صفحه اصلی / سرخط خبرها / شرط تحقق طرح های مسکن
شرط تحقق طرح های مسکن

منصور غیبی، کارشناس مسکن

شرط تحقق طرح های مسکن

سرمقاله

برای تحقق طرح های مختلفی که از سوی دولت برای ساخت مسکن و در دسترس قرار گرفتن خرید خانه مطرح می شود دولت می بایست سبد حمایتی خود را نسبت به جوانان و متقاضیان تامین مسکن تعریف کند. در سالهای اخیر متوجه شده ایم که به نوعی سبدهای حمایتی تسهیلات با ارقام و باز پرداخت های مختلف وجود دارد و طرح افزایش تسهیلات خرید مسکن به یک میلیارد تومان نیز گزینه جدیدی است که تحقق آن در ابهام قرار دارد.
نکته ای که این نوع سبدهای حمایتی دارند اعتراف ضمنی دولت بر این است که اقتصاد مسکن گران شده است. به جای اینکه بتوانیم راه حل تعدیل قیمت و افزایش میزان عرضه از بابت آپارتمان های قابل زیست و با امکانات دسترسی به زیرساخت ها را تامین کنیم. پذیرفته ایم که ارقام تسهیلات را بالا ببریم. با این حرکت دولتها خود را متقاعد می کنند که از افزایش قیمت ها آگاه هستند و می خواهند میزان برخورداری جامعه هدف از تسهیلات را بالا ببرند. این طرح و
طرح هایی از این دست، موجب ایجاد آرامش کاذب می شود و دولتمردان بر این باورند که با این سبدهای حمایتی به فکر جوانان هستند.
در طول مدت برخورداری از این تسهیلات اتفاقات زیادی در اقتصاد و بازار مسکن خواهد افتاد برخورداری مردم از این ارقام را در زمان طولانی ممکن نخواهد کرد. با گذشت چندین سال از آغاز این طرح اعتبار و توان، مجدد از متقاضیان دور خواهد شد چراکه به واسطه تورم و رشد قیمت ها در حوزه مسکن این اعتبارات ارزش چندانی نخواهند داشت. باید آگاه باشیم که اگر می خواهیم امکانات و تسهیلاتی به جامعه هدف بدهیم باید قابل دسترس و سریع باشد تا بتواند مشکلی را حل کند. با توجه به افزایش تورم و قیمت های بی سابقه مسکن نباید طرح هایی اعلام شود که در عمل قابلیت اجرا نداشته باشد و مردم را از خانه دار شدن دورتر کند. وقتی توانایی اجرایی و عملیاتی کردن این طرح وجود ندارد این طرح هم با شکست روبرو خواهد شد. با مقایسه ادوار گذشته و امکانات دولت اعم از بودجه، توان، نظام مدیریتی و نظام کنترلی بر این ساخت و سازها باید اعتراف کرد که ساخت یک میلیون مسکن اگر چه اقدام مثبتی از سوی دولت است اما به راحتی ممکن نخواهد بود. نگرانی این است که مبادا برای تحقق این شعار صدمات اقتصادی بسیار زیادی حتی بیشتر از کمبود و گرانی مسکن به مردم وارد شود. از کیفیت بد ساختمان ها گرفته تا نبود بسیاری از لایه های کارشناسی که در طرح ساخت یک میلیون مسکن دیده نشده است، در آینده تبعات بدی به جای خواهد گذاشت.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.