصاد دانشگاه و مترجم کتب اقتصادی سیاسی در تشریح علل دوره‌های رونق و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *