صفحه اصلی / اصناف / بلاتکلیفی کارخانجات تولید آرد در ایران
بلاتکلیفی کارخانجات تولید آرد در ایران

رانت های پشت پرده حواله های سبوس

بلاتکلیفی کارخانجات تولید آرد در ایران

در حالی که هیات دولت و سازمان حمایت مصوب کرده که قیمت سبوس مطابق با اصلاح نرخ شیر، گوشت و ... در بازار براساس عرضه و تقاضا نرخ گذاری شود اما در شرایط کنونی این مصوبه اجرایی نشده و برخی فعالان تشکل های آرد معتقدند که رانت های پشت پرده حواله های سبوس مانع اجرای این مصوبه می شوند و کارخانه های آراد در شرایط کنونی با مشکل تولید روبرو شده اند.

رئیس کانون صنایع غذایی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در شورای اقتصادی دولت تصمیم گرفته شده که قیمت سبوس واقعی شود تا هزینه کارخانجات آرد تامین شود گفت: این تصمیم بعد از اصلاح قیمت شیر انجام شده و عده ای جلوی تغییر قیمت سبوس را گرفته اند، زیرا در مساله حواله بازی سبوس ذی نفع هستند.

محمد رضا مرتضوی با بیان اینکه امروز آسیابان ها به بدهکار بانکی تبدیل شده اند تا بتوانند هزینه های خود را پرداخت کنند، تصریح کرد: کیسه آردی که دو سال پیش ما با قیمت ۵۰۰ تومان می خریدیم و در شرایط کنونی به قیمت ۵ هزار تومان رسیده است و همه این هزینه ها باعث شده که هزینه های آسیابان بالا برود و تکلیف نان مردم امروز معلوم نیست چه بشود زیرا کارخانه های آرد به سمت تعطیلی رفته اند.

او در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج با با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده ای آرد در ایران با گندم ایرانی حدود ۷ هزار تومان است، گفت: به طور قطع در شرایط کنونی امکان تولید آرد با گندم وارداتی هم وجود ندارد زیرا قیمت تمام شده ی آن بسیار بالاتر خواهد بود، در شرایط کنونی دولت برای جبران هزینه های کارخانه های آرد باید با قیمت سبوس مبتنی بر عرضع و تقاضا موافقت کند و از طرف دیگر مابه التفاوت هزینه تولید آرد و نرخ بازار یارانه را به موقع پرداخت کند.

قیمت آرد از سال ۹۳ تغییر نکرده است

رئیس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع آرد کشور با اشاره به اینکه قیمت آرد از زمان سال ۹۳ طی مصوبات دولت تغییر نکرد و مابه التفاوت باید توسط دولت پرداخت می شد، گفت: مابه التفاوت هزینه های تولیدکننده های آرد با تاخیری دو ساله توسط دولت به صورت قسطی پرداخت شده و حتی هزینه های سال ۹۷ به تازگی پرداخت شده، به همین دلیل حجم نقدینگی کارخانه ها به شدت کاهش یافته و همواره گلایه ها را به هیات دولت انتقال داده ایم اما امور اصلاح نشده است.

حسین یزدجردی با بیان اینکه در کمیته اقتصادی دولت مصوب شد که برای کاهش فشار بر کارخانه ها قیمت سبوس آزاد شود و بررسی به ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت واگذار شد، افزود: ابتدا سازمان حمایت در ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ مصوبه را صادر کرد که بر مبنای عرضه و تقاضا قیمت سبوس تعیین و نرخ شیر دامداری ها بر مبنای همین نرخ سبوس تعیین شود.

او با تاکید بر اینکه دامداری ها از نیمه مردادماه قیمت سبوس را با نرخ عرضه و تقاضا خریداری می کردند، اما  یک مدیرکل وزارت جهاد کشاورزی این مصوبه را لغو کرد، تصریح کرد: قبلا سبوس گرفتار امضای طلایی بود و رانت هایی وجود داشت که عده ای سبوس ۱۴۰۰ تومانی دریافت می کردند و عده ای سبوس را در بازار آزاد با نرخ ۴ هزار تومان خریداری می کردند.

یزدجردی با تاکید بر اینکه اگر روند قیمت گذاری سبوس با همان نرخ ۱۴۰۰ تومان بماند کارخانه های آرد تعطیل می شوند، تصریح کرد: تنها در صورتی تولید آرد ادامه پیدا می کند که دولت مابه التفادت ۲۱۰۰ تومانی را به صورت نقدی پرداخت کند در غیر اینصورت قیمت سبوس باید به نرخ ۳۵۰۰ تومانی که به صورت کارشناسی تعیین شده فروخته شود.

تکلیف نرخ گذاری سبوس معلوم نیست

رئیس هیات مدیره  انجمن صنفی کارخانجات آرد استانهای خراسان در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی زمانی که شرکت بازرگانی دولتی زیر مجموعه اش بود هیچ شناختی با مشکلات صنعت آرد نداشت، گفت: با توجه به اینکه سبوس محصولی فساد پذیر است کارخانه ها نمی توانند سبوس را نگه دارند که ببینند تکلیف نرخ گذاری سبوس چه می شود.

حسن حسینی با بیان اینکه کمترین تورم در کشور ۴۰ درصد است، افزود: وقتی دولت مابه التفاوت هزینه تولید آرد را بعد از ۳ سال و به صورت قسطی می پردازد به این معنی است که تنها بخشی کمی از هزینه ها را پرداخت کرده زیرا این پرداخت تحت تاثیر تورم به شدت کاهش پیدا می کند.

همچنین مهرزاد جمشیدی  رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارخانجات آرد استان فارس با اشاره به اینکه قیمت شیر و کیسه از سال ۹۳ تاکنون به شدت افزایش یافته اما قیمت سبوس تغییری نکرده است، گفت: از طرف هر کارخانه سالانه هزینه هایی برای تعمیر و تعویض تجهیزات دارد و از آنجایی که قیمت ارز هم بسیار بالا رفته مجموع هزینه به شدت بالا رفته است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.