صفحه اصلی / اسلایدر / هفت خوان تامین مالی تولید
هفت خوان تامین مالی تولید

۴٠٠٠ میلیارد تومان سهم تولیدکنندگان از وام های بانکی شد

هفت خوان تامین مالی تولید

کسب و کار نیوز- در حالی فعالان تولید همواره تاکید دارند که بانک‌ها به همه وام می‌دهند جز تولید، که بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در چهار ماهه اول امسال حدود ۲۸ درصد از کل ثبت نام کنندگان دریافت تسهیلات رونق تولید و حدود ۴۷ درصد از ثبت نام کنندگان تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) موفق به دریافت آن‌ شده‌اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، عضو خانه صنعت و معدن در رابطه با چگونگی تخصیص تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی می گوید: آمارهایی که از سوی وزارت صمت در رابطه با سهم واحدهای تولیدی از منابع بانکی منتشر می شود با استناد به منابعی است که از سایت بهین یاب استخراج می شود. مرحله به مرحله درخواست تسهیلات با سیستم بانکی چک می شود. البته بسیار مهم است که اطلاعات بیشتری ارایه شود. اینکه میزان تقاضای تسهیلات چقدر بوده است.

آرمان خالقی اضافه کرد: همچنین چه تعداد واحد صنعتی متقاضی تسهیلات بوده اند. این فاکتور بسیار مهمی در ثبت آکار ارایه شده است. باید سهم تسهیلات بخش تولید و صنعت از کل تسهیلات بانکی بررسی شود. به طور کلی باید ۴۰ درصد باید از تسهیلات بانکی به تولید اختصاص پیدا کند. در سالهای اخیر این میزان سهم تولید دریافت نشده است و بالاترین میزان تسهیلات دریافتی تولید ۲۸ درصد بوده است. بزرگترین مشکلی که واحدهای تولیدی دارند افزایش معوقه های مالی است. به دلیل تورم واحدهای نیاز بیشتری به تسهیلات بانکی پیدا کرده اند. برای همین رشد روزافزون تقاضای تسهیلات هستیم.

این در حالی است که بر اساس این آمار در چهار ماهه امسال بیش از ۴۲۲۲ میلیارد تومان در قالب ۱۱۸۴ فقره تسهیلات برای تامین مالی بنگاه های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت بالای ۶۰ درصد، در راستای اقتصاد مقاومتی و بیش از ۱۵۸۶ میلیارد تومان تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) در قالب ۱۷۴ فقره به استان‌های مختلف پرداخت شده است.

در این مدت ۴۲۱۰ مورد ثبت نام برای استفاده از تسهیلات رونق تولید انجام شده که ۱۴۰۲ مورد برای دریافت بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند و در نهایت ۱۱۸۴ فقره تسهیلات به ارزش بیش از ۴۲۲۲ میلیارد تومان پرداخت شده است. یعنی حدود ۲۸ درصد از کل ثبت نام کنندگان در فروردین امسال موفق به دریافت این تسهیلات شدند.

همچنین در چهار ماهه اول امسال ۳۷۲ مورد ثبت نام برای استفاده از تسهیلات برنامه تولید و اشتغال انجام شده که ۲۲ مورد برای دریافت تسهیلات ۳۶۲ میلیارد تومانی به بانک معرفی شده اند. در نهایت ۱۷۴ مورد پرداخت تسهیلات به ارزش ۱۵۸۶ میلیارد تومان صورت گرفته است. یعنی حدود ۴۶.۷ درصد از کل ثبت نام کنندگان موفق به دریافت این تسهیلات شدند.

لازم به یادآوری است که تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه با بهره ۱۴ درصد پرداخت می‌شود که متقاضیان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه بهین یاب از این ظرفیت در راستای تامین سرمایه در گردش، نوسازی و بازسازی و یا تکمیل واحدهای تولیدی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی استفاده کنند.

سهم اندک تولید از تسهیلات بانکی

آرمان خالقی، عضو خانه صنعت و معدن

آمارهایی که از سوی وزارت صمت در رابطه با سهم واحدهای تولیدی از منابع بانکی منتشر می شود با استناد به منابعی است که از سایت بهین یاب استخراج می شود. مرحله به مرحله درخواست تسهیلات با سیستم بانکی چک می شود. البته بسیار مهم است که اطلاعات بیشتری ارایه شود. اینکه میزان تقاضای تسهیلات چقدر بوده است. چه تعداد واحد صنعتی متقاضی تسهیلات بوده اند. این فاکتور بسیار مهمی در ثبت آکار ارایه شده است. همچنین باید سهم تسهیلات بخش تولید و صنعت از کل تسهیلات بانکی بررسی شود. به طور کلی باید ۴۰ درصد از تسهیلات بانکی به تولید اختصاص پیدا کند. در سالهای اخیر این میزان سهم تولید دریافت نشده است و بالاترین میزان تسهیلات دریافتی تولید ۲۸ درصد بوده است. بزرگترین مشکلی که واحدهای تولیدی دارند افزایش معوقه های مالی است. به دلیل تورم واحدها نیاز بیشتری به تسهیلات بانکی پیدا کرده اند. برای همین شاهد رشد روزافزون تقاضای تسهیلات هستیم.

البته بسیار مهم است که به این موضوع توجه کنیم که چرا بقیه متقاضیان تا به امروز نتوانسته اند از حمایت ها برخوردار شوند. نداشتن تسهیلات معوقه و چک برگشتی، ارایه وثایق بانکی مواردی است که واحدهای تولیدی برای دریافت تسهیلات بانکی باید از آن برخوردار باشند. متاسفانه بسیاری از این واحدها نتوانستند این شرایط را احراز کنند. به دلیل شرایط کرونایی بسیاری از واحدهای تولیدی بدهکار هستند و معوقات بسیاری دارند. همین امر موجب شده تا دست شان از منابع بانکی کوتاه شود. باید حمایت هایی برای واحدهای تولیدی آسیب دیده و خسارت دیده از کرونا وجود داشته باشد تا این واحدها هم بتوانند از منابع بانکی استفاده کنند و هم بتوانند بار دیگر به چرخه تولید بازگردند.

چند تمهید جدی باید برای اقتصاد بخصوص واحدهای تولیدی در نظر گرفته شود. در حال حاضر موجی از چک های برگشتی در حال راه افتادن است و باید دولت برای این چک ها تصمیم قاطعی بگیرد. بخشودگی اعلام شده برای اقساط معوق تنها به اقساط قرض الحسنه اختصاص پیدا کرد ولی سایر اقساط مانند اقساط وام های مسکن و… بخشیده نشده است. ولی مشخصا با شرایط پیش آمده افراد حقیقی و حقوقی قادر به پرداخت اقساط تسهیلات خود نیستند. بدهی ها فریز شده و حتی سود روزشمار بانک‌ها به همان میزان که واحدهای تولیدی متضرر شده اند، متوقف شود. وقتی همه کشور متضرر شده اند باید سپرده گذاران نیز مشمول این ضرر شوند. یعنی از یک طرف بانک‌ها سود تسهیلات را از تولیدکنندگان و مردم نگیرند و از طرف دیگر سپرده گذاران هم سود روزشمار خود را از بانک ها دریافت نکنند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.