صفحه اصلی / اسلایدر / تقاضای خرید خانه به سمت واحدهای کوچک متراژ و قدیمی رفته است/خریداران مسکن اجاره‌نشین شدند
تقاضای خرید خانه به سمت واحدهای کوچک متراژ و قدیمی رفته است/خریداران مسکن اجاره‌نشین شدند

تقاضای خرید خانه به سمت واحدهای کوچک متراژ و قدیمی رفته است/خریداران مسکن اجاره‌نشین شدند

کسب و کار نیوز- بر اساس گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران در تیر امسال به بیش از ۳۰ میلیون تومان رسیده است. همین امر موجب شده تا قدرت خرید خانه در میان مردم کاهش بسیاری داشته باشد. در این بین دسته ای انگشت شمار نیز که توانایی خرید مسکن دارند به سمت واحدهای کوچک‌متراژ با سن بنای بالای پنج سال رفته اند. در شرایط فعلی آپارتمان های نوساز مشتری ندارند و از واحدهای بزرگ متراژ نیز استقبال نمی شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این رابطه می گوید: اگر قیمت مسکن باز هم افزایش یابد توان مردم از این هم کمتر می شود و بازار مسکن کسادی بیشتری را تجربه خواهد کرد. قلی خسروی ادامه داد: هر ساله قیمت مسکن نسبت به تورم افزایش می یابد و اگر بیش از حد قیمت بالا برود باعث کسادی بازار اشتغال هم می شود. به گفته وی در حال حاضر شاهد افزایش ۳۱ درصدی قراردادهای اجاره مسکن هستیم که این موضوع نشان می دهد قدرت خرید مردم کاهش یافته و خریداران مسکن اجاره نشینی را انتخاب کرده اند.

بر اساس آمار منتشر شده گردش تقاضای خرید خانه به سمت بازار اجاره ناشی از رشد قیمت مسکن است. از ابتدای سال جاری تا روز ۱۶ مردادماه قراردادهای خرید و فروش ملک در کل کشور ۴۰ درصد و در تهران ۵۶ درصد کاهش یافته و این در حالی است که اجاره نامه ها در کل کشور ۳۱ درصد و در پایتخت ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است. در ۴.۵ ماه گذشته ۱۷۷ هزار و ۲۷۲ مبایعه نامه (قرارداد خرید و فروش ملک) در کل کشور به امضا رسیده؛ در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۲۹۸ هزار و ۵۴۰ فقره بوده است. در تهران نیز طی ۴.۵ ماه اخیر ۲۴ هزار و ۴۴۳ معامله ملک انجام شده؛ در حالی که سال گذشته در همین زمان معاملات ۵۴ هزار و ۹۳۷ فقره بوده است.

همچنین با اینکه گزارش بانک مرکزی از تیرماه ۱۴۰۰ رشد ۳۵ درصدی نرخ اجاره در تهران و افزایش ۳۹ درصدی در کل کشور حکایت دارد، آمارهای غیررسمی دریافتی از مشاوران املاک درخصوص میزان افزایش اجاره بها در تهران را حدود ۵۰ درصد اعلام می کند. گزارش های میدانی هم نشان می دهد که در بعضی مناطق میانی و شمالی پایتخت با افزایش ۵۰ تا ۷۰ درصدی اجاره بها نسبت به سال گذشته مواجه شده ایم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این رابطه می گوید: اگر قیمت مسکن باز هم افزایش یابد توان مردم از این هم کمتر می شود و بازار مسکن کسادی بیشتری را تجربه خواهد کرد. قلی خسروی ادامه داد: هر ساله قیمت مسکن نسبت به تورم افزایش می یابد و اگر بیش از حد قیمت بالا برود باعث کسادی بازار اشتغال هم می شود. به گفته وی در حال حاضر شاهد افزایش ۳۱ درصدی قراردادهای اجاره مسکن هستیم که این موضوع نشان می دهد قدرت خرید مردم کاهش یافته و خریداران مسکن اجاره نشینی را انتخاب کرده اند.

قلی خسروی اظهار داشت: بازار مسکن را با قیمت گذاری دستوری نابسامان کرده اند. قیمت گذاری موجب شده تا اجاره بها نیز به بیش از حدد انتظار افزایش پیدا کند. این اتفاق برای بازار مسکن اشتباه بود که دود آن به چشم مردم رفت. در حالیکه توانایی خرید مسکن افت بسیاری داشته، مردم حتی اجاره نشینی هم برایشان سخت شده است. تصمیمات اشتباه در بازار مسکن به ضرر مردم است. باید قدرت خرید مردم تقویت شود. با تولید مسکن می توان رونق را به معاملات در بازار مسکن برگرداند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اضافه کرد: قبل از مصوبه ستاد کرونا بر سر نرخ های کمتر از ۲۵ درصد با صاحبخانه توافق کرده بودیم اما حالا مالکان به مستاجران می گویند طبق قانون باید پول پیش و اجاره را ۲۵ درصد افزایش دهید. از طرف دیگر وقتی تورم ۴۴ درصد است و شما سقف افزایش اجاره بها را ۲۵ درصد تعیین می کنید تعادل را در اقتصاد به هم می زنید.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.