صفحه اصلی / سرخط خبرها / خدمات آموزش مجازی/توصیه هایی برای بهبود و توسعه شغلی
خدمات آموزش مجازی/توصیه هایی برای بهبود و توسعه شغلی

کریم کریمی، پژوهشگر در حوزه مشاغل خانگی

خدمات آموزش مجازی/توصیه هایی برای بهبود و توسعه شغلی

با گسترده شدن فناوری اطلاعات و نفوذ وسایل ارتباط از راه دور به عمق جامعه، ابزارها و روش های آموزش نیز دچار تحول شدند. تحول این ابزارها در جهتی است که هر فرد در هر زمان و هر مکان بتواند با امکانات خودش و در بازه زمانی که خودش مشخص می کند مشغول یادگیری شود.

استفاده از روش های نوین در نظام آموزشی، یک ضرورت و نیاز آموزشی برای فراگیران جهت بوجود آمدن فرصت های تحصیلی می باشد. با توجه به این که مدت زمان کوتاهی از پیدایش توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات در جهان می گذرد، ولی در همین دوره اندک، توانسته است تغییرات فراوانی را در نحوه زندگی بشر به وجود آورد. آموزش های مبتنی بر تکنولوژی نوین اینترنت، با تغییرات بنیادی که در مفاهیم آموزشی سنتی ایجاد کرده، توانسته است دگرگونی های اساسی را در آموزش به وجود آورد. بحث آموزش مجازی در کشور، با توجه به وضعیت کرونا و صرفه اقتصادی، ویژگی های خاص آموزش، مزایای بی شمار حاصل از بکارگیری این شیوه، وجود نیروی انسانی با تجربه ( بازنشسته ها/ سالمندان) و نیروی کار جوان و مستعد در خانواده، آمار بیکاری، رشد روزافزون جمعیت بارنشسته، محدودیت های فضاو امکانات و… امری اجتناب ناپذیر است. آموزش مجازی از بهترین گزینه ها و یک راه اثبات شده و موثر در امر آموزش با توجه به وضعیت کنونی می باشد.

  • مشخصات خدمات

خدمات این کسب و کار ارائه آموزش مجازی از طریق اینترنت می باشد که شامل کلاس های درس- یادداشت های درس- اتاق بحث- پست الکترونیکی و … ویژگی های این کسب و کار می باشد و البته به علت انعطاف پذیری آموزش الکترونیک می توانید نحوه آموزش را به طریق دلخواه و مناسب با فعالیت خود، شرایط موجود و امکانات طراحی و پیاده سازی کنید.

  • نوآوری کسب و کار

بسیاری از مردم مخصوصا در جوامع شهری زمان زیادی را در انتظار وسایل نقلیه، ترافیک و… از دست می دهند، کافی با ارائه ذخیره سازی دیجیتالی صدا ( پادکست ) می توان از طریق تلفن همراه این زمان های انتظار را استفاده بهتری نمود.

  • فرآیند راه اندازی کسب و کار و ارائه خدمات

برای ارائه این خدمات، می بایست با راه اندازی یک سایت اینترنتی یا یک کانال در شبکه های اجتماعی (اینستاگرام) ضمن معرفی فعالیت ها و خدمات خود به ارائه خدمت پرداخت. فقط سایت باید دارای این بخش ها باشد: معرفی شما/ بخش پشتیبانی/ بخش ارتباط زنده/ اتاق گفتگو/ کلاس های مجازی/ راهنمایی و نظرها/ لیست گروه متخصصین و مدرسان.

  • امکانات و تجهیزات مورد نیاز

برای راه اندازی این کسب و کار خانگی به امکانات زیادی نیاز ندارد: یک اتاق ۱۰ متری/ کامپیوتر خانگی/ پرینتر لیرزی/ فکس/ تلفن/ اینترنت پر سرعت / نرم افزارهای مورد نیاز / میز تحریر و صندلی

  • نیروی انسانی

در صورت ارائه خدمات آموزشی در یک زمینه ( یک درس ) خود شما هم می توانید راه اندازی کنید، در غیر این صورت باید از دبیران با تجربه و آشنا به آموزش مجازی برای ارائه با کیفیت این خدمات داشته باشید.

  • تخصص و مهارت های مورد نیاز

مهارت های عمومی (ICDL)/ مهارت های تخصصی در حوزه آموزش مجازی/ مهارت های ویژه در حوزه بازاریابی و جذب مشتری و دارای خلاقیت و نوآوری/ تحصیلات: حداقل فوق دیپلم و آشنا به مهارت ها و معلومات تخصصی در حوزه مرتبط

  • وضعیت بازار

آموزش مجازی با توجه به شرایط کنونی ( شیوع بیماری کرونا ) یکی از بحث های داغ و ریز و درشت مطبوعات و کارشناسان در کشور می باشد، از این رو به نظر می رسد با توجه به مزایایی این شیوه آموزشی که دارد بازار کافی برای این نوع خدمات وجود دارد.

  • نکاتی در رابطه با شناخت بازار

چه کسانی به خدمات مذکور نیاز دارند؟ چه نوع خدمات و با چه مشخصاتی نیاز دارند؟ این افراد چه ویژگی های دارند؟ چه موسساتی در حال حاضر نیاز آنها را برآورده می کنند؟ برای پاسخ به این سوالات فعالیت هایی باید انجام بدهید که همان شناخت بازار گفته می شود.

  • فرصت های بازار

بازار اصلی این نوع خدمات با توجه به ویژگی های آن که شامل: دسترسی آسان و در زمان دلخواه/ کاهش هزینه ها/ صرفه جویی در وقت همه اقشار جامعه را در بر می گیرد.

  • نقاط ضعف این شغل

یکی از نقاط ضعف این شغل رقابت با مراکز ارائه دهنده خدمات آموزشی به صورت سنتی است که توانسته اند سهم خوبی از بازار را ایجاد کنندکه با ارائه خدمات ارزان تر و موثر تر و مطلوب تر، بازار خوبی برای خود ایجاد کرد.

  • توصیه هایی برای بهبود و توسعه شغلی

قبل از راه اندازی این کسب و کار حتما مهارت و دانش لازم در خصوص شیوه ارائه انواع خدمات را کسب کنید/ همواره تحقیقات بازار را به صورت ضمنی انجام دهید تا از تنوع نیازها و تغییر سلیقه مشتریان آگاه شوید/ به روش های حفظ و نگهداری مشتری تسلط پیدا کنید/ ارائه خدمات با کیفیت مناسب و همچنین ارائه خدمات جانبی و یا مشاوره/ راه های ارتباط خود را با فراگیران افزایش دهید.

همچنین مطالعه کنید:

ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا از ایران تا انتهای سال

به گزارش کسب و کار نیوز، امین ترفع، در دومین همایش ملی ترانزیت با عنوان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.