صفحه اصلی / اسلایدر / سیگنال کاهش قیمت به بازار ارز
سیگنال کاهش قیمت به بازار ارز

افزایش فروش نفت و صادرات باعث توقف افزایش نرخ دلار شد

سیگنال کاهش قیمت به بازار ارز

کسب و کار نیوز- آمارهای ارایه شده توسط دو نهاد بانک مرکزی و مرکز آمار نشان می دهد رشد اقتصادی تحقق یافته است. هر چند این دو آمار تفاوتهایی با هم دارند اما هر دو از افزایش رشد اقتصادی حکایت دارند. افزایش رشد اقتصادی ناشی از افزایش فروش نفت ایران در بازارهای جهانی و ارزآوری از این طریق بوده است. به همین دلیل پیش بینی می شود نرخ دلار با توجه به رشد درآمدهای ارزی کاهشی شود و این اقدام سیگنالی ارزشمند برای ایجاد تعادل در نرخ دلار خواهد بود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، یک کارشناس اقتصادی در این زمینه می گوید: افزایش فروش نفت و صادرات این کالا موجب شده تا نرخ ارز در بازار از این میزان بالاتر نرود. این بدان معناست که رشد صادرات توانسته به عنوان ترمزی جلوی رشد بیشتر نرخ ارز را بگیرد و اجازه افزایش به کانال بالاتر را به دلار ندهد. نرخ ارز مدتهاست در کانال ۲۷ هزار تومان مانده است که افزایش صادرات نفتی و ارزآوری این کالا به همراه گشایش هایی که در برخی منابع ارزی اتفاق افتاده دلایل آن هستند.

کامران ندری اضافه کرد: از سوی دیگر شاهد هستیم که دولت جدید آمریکا از سختگیری های خود کاسته است. این اقدام هم موجب شده ترمز افزایش نرخ ارز کشیده شود. البته این اتفاقات و آمارهای منتشر شده در رابطه با رشد اقتصادی مربوط به بهار ۱۴۰۰ است. یعنی آثار ارزآوری در سه ماهه بهار بر روی نرخ ارز دیده شده است. این در حالی است که اظهارات اخیر در رابطه با اثرگذاری رشد صادرات نفتی بر کاهش نرخ ارز خیلی حساب شده نیست. چراکه زمانی ما کاهش نرخ ارز را به صورت ملموس خواهیم داشت که کل تحریم های مرتبط با برجام لغو شود.

به هر ترتیب بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در دو گزارش مجزا درباره رشد اقتصادی کشور از رشد قابل توجه بخش نفت خبر داده‌اند. با این اتفاق طبیعتا ارزهای جدید در راه بازار باید باشند. اما آیا این به معنای ارزانی قطعی قیمت دلار است. رشد قابل توجه نفت در بهار امسال پیام مثبتی برای بازار ارز دارد که اگر این فروش نفت همراه با کسب درآمد ارزی برای کشور باشد و این دلارها به بازار برسند احتمالا در روند قیمت دلار تاثیر قابل توجهی داشته باشد. با این حال تورم ۴۵ درصدی، رشد نقدینگی حدود ۴۰ درصدی و پیش‌بینی رشد شدید پایه پولی تا ۵۰ درصد هرکدام از این‌ها کار را برای ارزان کردن دلار سخت می‌کنند. اما احتمالا رشد بخش نفت اگر همراه با آمدن دلارها به کشور باشد حداقل در مقطع فعلی می‌تواند روند قیمت دلار را دارای ثبات نسبی کند.

ثبات نرخ دلار با افزایش صادرات

کامران ندری، کارشناس اقتصادی

افزایش فروش نفت و صادرات این کالا موجب شده تا نرخ ارز در بازار از این میزان بالاتر نرود. این بدان معناست که رشد صادرات توانسته به عنوان ترمزی جلوی رشد بیشتر نرخ ارز را بگیرد و اجازه افزایش به کانال بالاتر را به دلار ندهد. نرخ ارز مدتهاست در کانال ۲۷ هزار تومان مانده است که افزایش صادرات نفتی و ارزآوری این کالا به همراه گشایش هایی که در برخی منابع ارزی اتفاق افتاده دلایل آن هستند.

همچنین از سوی دیگر شاهد هستیم که دولت جدید آمریکا از سختگیری های خود کاسته است. این اقدام هم موجب شده ترمز افزایش نرخ ارز کشیده شود. البته این اتفاقات و آمارهای منتشر شده در رابطه با رشد اقتصادی مربوط به بهار ۱۴۰۰ است. یعنی آثار ارزآوری در سه ماهه بهار بر روی نرخ ارز دیده شده است. این در حالی است که اظهارات اخیر در رابطه با اثرگذاری رشد صادرات نفتی بر کاهش نرخ ارز خیلی حساب شده نیست. چراکه زمانی ما کاهش نرخ ارز را به صورت ملموس خواهیم داشت که کل تحریم های مرتبط با برجام لغو شود.

با لغو کلیه تحریم های برجامی این احتمال وجود دارد که نرخ ارز کاهش پیدا کند. البته با وجود لغو کامل تحریم ها نیز به دلیل اینکه شرایط اقتصادی با دلار ۲۷ هزار تومانی مدت بسیاری سروکار داشته است، کاهش آنچنانی در نرخ ارز رخ نخواهد داد. درست است که امکان کاهش نرخ ارز وجود دارد اما در ادامه مجبور به افزایش مجدد آن خواهند شد. دولت سیزدهم باید تمام تلاش خود را برای برداشته شدن تحریم ها و تحقق درآمدهای حاصل از فروش نفت به کار گیرد. درآمدهای مالیاتی یا درآمدهای ناشی از فروش سهام  کفاف هزینه های بالای  دولت‌ها و مجلس را نمی دهد. دولت چاره ای جز فروش نفت ندارد. بماند که در سال های گذشته دولت برای جبران کسری بودجه خود ناچار به استقراض از بانک مرکزی شده است.

متاسفانه بی توجهی به زیرساخت‌های پولی سبب شده در برخی از حوزه‌ها از عراق و افغانستان نیز عقب بیفتیم. این دو کشور جنگ زده درگیر تورم نیستند، باید بررسی کارشناسی صورت گیرد که چطور نظام پولی آنها به واسطه انضباط مالی بالا درگیر تورم نیست. کسانی که درباره اقتصاد صحبت می‌کنند و وعده می‌دهند، به این نکته توجه ندارند که ریشه مشکلات اقتصادی را باید در سیاست جستجو کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.