صفحه اصلی / سرخط خبرها / چشم انداز دلار تا پایان سال 
چشم انداز دلار تا پایان سال 

مرتضی افقه، اقتصاددان

چشم انداز دلار تا پایان سال 

ارز هم مانند هر کالای دیگری تحت تاثیر تحولات سیاسی و اقتصادی قرار دارد. میزان عرضه و تقاضای ارز تحت تاثیر تحولات و اخبار منتشر شده سیاسی و اقتصادی در نوسان است البته میزان عرضه ارز توسط دولت در شرایط فعلی برای کنترل بازار به دلیل تداوم تحریم ها بسیار محدود شده بنابراین از طرف عرضه زیاد امیدواری وجود ندارد. از طرف تقاضا اما در شرایط فعلی، افزایش تقاضا دلار را در مسیر گرانی قرار داده است. این در حالی است در شرایط فعلی نگاه کارگزاران اقتصادی و تجار که با روابط اقتصادی سروکار دارند، می تواند در خوشبینی و بدبینی در بازار ارز تاثیرگذار باشد. خوشبینی نسبت به بهبود شرایط اقتصادی و معاملات می تواند پالس مثبتی در بازار ارز ایجاد کند. از طرف دیگر بدبینی نسبت به آینده و روابط اقتصادی می تواند اثر خوبی در بازار نداشته باشد و نرخ ارز را دچار نوسانات کند.

البته اگر تحریم ها برداشته شود، برجام احیا شود و مذاکرات نتیجه مثبتی داشته باشد بازار ارز باز هم خود را منطبق با این نتایج مثبت کرده و پالس های مثبت را دریافت می کند. به هر ترتیب اگر مذاکرات تمام شود، تاثیر نتیجه آن بر بازار غیرقابل انکار است. نتیجه مثبت به کاهش قیمت دلار منجر خواهد شد و نتایج منفی به ادامه روند افزایشی قیمت ارز کمک می کند. بنابراین در شرایط فعلی متغیر فعال و تاثیرگذار در بازار ارز اخبار و تحولات سیاسی است. هر چند این ریزش ناچیز نیز قابل اعتماد نبوده و ادامه روند ریزش ارز به چانه زنی بین ایران، کشورهای دیگر و آژانس بین المللی انرژی اتمی بستگی دارد.

اگر چانه زنی به سمت حل مشکل برود می توان به ادامه روند ریزش امید داشت. در غیر این صورت اگر چانه زنی ها به سمت حل مشکل نرود روند افزایشی باز خواهد گشت. بعد از این بازدید و مذاکره نتیجه اگر نتایج مثبت نباشد احتمال افزایش قیمت ارز بسیار زیاد است. البته این احتمال قوی تر است و بنابراین نمی توان زیاد به ادامه ریزش قیمت دلار امیدوار شد. به طور کلی تا زمانی که مساله تحریم حل نشود یا به عبارت دیگر مشکل منابع دریافت ارز ما که همان تجارت خارجی است حل نشود نمی‌توان قیمت دلار را کنترل کرد. سیاست‌های پولی هم تنها می‌تواند سرعت افزایش قیمت را کم کند. ساختارهای ناکارآمد فعلی هم آن‌ را همراهی می‌کند. پیش بینی این است که وزرای جدید باید به مذاکره و حل مشکل برجام بپردازند. اما این مدت حداقل تا پایان امسال طول خواهد کشید. بنابراین نباید منتظر ارزانی دلار در کوتاه باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.