صفحه اصلی / سرخط خبرها / شروط تحقق واردات خودرو
شروط تحقق واردات خودرو

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

شروط تحقق واردات خودرو

سرمقاله

طرح مجلس برای آزادسازی واردات خودرو جامع و کامل نیست چراکه در شرایط تحریم نمی توان قطعات و خودرو به دیگر کشورها صادر کرد. بنابراین عملا طرح های ارایه شده کارایی نخواهد داشت. اما اگر بدون در نظر گرفتن تحریم ها بخواهیم چگونگی تحقق این اتفاق را بررسی کنیم باز هم به اشکالات زیادی برخورد خواهیم کرد. قطعه سازان ما با فناوری های چند سال گذشته که در سطح جهانی دیگر کسی از آنها استفاده نمی کند، قطعات خودرو را تولید می کنند.
بنابراین اینکه بتوان قطعات را به مشتری خارجی بخصوص اروپایی فروخت انتظاری بیجا و دور از دسترس است. انتقال تکنولوژی ساخت قطعه در چند سال اخیر به دلیل تحریم ها مسکوت مانده است. خودروهای خارجی هم باید از کشورهای اروپایی نه عراق و هند و پاکستان وارد کشور شود. بنابراین صادرات خودروی ایرانی و پیدا کردن مشتری برای پراید و تیبا در اروپا محال است.
همچنین اگر منظور از واردات خودرو بدون انتقال ارز،استفاده از پول های بلوکه شده در دیگر کشورها باشد نیز امیدی به تحقق آن نیست. چراکه شاهد هستیم در مدت اخیر به دلیل تحریم ها و عدم پیوستن ایران به قانون مبارزه با پولشویی، این منابع همچنان بلوکه هستند. بنابراین واردات خودرو با این روش نیز در ابهام قرار می گیرد. هرچند اصل واردات خودرو خوب است اما با این روش ها نمی توان به تحقق آن امید داشت. صادرات قطعه با این شرایط تحریم غیرقابل اجرا است.
ضمن اینکه آزاد شدن واردات خودرو تاکنون عملی نشده و فرآیند آن مشخص نیست. اگر قرار است واردات بر اساس ارزهای که منشا خارجی دارند انجام شود، مشکلات خاص خود را دارد. اگر واردات خودرو آزاد شود، تعرفه آن باید مشخص شود، از سوی دیگر نرخ ارز چقدر خواهد بود. با توجه به پیچیدگی‌ها و مشکلاتی که مانند عدم واردات خودرو از خودروسازان اصلی و تامین آن‌ها از کشورهای واسطه، واردات تاثیر چشمگیری در کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت.
اما می‌توان انتظار داشت تاثیر قیمتی روی خودروهای مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ داشته باشد. شاید درصد ناچیزی آن هم در کوتاه مدت کاهش قیمت شکل گیرد. اما اینکه سبب کاهش ۵۰ درصدی قیمت شود، امکان پذیر نیست. اگر با نرخ ارز مطلوب و قیمت مناسب واردات شکل گیرد، احتمال کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ها وجود دارد. لازم به ذکر است تعداد قابل توجهی خودرو وارد بازار نخواهد شد که تاثیر مثبتی داشته باشد. واردات به لحاظ روانی تاثیرگذار هست، اما به شکل واقعیت امکان کاهش قیمت وجود ندارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.