صفحه اصلی / اجتماعی / کشمکش گمرک و سازمان غذا و دارو بر سر ترخیص اقلام دارویی/ سرانجام داروهای مانده در گمرک چه شد؟
کشمکش گمرک و سازمان غذا و دارو بر سر ترخیص اقلام دارویی/ سرانجام داروهای مانده در گمرک چه شد؟

کشمکش گمرک و سازمان غذا و دارو بر سر ترخیص اقلام دارویی/ سرانجام داروهای مانده در گمرک چه شد؟

کسب و کار نیوز - تامین داروهای کرونا یکی از ضروری‌ترین اولویت‌های دولت است اما در برخی موارد هماهنگی میان سازمان‌ها برای ترخیص این کالاها از گمرک با مشکل مواجه شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز ، ماه گذشته بود که مردم از کمبود دارو‌های مرتبط با کرونا در داروخانه‌ها گلایه‌مند بودند، به طوری که تمام مسئولان مربوطه از دادستان کل کشور گرفته تا وزارت بهداشت و گمرک برای حل این معضلات پای کار آمدند.بعد از جلساتی که با حضور مسئولان مربوطه از جمله معاونان دادستانی، گمرک، وزارت بهداشت و بانک مرکزی برگزار شد، مصوباتی جهت تعیین تکلیف و ترخیص فوری دارو و مواد اولیه دارویی ضروری به ویژه اقلام مرتبط با کرونا صادر شد و در دستور کار قرار گرفت.

داروهای دپو شده در گمرک، تائیدیه وزارت بهداشت را نداشتند

بر اساس این گزارش  محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو ماه پیش ضمن بازدید از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) درباره دپوی دارو‌های درمان کرونا و عدم ترخیص آن‌ها اظهار کرده بود: دارو‌هایی که در انبار‌های گمرک است (رمدسیویر) ، بدون هماهنگی ما حمل و وارد شده، در صورتی که تائیدیه ما را نداشته است.او تاکید کرده بود: این دارو‌ها مشکل داشتند و ما در حال بررسی آن‌ها هستیم. اگر مشکل آن ها حاد نباشد، ترخیص می‌شوند. در غیر اینصورت باید عودت داده شده و بازگردد.

چند روز بعد از این تصمیمات، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک اعلام کرده بود: با توجه به صدور مجوز ترخیص از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت حتی در روز‌های تعطیل؛ بیش از ۲۰ تن مواد اولیه دارو‌های مرتبط با کرونا از جمله رمدسیویر، فاویپیراویر، بتادکس و فاموتیدین در همان هفته از گمرک ترخیص شدند.

گمرک بدون مجوز اقلام دارویی را وارد کشور کرده است

در ادامه، روند ترخیص مواد اولیه برای تهیه دارو‌های کرونا تسهیل می‌شود. تا اینکه دوشنبه ۸ شهریور ماه محمدرضا شانه ساز، از ورود بدون مجوز برخی اقلام دارویی از جمله دارو‌های مربوط به کرونا به سازمان بازرسی کشور شکایت کرد.

او در نامه‌ای به سازمان بازرسی اعلام کرده است: گمرک بدون دریافت و اخذ مجوز از وزارت بهداشت اقدام به صدور مجوز ورود برخی از اقلام دارویی به گمرکات کشور کرده است.

/

/

به گفته او این مسئله منجر به انباشت دارو در گمرکات در شرایط نگهداری نامطلوب شده است.در صورتی که سازمان غذا و داروی کشور پیش‌تر اعلام کرده بود که ورود همه دارو‌های وارداتی فاقد ثبت سفارش و مجوز این سازمان به گمرک‌های کشور ممنوع است.

این موضوع را از گمرک نیز پیگیری کردیم.

تمامی اقلام و داروها با مجوز وزارت بهداشت ترخیص شده است/ قضاوت را به مردم واگذار می کنیم

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک با اشاره به ادعای وزارت بهداشت نسبت به گمرک بیان کرد: با توجه به اینکه اظهارات آن مقام محترم، مصداق بارز تشویش اذهان عمومی در این شرایط است، اینجانب بپاس تعامل و همکاری فی مابین دو سازمان، صرفا قضاوت در این خصوص را به افکار عمومی واگذار می‌کنم. تا دیروز گفته می شد فقط خیارشور و کشک در سردخانه ها مانده و در این نامه به انباشت دارو اشاره شده است.

ارونقی ادامه داد: بحث ورود کالا با ترخیص کالا فرق می کند. در این نامه  قانون امور گمرکی رعایت نشده و فرق بین ورود و ترخیص کالا را  لحاظ نکرده اند. همچنین فرق بین سازمان گمرک با مراجع تحویل گیرنده مانند سازمان بنادر و انبارهای عمومی را متوجه نشده اند.  انبارها طبق وظایف خود نسبت به پذیرش کالا اقدام می کنند.

معاون فنی گمرک بیان کرد: گمرک با مراجع تحویل گیرنده تفاوت دارد و کالا ابتدا به این مراجع  وارد می شود و آن ها طبق وظیفه خود کالا را تحویل می گیرند. مسئولیت گمرک از زمان اظهار کالا به گمرک شروع می شود و قبل از آن هیچ مسئولیتی ندارد. گمرک نمی تواند با ورود کالا مخالفت کند. هر زمان به ما اعلام شد کالایی متروک است، گمرک کالا را متروکه می کند و هر گاه  کالایی اظهار شد، تشریفات گمرکی آن را انجام می دهد.

اختلاف ما با گمرک این است که چرا کالا بدون ثبت سفارش به گمرک وارد می شود

حیدر محمدی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره ادعای وزارت بهداشت نسبت به گمرک اظهار کرد: متاسفانه بعضی از ذی نفعان باعث بروز اختلاف شده اند. اختلاف اساسی ما با گمرک این است که چرا کالا بدون ثبت سفارش به گمرک وارد می شود.

او افزود: زمانی که مجوز برای واردات دارو و مواد اولیه آن صادر می شود، منجر به صدور شناسنامه دارو شده و بعد از آن وارد کننده مجاز به ثبت سفارش است. زمانی که کالا وارد شد، از ما استعلام می گیرند.

محمدی ادامه داد: نامه رئیس سازمان غذا و دارو به رئیس سازمان بازرسی کل کشور شکایت نیست، بلکه گله مندی از اظهارات معاون فنی گمرک است. درخواست ما این است که  کالاهای دپو شده در گمرک به ما اعلام شود.

مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو افزود: اگر قرار باشد هر کسی هر آنچه خواست وارد گمرک کند و ترخیص کند، پس نقش گمرک چیست. لیستی از انبارهای عمومی برای ما فرستاده شده، که ۲۲۰ شرکت دارویی بوده اند، مکاتبه کرده ایم و در حال جمع آوری پاسخ ها هستیم.

سامانه ای برای اطلاع از اقلام انبارها نداریم

محمدی افزود: اولین مشکل ما این است که سامانه ای  نداریم که از طریق آن از موجودی اقلام در انبارها مطلع شویم. خواهش ما از گمرک این است که کالای سلامت محور بدون ثبت سفارش وارد گمرک نشود.

با توجه به توضیحات مسئولان و از آنجایی که یکی از اولویت های اصلی کشور در شرایط فعلی مهار همه گیری کروناست؛ بنابراین لازم است که تمام سازمان ها اختلافات خود را کنار گذاشته و بیش از گذشته با یکدیگر همکاری داشته باشند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.