صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی ادامه دار برنج
گرانی ادامه دار  برنج

کمرنگ شدن برنج در سفره خانوار با بلاتکلیفی تصمیمات دولتی ها

گرانی ادامه دار برنج

کسب و کار نیوز- کاهش مصرف برنج به علت گرانی آن. خبری که این روزها زیاد با آن برخورد می کنیم. کاهش مصرف برنج به دلیل کم شدن قدرت خرید مردم ادامه دارد. آمارهای اخیر از حذف برنج از فهرست کالاهای اولویت اول حکایت دارد. اما دلیل گرانی ها در بازار برنج، این کالای اساسی مردم چیست. مگر قیمت شالی برنج چقدر است که برنج ایرانی باید کیلویی 45 هزار تومان به دست مردم برسد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در رابطه با اتفاقات اخیر در بازار برنج و افزایش بی سابقه قیمت این کالای اساسی می گوید: قیمت برنج ایرانی از ابتدای سال تا به امروز ۴۸ درصد گرانتر شده است. البته این رشد قیمت تنها برای برنج نیست و دیگر کالاها نیز رشد ۳۰ تا ۹۰ درصد را تجربه کرده اند. قاسمعلی حسنی اضافه کرد: هزینه های تولید افزایش زیادی داشته و دستمزد کارگران نیز بالا رفته است. هزینه های دستمزد کاگران تا ۲۰۰ درصد رشد داشته که تاثیر بسیاری بر روی قیمت تمام شده کالاها گذاشته است.

به هر ترتیب برنج کالایی اساسی و اولویت دار است. کالاهای اولویت اول آنهایی هستند که برای وارداتشان ارز دولتی داده می شود. اگر برای واردات برنج ارز دولتی در نظر گرفته نشود، قیمت برنج می تواند تا دوبرابر بالا برود، البته مقام های دولتی می گویند هنوز دستورالعملی در این باره دریافت نکرده اند.

با توجه به اینکه برای ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور که شش دهک پایینی هستند حدودا باید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج تامین شود و وزارت جهاد کشاورزی قبلا اعلام کرده  سالانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج ایرانی تولید می شود نباید مشکلی در قیمت این محصولات بروز می کرد زیرا بر مبنای همین ادعا ورادات برنج هم ممنوع شده است، اما مساله اینجاست که در شرایط کنونی قیمت برنج ایرانی هم به شدت گران شده و قبلا این دهک های پایینی توان خرید برنج ایرانی نداشتند و برنج هندی و پاکستانی و … مصرف می کردند، اما از آنجایی که واردات برنج سال گذشته به حدود ۸۵۰ هزار تن  رسیده که نیمی از واردات مدت مشابه سال قبل تر آن بود که یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن برنج واردات شده بودو نوسانات ارز هم صعودی بود قیمت برنج خارجی هم به شدت افزایش یافته است.

در همین رابطه گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۲۶ تیرماه یعنی ۱۱ روز پس از نامه قبادی و در پاسخ به نامه وی اعلام کرد که درباره ممنوعیت واردات برنج تجدید نظر شود. براساس نامه مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران مبنی بر کاهش ۶۹ درصدی واردات برنج به کشور و هم چنین  ترکیب این موضوع با تامین ارز نیمایی برای این کالای اساسی ما شاهد کاهش عرضه در بازار هستیم. در این بین ممنوعیت واردات فصلی در چنین شرایطی موجب تشدید این مسئله و در نتیجه رشد بیشتر قیمت برنج در بازار شده است.

وی در این نامه تاکید کرد: در حاضر ۸ تا ۱۰ محموله برنج به مقصد کشور در حال بارگیری هستند که صاحبان کالا به دلیل محدودیت موجود و برای جلوگیری از رسوب کالاهای خود در گمرکات کشور اقدام به واردات نمی کنند که در نتیجه این موضوع ممکن است شاهد کمبود بیشتر در بازار باشیم.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در رابطه با اتفاقات اخیر در بازار برنج و افزایش بی سابقه قیمت این کالای اساسی به “کسب و کار” گفت: قیمت برنج ایرانی تا ۳۸ درصد در مدت اخیر افزایش یافته است. البته این رشد قیمت تنها برای برنج نیست و دیگر کالاها نیز رشد ۳۰ تا ۹۰ درصد را تجربه کرده اند. قاسمعلی حسنی اضافه کرد: هزینه های تولید افزایش زیادی داشته و دستمزد کارگران نیز بالا رفته است. هزینه های دستمزد کاگران تا ۲۰۰ درصد رشد داشته که تاثیر بسیاری بر روی قیمت تمام شده کالاها گذاشته است.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به رکود بازار مواد غذایی توضیح داد: هر کیلوگرم برنج ایرانی در عمده‌فروشی‌ها با قیمت ۳۱ تا ۴۳ هزار تومان فروخته می‌شود و همچنین برنج هندی هم با قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تا ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان است. هر چند که این قیمت برنج‌های سال گذشته است و با برداشت جدید برنج قیمت آن اندکی افت می‌کند.

حسنی با اشاره به برخی دلایل افزایش قیمت برنج اظهار داشت: در سال جاری هزینه های کارگری بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته، بطوری که مزد روزانه کارگر از ۲۰۰ هزار تومان به ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. به عبارتی مزد روزانه کارگری که تا سال گذشته برای مراحل کاشت و برداشت برنج  ۲۰۰ هزار تومان بود، امسال به حداقل ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.