صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / جزئیات دپوی ۶.۱ میلیون تن کالای اساسی
جزئیات دپوی ۶.۱ میلیون تن کالای اساسی

جزئیات دپوی ۶.۱ میلیون تن کالای اساسی

آخرین وضعیت موجودی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر حاکی از مجموع ۶.۱ میلیون تن کالای موجود در انبارها و شناورها است؛ در سال جاری دپوی کالاهای اساسی عمدتا رو به رشد بوده است.

در سال جاری عمدتا گزارش‌ها نشان داد که دپوی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر حجمی بالای پنج میلیون تن بوده است؛ به طوری که در پایان فروردین‌ماه حدود ۵.۲ میلیون تن مجموع موجودی و آنچه در شناورها قرار داشت، اعلام شد.

این رقم در اواخر اردیبهشت‌ماه به ۵.۸ میلیون تن افزایش یافت و در اواسط خردادماه به ۵.۶ میلیون تن رسید که حدود ۴.۷ میلیون تن آن موجودی و  ۹۲۵ هزار تن نیز در شناورهای در حال تخلیه و یا منتظر در لنگرگاه قرار داشت.

 روند رو به رشد ورود و دپوی کالای اساسی در سال جاری

در سه ماه ابتدایی سال جاری حجم دپوی کالاهای اساسی نسبت به اواخر سال گذشته افزایش یافته بود و از دلایل آن عدم تمدید مصوبه ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی بدون ارائه کد رهگیری بانک بود، ولی با ارائه‌ گزارشی به روحانی – رئیس دولت دوازدهم – و دستور فوری که وی صادر کرد مصوبه تمدید و بانک مرکزی موظف به تسریع در تامین ارز  برای ترخیص کالاهای اساسی شد.

در اواخر تیرماه  بازهم حجم کالاهای اساسی در گمرک و بنادر افزایش داشت و به ۶.۴ میلیون تن رسید که  ۴.۶ موجودی و ۱.۷ میلیون تن نیز در شناورها قرار داشت.

در این مدت در کنار ورود بیشتر کالاها، کندی تخلیه و خروج  کالا از گمرک و بنادر به دلیل مشکلی که در تامین کامیون مورد نیاز وجود داشت موجب این انباشت کالاها شده بود ولی در ادامه این مشکل تا حدودی رفع شد.

 وضعیت دپوی کالای اساسی در ابتدای دولت سیزدهم

اما گزارش‌ها در ابتدای شهریورماه یعنی بعد از ورود دولت سیزدهم نشان داد که موجودی کالاهای اساسی به ۶.۱ میلیون تن کاهش یافته است که ۴.۵ میلیون تن موجودی در گمرک و بنادر و ۱.۶ میلیون تن در شناورها بود.

در این رابطه لازم به یادآوری است که در مردادماه ضمن افزایش سرعت تخلیه کالا، ترخیص کالاهای اساسی از بنادر نیز سرعت گرفته و طبق گفته مسئولان گمرک ایران حداقل ۶۰۰ هزار تن کالاهای اساسی به صورت درصدی و بدون کد رهگیری بانک ترخیص شده بود.

 جریان اقلام در دپوی ۶.۱ میلیون تنی

اما آخرین وضعیت موجودی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر براساس گزارشی که ارونقی- معاون فنی گمرک ایران – به ایسنا ارائه کرده است نشان می‌دهد که تا ۱۳ شهریورماه سال جاری حجم موجودی کالاهای اساسی به ۶.۱ میلیون تن رسیده که ۴.۳ میلیون تن آن موجود در انبارها و ۱.۸ میلیون تن در شناورهایی است که پای اسکله قرار داشته و یا در حال تخلیه هستند.

بر اساس این گزارش، از ۴.۳ میلیون تن کالای موجود در انبارها بیشترین میزان به ذرت با ۱.۳ میلیون تن اختصاص دارد. در سایر اقلام نیز ۱۵۰ هزار تن گندم، ۸۸۰ هزار تن جو، ۸۳۶.۷ تن سویا، ۱۶.۲ هزار تن برنج، ۲۱۶.۴ تن شکر، ۶۱۳.۲ تن روغن خام، ۳۱۹.۳ تن دانه‌های روغنی است.

در کنار آن،  ۴۶ فروند شناور حاوی کالاهای اساسی نیز به بنادر رسیده که ۱۶ فروند حاوی ۲۵۳.۷ تن کنار اسکله قرار داشته و ۳۰ فروند حاوی بیش از ۱.۵ میلیون تن منتظر در لنگرگاه برای تخلیه کالا هستند، در شناورها اقلامی مانند گندم، جو، روغن، شکر، دانه های روغنی، سویا و ذرت وجود دارد.

 ۷.۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ به کدام کالاها رسید؟

اما در رابطه با واردات کالاهای اساسی همواره یکی از موانع ترخیص مربوط به تامین ارز آن بوده که با ارز ۴۲۰۰ تومان انجام می‌شود،این در حالی است که گزارش بانک مرکزی نشان میدهد که برای سال جاری تا پایان مرداد ماه، بیش از ۷.۲ میلیون دلار از محل سهمیه ارزی امسال کالاهای اساسی  به صورت نقد و اعتباری پرداخت شده است.

از تامین ارز انجام شده ۵.۶ میلیون دلار آن مربوط به اقلامی است که با هماهنگی وزارت صمت  و جهاد کشاورزی ترخیص شده است؛ شامل ۵۸۰ میلیون دلار جو، ۹۳۹ میلیون دلار دانه‌های روغنی، ۱.۸ میلیون دلار ذرت، ۱.۲ میلیون دلار روغن خام یا نباتی، ۵۷۱ میلیون دلار کنجاله سویا، ۵۶۴ میلیون دلار گندم و ۳۲۲ میلیون دلار برای سایر بوده که این سایر مشخص نیست کدام اقلام را در بر می‌گیرد.

همچنین در پنج ماهه ابتدایی امسال ۱.۶ میلیون دلار بابت تامین دارو و تجهیزات پزشکی و آنچه که مد نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده تامین ارز شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.