صفحه اصلی / اسلایدر / مجلس رای به آزادسازی واردات خودرو داد/قیمت خودرو می‌شکند؟
مجلس رای به آزادسازی واردات خودرو داد/قیمت خودرو می‌شکند؟

مجلس رای به آزادسازی واردات خودرو داد/قیمت خودرو می‌شکند؟

کسب و کار نیوز- طرح ساماندهی بازار خودرو در جلسه مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب نمایندگان رسید. واردات خودرو با رای نمایندگان مجلس آزاد شد. بر این اساس سقف تعداد خودرو‌های مجاز وارداتی، هر ۶ ماه یکبار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود. نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان با واردات خودروی خارجی موافقت کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه ایرادات شورای نگهبان در طرح ساماندهی صنعت خودرو را رفع و تصویب کردند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، یک کارشناس بازار خودرو در رابطه چگونگی اجرای واردات خودرو و تاثیر آن بر کاهش قیمت خودرو در داخل کشور می گوید: واردات خودرو در کشورهای دیگر موجب رقابت می شود چراکه در کشورهای توسعه یافته تجارت آزاد وجود دارد. به این دلیل است که در کشورهایی با شرایط باثبات سیاسی واردات خودرو انجام می شود. در این کشورها همزمان با واردات صنعت خودرو هم تقویت می شود. اما در ایران این شرایط وجود ندارد بنابراین با آزادسازی واردات خودرو باز هم دست مردم عادی از خودرو کوتاه می ماند. بنابراین واردات خودرو وقتی درست است که در شرایط باثبات باشیم و برای ثبات صنعت خودرو داخلی تمامی الزامات رعایت شود. در ایران هیچ ثبات شرایطی وجود ندارد. تمام بازارها متاثر از دلار است. دلار هم متاثر از اقتصاد سیاسی است و دائم نوسان دارد. لذا نمی توان همان نسخه واردات با همان شکل که در کشورهای توسعه یافته اعمال می شود، انجام داد.

مرتضی مصطفوی اضافه کرد: در طرح تصویب شده در مجلس مکانیزم واردات مشخص نیست. مشخص نیست خودرو از چه کشورهایی و چه نوع خودروهایی قرار است وارد شود. خدمات پس ازفروش آنها باید تعیین تکلیف شود و چه می شود چون قرار است خودروهای سه سال کارکرد وارد شود باید برای خدمات پس ار فروش آنها برنامه ارایه کرد. چراکه از سال ۹۵ به بعد نمایندگی خودروی خارجی در کشورنداریم. همچنین خودروهای کارکرده ای که وارد کشور در چه سطحی قرار دارند. آیا تمام این خودروها قرار است از چین وارد شود. اگر این اتفاق بیفتد بازار خودروی ایران در دست چینی ها خواهد بود.

یک کارشناس صنعت خودرو نیز با اشاره به تصویب تغییرات طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس گفت: واردات حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال بین ۱ تا ۱.۳میلیارد دلار ارز نیاز دارد. در صورت ضرورت واردات خودرو، تأمین ارز آن تحت نظارت بانک مرکزی صورت بگیرد. شجاعی گفت: اگر به طور میانگین قیمت خودروهای وارداتی متناسب با بازار را بین ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار در نظر بگیریم و سقف دلاری برای واردات هر خودرو قائل شویم، واردات حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال بین ۱ تا ۱٫۳ میلیارد دلار ارز نیاز دارد.

این در حالی است که در این طرح قرار است هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) و یا واردات خودروی بنزینی یا گاز سوز با بر چسب انرژی ب (b) و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و یا بالاتر بر اساس گواهی های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادارتی خود اقدام نماید.

تبصره ۱- واردات موضوع این ماده، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد نماید.تبصره۲- سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یکبار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می شود. تبصره۳- منحصرکردن داشتن نمایندگی یا ارائه خدمات پس از فروش، صرفاً از خودروسازان خارجی ممنوع است. سایر مقررات مربوط توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می شود. تبصره۴- واردات مجدد اقلام صادر شده موضوع این ماده، ممنوع و در حکم کالای قاچاق است.

کانیزم واردات خودرو مشخص نیست

مرتضی مصطفوی، کارشناس خودرو

واردات خودرو در کشورهای دیگر موجب رقابت می شود چراکه در کشورهای توسعه یافته تجارت آزاد وجود دارد. به این دلیل است که در کشورهایی با شرایط باثبات سیاسی واردات خودرو انجام می شود. در این کشورها همزمان با واردات صنعت خودرو هم تقویت می شود. اما در ایران این شرایط وجود ندارد بنابراین با آزادسازی واردات خودرو باز هم دست مردم عادی از خودرو کوتاه می ماند. بنابراین واردات خودرو وقتی درست است که در شرایط باثبات باشیم و برای ثبات صنعت خودرو داخلی تمامی الزامات رعایت شود. در ایران هیچ ثبات شرایطی وجود ندارد. تمام بازارها متاثر از دلار است. دلار هم متاثر از اقتصاد سیاسی است و دائم نوسان دارد. لذا نمی توان همان نسخه واردات با همان شکل که در کشورهای توسعه یافته اعمال می شود، انجام داد.

در طرح تصویب شده در مجلس مکانیزم واردات مشخص نیست. مشخص نیست خودرو از چه کشورهایی و چه نوع خودروهایی قرار است وارد شود. خدمات پس ازفروش آنها باید تعیین تکلیف شود و چه می شود چون قرار است خودروهای سه سال کارکرد وارد شود باید برای خدمات پس ار فروش آنها برنامه ارایه کرد. چراکه از سال ۹۵ به بعد نمایندگی خودروی خارجی در کشورنداریم. همچنین خودروهای کارکرده ای که وارد کشور در چه سطحی قرار دارند. آیا تمام این خودروها قرار است از چین وارد شود. اگر این اتفاق بیفتد بازار خودروی ایران در دست چینی ها خواهد بود.

از طرفی دیگر قرار است صادرات خودرو و قطعات خودرو داشته باشیم تا واردات انجام شود. اما آیا خودروسازمی تواند صادرات داشته باشد. به همان عراق و سوریه نیز صادرات متوقف شده است. همچنین قطعه ساز ما می تواند برای تویوتا قطعه بسازد و صادر کند. قطعه سازی که فقط برای ایران خودور و سایپا با تکنولوژی سالها پیش در حال قطعه ساختن است. به نظر می رسد خودروهای با تیراژ بالا و قیمت به صرفه در این طرح جایی نداشته باشند. چراکه با وجود حاشیه سود بسیار بالای واردات خودرو، تنها خودروهای لوکس فقط وارد کشور خواهد شد. باز هم به همین دلیل دست مردم عادی از خرید خودرو کوتاه می ماند.

اما این اتفاق حتی اگر تمام بسترهایش آماده باشد ۷ الی ۸ ماه طول بکشد. زیرا طرح به ظاهر طرح شیکی است اما در عمل پیچیدگی های زیادی دارد. به دلیل مشکلاتی مثل مشکل انتقال ارز و تحریم ها، انتظاراتی که مردم از نتایج اجرای این طرح دارند که قیمت ها کاهش پیدا خواهد کرد؛ باید گفت در کوتاه مدت این اتفاق نخواهد افتاد. ولی اجرایی شدن این طرح، در میان مدت امکان پذیر است تا تولید کنندگان ما بتوانند در این مدت مسائل و چالش های صادرات و واردات را حل کنند. البته این طرح از لحاظ تاثیر جو روانی به بازار می تواند خیلی کمک کند و در کاهش قیمت در کوتاه مدت تاثیر دارد.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.