صفحه اصلی / سرخط خبرها / راهکار ثبات قیمت‌ها در بازار دارایی‌ها
راهکار ثبات قیمت‌ها در بازار دارایی‌ها

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

راهکار ثبات قیمت‌ها در بازار دارایی‌ها

سرمقاله:
در بازار دارایی های ایران موضوع کاهش قیمت ها به بحث های روانی و اخبار سیاسی و اقتصادی باز می گردد. تمامی اخبار نیز متاثر از مذاکرات سیاسی و به نتیجه رسیدن برجام است. در هفته اخیر اتفاقات سیاسی رخ داده به نفع ایران بوده است که تاثیر آن بر بازار ارز موجب تاثیرپذیری دیگر بازارها از آن شده است. قیمت ارز به چند دلیل خارجی کاهش داشته است. چراکه موضوعی در داخل کشور نداریم که قیمت ارز و طلا به آن بستگی داشته باشد. تنها تورم و نقدینگی است که آن هم زیاد به این ماجرا مرتبط نبوده و تجربه نشان می دهد تاثیرپذیری بازارهای دارایی در ایران از عوامل خارجی بسیار زیاد است. بنابراین نگاه خارجی به این بازارها در تعیین قیمت ها دخالت دارد.

در هفته های اخیر، رئیس جمهور و وزیر خارجه اعلام کردند که برجام را باید به نتیجه برسانیم. آمریکا نیز اعلام کرد نمی خواهیم به نقطه غیرقابل بازگشت برسیم. هرچند مذاکرات ولو در خفا در حال انجام است اما همین سیگنال ها قیمت را در بازار ارز کاهش داد و به دنبال آن سکه نیز به روند کاهشی بازگشت. از طرفی دیگر سفر امیر قطر به ایران، خروج ضد هوایی های آمریکا از عربستان، چرخش اوضاع عربستان به نفع ایران را موجب شده است. همچنین اوضاع افغانستان نیز به نفع ایران در حال رقم خوردن است. طالبان برای تجارت خارجی به ایران پیشنهاداتی خواهند داد. اتفاق مثبت دیگر پیوستن ایران در سازمان شانگهای است. هرچند تا طی شدن مراحل اداری آن مدتی وقت لازم است اما تاثیر روانی آن در بازار منجر به کاهش قیمت ها خواهد شد.

یعنی آثار سیاسی آن در بازار تاثیر خود را خواهد گذاشت. بازار ارز اولین بازار متاثر از این سیگنال های مثبت است که در روند کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه نیز تاثیرگذار است. اتفاق مهم دیگر سفر وزیر امور خارجه به نیویورک در هفته آینده است. ارتباطاتی که ممکن است در آنجا شکل بگیرد، دیدارهایی که رقم خواهد خورد، به کاهش قیمت ها کمک خواهد کرد.

اما لازم به ذکر است درست است که این اتفاقات در کوتاه مدت به اصلاح قیمت ها کمک می کند اما ثبات قیمت ها در بازارهای دارایی نیازمند استانداردهایی است که در کشور ما وجود ندارد. ما راهکارهای افزایش تجارت خارجی را که یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر اصلاح قیمتهاست نداریم. راه هایی که در تجارت لازم است مانند FATF، تحریم ها و…. هنوز حل نشده اند. به همین دلیل حتی کشورهای دوست ما مانند روسیه و چین هم نتوانسته اند در این دوران با ما نقدی کار کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.