صفحه اصلی / سرخط خبرها / مکانیزم نامشخص واردات خودرو
مکانیزم نامشخص واردات خودرو

مرتضی مصطفوی، کارشناس خودرو

مکانیزم نامشخص واردات خودرو

سرمقاله

واردات خودرو در کشورهای دیگر موجب رقابت می شود چراکه در کشورهای توسعه یافته تجارت آزاد وجود دارد. به این دلیل است که در کشورهایی با شرایط باثبات سیاسی واردات خودرو انجام می شود. در این کشورها همزمان با واردات صنعت خودرو هم تقویت می شود. اما در ایران این شرایط وجود ندارد بنابراین با آزادسازی واردات خودرو باز هم دست مردم عادی از خودرو کوتاه می ماند. بنابراین واردات خودرو وقتی درست است که در شرایط باثبات باشیم و برای ثبات صنعت خودرو داخلی تمامی الزامات رعایت شود. در ایران هیچ ثبات شرایطی وجود ندارد. تمام بازارها متاثر از دلار است. دلار هم متاثر از اقتصاد سیاسی است و دائم نوسان دارد. لذا نمی توان همان نسخه واردات با همان شکل که در کشورهای توسعه یافته اعمال می شود، انجام داد.
در طرح تصویب شده در مجلس مکانیزم واردات مشخص نیست. مشخص نیست خودرو از چه کشورهایی و چه نوع خودروهایی قرار است وارد شود. خدمات پس ازفروش آنها باید تعیین تکلیف شود و چه می شود چون قرار است خودروهای سه سال کارکرد وارد شود باید برای خدمات پس ار فروش آنها برنامه ارایه کرد. چراکه از سال ۹۵ به بعد نمایندگی خودروی خارجی در کشورنداریم. همچنین خودروهای کارکرده ای که وارد کشور در چه سطحی قرار دارند. آیا تمام این خودروها قرار است از چین وارد شود. اگر این اتفاق بیفتد بازار خودروی ایران در دست چینی ها خواهد بود.
از طرفی دیگر قرار است صادرات خودرو و قطعات خودرو داشته باشیم تا واردات انجام شود. اما آیا خودروسازمی تواند صادرات داشته باشد. به همان عراق و سوریه نیز صادرات متوقف شده است. همچنین قطعه ساز ما می تواند برای تویوتا قطعه بسازد و صادر کند. قطعه سازی که فقط برای ایران خودور و سایپا با تکنولوژی سالها پیش در حال قطعه ساختن است. به نظر می رسد خودروهای با تیراژ بالا و قیمت به صرفه در این طرح جایی نداشته باشند. چراکه با وجود حاشیه سود بسیار بالای واردات خودرو، تنها خودروهای لوکس فقط وارد کشور خواهد شد. باز هم به همین دلیل دست مردم عادی از خرید خودرو کوتاه می ماند.
اما این اتفاق حتی اگر تمام بسترهایش آماده باشد ۷ الی ۸ ماه طول بکشد. زیرا طرح به ظاهر طرح شیکی است اما در عمل پیچیدگی های زیادی دارد. به دلیل مشکلاتی مثل مشکل انتقال ارز و تحریم ها، انتظاراتی که مردم از نتایج اجرای این طرح دارند که قیمت ها کاهش پیدا خواهد کرد؛ باید گفت در کوتاه مدت این اتفاق نخواهد افتاد. ولی اجرایی شدن این طرح، در میان مدت امکان پذیر است تا تولید کنندگان ما بتوانند در این مدت مسائل و چالش های صادرات و واردات را حل کنند. البته این طرح از لحاظ تاثیر جو روانی به بازار می تواند خیلی کمک کند و در کاهش قیمت در کوتاه مدت تاثیر دارد.

همچنین مطالعه کنید:

افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای

به گزارش کسب و کار نیوز ، حبیب جهان ساز در خصوص وضعیت برداشت و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.