صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت مسکن مهر در پردیس ارزان شد/ دلالان حاضر به فروش نیستند
قیمت مسکن مهر در پردیس ارزان شد/ دلالان حاضر به فروش نیستند

قیمت مسکن مهر در پردیس ارزان شد/ دلالان حاضر به فروش نیستند

کسب و کار نیوز- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به دلیل عرضه بالای مسکن مهر در شهر جدید پردیس، با کاهش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر در این منطقه رو به رو شده ایم.

به گزارش کسب و کار نیوز ، حبیب الله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدیدبا بیان اینکه مشکل اصلی کمبود مسکن در کشور در کلانشهرهاست، گفت: شهر‌های جدید می‌توانند به عنوان سوپاپ اطمینان ساخت و ساز مسکن در کلانشهر‌ها عمل کنند.

اجازه افزایش قیمت مسکن مهر را نداده ایم

طاهرخانی با بیان اینکه در حال حاضر به هیچ عنوان اجازه افزایش قیمت تمام شده مسکن مهر را نداده ایم، گفت: در سال های گذشته سعی کرده ایم هیچ افزایش قیمتی در واحد‌های مسکن مهر نداشته باشیم و البته در تعدادی از استان‌ها تعدیل مسکن از سوی شورای مسکن آن استان صورت گرفته است، اما این اتفاق را متوجه متقاضیان نکردیم و با توجه به مجوزی که در قانون بودجه امسال داشته ایم ، عموماً در مراحل آماده سازی و محوطه سازی قرار دارند که از سوی خود شرکت عمران شهر‌های جدید تأمین مالی می‌شوند.معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: شرکت عمران شهرهای جدید سعی کرده متقاضیان مسکن مهر در شهر‌های جدید  به ویژه در یکی دو سال اخیر متوجه افزایش قیمت نشوند و این درحالی است که  ما در سال های اخیر شاهد افزایش قیمت فوق العاده‌ای در حوزه ساخت و ساز بوده ایم.مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید همچنین  درباره قیمت مسکن در شهر جدید پردیس بیان کرد: بر اساس گزارش‌هایی که به من ارائه شده، به دلیل عرضه بالایی که در مسکن مهر شهر جدید پردیس داریم، با کاهش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر روبه رو شده ایم.طاهرخانی اظهار کرد: این کاهش قیمت در همه فاز‌های پردیس قابل مشاهده است و واحد‌هایی که یک میلیارد تومان بوده، به ۸۵۰ میلیون تومان کاهش یافته است؛ و یکی از مهم ترین دلایل سرعت گرفتن  فرآیند تحویل و فروش اقساطی مسکن مهر در همه فاز‌های پردیس بوده است.

خانه های خالی مسکن مهر هم مشمول مالیات می شوند

او با بیان اینکه بر اساس آمارگیری دقیقی که داشته ایم، به این نتیجه رسیده‌ایم که متوسط خانه‌های خالی در این شهر جدید، تفاوت معناداری با شهر‌های بزرگ ندارد و نمی‌توان گفت تعداد خانه‌های خالی در پردیس بسیار بالاست، افزود: در حال حاضر  برخی خانواده‌ها واحد مسکونی مهر خود در پردیس را تحویل گرفته اند، ولی آن را به بازار فروش یا اجاره عرضه نکرده اند که در نتیجه مشمول قانون مالیات بر خانه‌های خالی خواهند شد و تفاوتی از این نظر با سایر شهر‌ها دارد.

طاهرخانی توضیح داد: یک وجه دیگر خالی بودن واحد‌های مسکونی در پردیس این است که متقاضی حاضر به تحویل گرفتن واحد خود نیست این موضوع در پرند و هشتگرد شدیدتر است، حتی برخی از آن‌ها بر اساس فهرست قیمت‌های زمان نام نویسی بدهکارند و رقم بدهی‌های آن‌ها در حد ۳ تا ۴ میلیون تومان است، اما حاضر به پرداخت این ارقام و تحویل واحد خود نیستند؛ برخی هم درگیر دلالی هستند؛ به طور مثال  فردی ۳۰ تا ۴۰ واحد در دست فروش دارد و منتظر است برای واحد‌های در اختیار گرفته، مشتری پیدا کند و پس از انجام تشریفات نقل و انتقال ملک، اقدام به فروش اقساطی و صدور دفترچه اقساط کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بین اینکه با بانک مسکن به این تصمیم رسیده ایم تا برای این دسته از افراد که حاضر به تحویل واحد خود نیستند، نرخ سود یارانه‌ای تسهیلات مسکن مهر را به نرخ سود شورای پول و اعتبار (۱۸ درصد) تبدیل کنیم، افزود: در حال حاضر اجازه انجام اقدامات قضائی را برای متقاضیانی که حاضر به تحویل گرفتن واحد مسکن مهر نیستند، به شرکت‌های عمران تابعه داده ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه  واگذاری شهرک سازی به شرکت عمران شهر‌های جدید به عنوان یکی از کارکرد‌های جدیدشرکت عمران شهرهای جدید است، افزود:  ساخت ۴۰ شهرک در کشور در مرحله مکان یابی قرار دارد؛ مطالعات مکان یابی همه این ۴۰ شهرک به پایان رسیده است و عمدتاً قرار است در اراضی دولتی و ملی احداث شوند.

ساخت یک میلیون واحد مسکونی دولت سیزدهم در قالب شهرک سازی

طاهرخانی  تاکید کرد: ساخت شهرک‌های مورد نظر کمترین آسیب‌های زیست محیطی دارد و از نظر تأمین خدمات زیر بنایی و روساختی با مشکلات کمتری نسبت به شهر‌های جدید روبه‌رو هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هفته گذشته ساخت یک شهرک ۴۶۰ هکتاری در اطراف سنندج به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید که با توجه به کمبود شدید زمین در سنندج و افزایش ناگهانی قیمت مسکن در این شهر، کمک بزرگی به رفع این مشکل خواهد کرد؛ این شهرک امکان اسکان ۲۸ هزار نفر را فراهم خواهد کرد.

طاهرخانی با بیان اینکه مجوز‌های استانی ساخت شهرکی در نزدیکی اردبیل صادر شده و منتظر صدور مجوز شورای عالی شهرسازی هستیم، افزود: در همه کلانشهر‌هایی که مشکل حاد کمبود مسکن داریم با جانمایی شهرک‌های جدید برطرف خواهد شد. به جز اصفهان که نیازی به ساخت شهرک نبود و ظرفیت خالی در دو شهر جدید بهارستان و شهر مجلسی وجود دارد.

ساخت یک میلیون واحد مسکونی دولت سیزدهم در شهرک ها

مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید با بیان اینکه ساخت سه شهرک در استان تهران برنامه ریزی شده است، گفت: فرایند صدور مجوز احداث این شهرک‌ها در مراحل مختلف قرار دارند به عنوان مثال هم در شرق و هم در جنوب غرب تهران مکان یابی ساخت این شهرک‌ها انجام شده و باید به تصویب شورای عالی شهرسازی برسد.او یادآور شد: پس از صدور مجوز شورای عالی شهرسازی، مساحت این شهرک‌ها و سقف جمعیت پذیری آن‌ها اعلام خواهد شد.معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:  شهرک‌ها مزایایی نسبت به شهر‌های جدید دارند از جمله اینکه زیرساخت‌های آن‌ها قابل دسترس‌تر است؛ مشکل حمل و نقل میان شهرک با شهر مادر مانند شهر‌های جدید نیست؛ نزدیکی آن‌ها به کلانشهر، جذابیت بیشتری را نسبت به شهر‌های جدید ایجاد کرده است. قرار است بخشی از این یک میلیون مسکنی که دولت سیزدهم وعده ساخت آن را داده به این شهرک‌ها منتقل شوند

طاهرخانی در ادامه به آخرین وضعیت متروی شهر جدید هشتگرد اشاره کرد و گفت: سیگنالینگ این خط به طور کامل به پایان رسیده است ضمن اینکه ایستگاه کوهسار در میانه مسیر کرج به هشتگرد احداث و بهره برداری شده است اما از اواخر مهرماه وارد مدار مسافرگیری می‌شود. در نزدیکی این ایستگاه، صنایع و کارخانه‌های بزرگی قرار دارد که به افزایش مسافران این خط کمک شایانی خواهد کرد.
 او ادامه داد: اولویت بعدی ما احداث خط مترو شهر جدید بهارستان به اصفهان است. این پروژه پیشرفت فیزیکی خیلی خوبی داشته و امیدواریم تا پایان امسال این مسیر ریلی ۱۵ کیلومتری به بهره برداری برسد؛ افتتاح این خط مترو کمک بزرگی به بازار مسکن اصفهان و انتقال جمعیت به شهر جدید بهارستان خواهد کرد. این در حالی است که هنوز هم برخی مناطق اصفهان به مترو وصل نیست ولی شهر جدید بهارستان با خط ۱۵ کیلومتری به مترو این کلانشهر متصل می‌شود.

مشکل مجوز زیست محیطی پردیس رفع شده است

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید به آغاز احداث مترو شهر جدید پردیس به تهران اشاره کرد و گفت: به زودی ساخت این خط آغاز خواهد شد؛ در حال حاضر مشکل مجوز محیط زیستی برطرف شده و منتظر تکمیل فرایند تأسیس شرکت از سوی قرارگاه خاتم به عنوان سرمایه گذار این پروژه هستیم.
او درباره انتقاداتی که به این خط مترو در خصوص آسیب‌های زیست محیطی آن وارد می‌شود، توضیح داد: ۸۰ تا ۹۰ درصد مترو پردیس از زیر زمین رد شده و از پارک ملی آن منطقه عبور نخواهد کرد. برای مشکل تخلیه نخاله‌های ساختمانی اجرای این پروژه نیز شیوه نامه‌هایی که به محیط زیست آسیب نزند، تهیه شده است.
طاهرخانی گفت: سال گذشته آزادراه تبریز – شهر جدید سهند افتتاح شد که جذابیت خیلی خوبی به این شهر داد. این اتفاق سبب شد تا نرخ رشد جمعیت شهر جدید سهند به ۲۴ درصد در سال برسد که به تکیه گاه اصلی حل معضل کمبود مسکن شهر تبریز تبدیل شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.