صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / پارک فناوری پردیس فضایی مناسب برای رشد کسب و کارهای نوپاست
پارک فناوری پردیس فضایی مناسب برای رشد کسب و کارهای نوپاست

رییس مرکز رشد فناوری نخبگان پارک مطرح کرد:

پارک فناوری پردیس فضایی مناسب برای رشد کسب و کارهای نوپاست

محسن علی اکبریان، رییس مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس می گوید ما به کارآفرینان و تیم های نوپا که با تکیه بر علم، تخصص و فناوری، یک ایده‌ قابل تجاری سازی را دنبال میکنند، خدمات و امکاناتی را برای رشد کسب و کار ارائه می دهیم و آنها را برای حضور مستقل و موثر در بازار فناوری آماده می کنیم.

مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس با هدف ایجاد بستری مناسب جهت تجاری‌سازی نتایج تحقیقات، ایجاد زمینه کارآفرینی و نوآوری، رونق اقتصاد منطقه، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و تولید و توسعه محصولات پیشرفته قابل عرضه به بازار و … شکل گرفته است.

واحدهای فناور نوپا در دوره حضور در این مرکز، با استفاده از دستاوردهای تحقیقاتی، به منظور دستیابی به دانش فنی و آمادگی برای تولید محصول یا خدمات، تلاش خواهند کرد. در این مدت، مرکز رشد علاوه بر ارائه امکانات وخدمات پشتیبانی، هدایت و نظارت بر روند پیشرفت این واحدهای فناوری را نیز به عهده خواهد داشت.

این مرکز هر ساله برای جذب متقاضیان و شرکت های نوپا در عرصه فناوری و کارآفرینی، فراخوان اعلام می کند و امسال هم پانزدهیمن فراخوان پذیرش را منتشر کرده است.

برای معرفی بهتر این مرکز و آشنایی بیشتر با جزئیات فراخوان، خبرنگار پارک فناوری پردیس گفتگویی با محسن علی اکبریان، رییس مرکز رشد فناوری نخبگان داشته که در ادامه به آن پرداخته ایم.

حضور در مرکز رشد برای شرکت های نوپا چه مزیت هایی به همراه دارد؟

علی اکبریان: تیم های فناور و افراد دارای روحیه کارآفرینی برای ادامه مسیر نیازمند محیط هایی برای پرورش ایده های نوآورانه و شکل دهی کسب و کار خود هستند. این محیط ها باید دارای پارامترهایی باشد که به تقویت و توسعه و پایداری کسب و کار منجر شود. برای این کار بسته به سطح پیشرفت ایده و حوزه فناوری و تیم تشکیل شده حول آن، انتخاب های متعددی همچون مراکز نوآوری، مراکز رشد و شتابدهنده ها و حتی فضاهای کار اشتراکی وجود دارد.

مزیتی که برای استقرار یک تیم نوپا در مرکز رشد وجود دارد، دستیابی به محیط فعال، پویا و مملو از افرادی است که همه با انگیزه ای بالا برای ایجاد کارآفرینی در حال فعالیت اند. طبعا قرار گرفتن در چنین محیط هایی محرک افراد و تیم ها برای پیشرفت است.

مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس یک کلونی ای از شرکت های نوپا و افراد خلاق و نوآور است که به صورت آزاد کار می کنند (فری لنسرها) و یک مزیت بزرگ حضور در این فضا استفاده تیم ها از همجواری با هم و هم افزایی با بیش از ۲۰۰ شرکت مستقر در پارک است.

امکان برقراری ارتباط با شرکت های بزرگ و متخصصین و خبرگان فعال در پارک و بهره مندی از تجربیات آنها برای تیم های نوپا فراهم است.همچنین استفاده از آزمایشگاه ها و کارگاه های موجود در شرکت های بزرگ پارک نیز در قالب چارچوب های ایجاد شده امکان پذیر است.

مرکز رشد چقدر به رشد و بالندگی شرکت های نوپا کمک کرده است؟

علی اکبریان: وظیفه ذاتی مراکز رشد حمایتگری و تسهیل گری فضای کسب و کار است. بنابراین ما به دنبال کمک به رشد و بالندگی شرکت های نوپا و کسب و کارهای تازه راه افتاده هستیم و برای دستیابی به این هدف برنامه های سالانه و بلند مدت تدوین می شود تا مسیر و نقشه راهمان برای ارائه خدمات مشخص باشد و بسترهای مناسب برای پیشرفت تیم های نوپا به بهترین شکل فراهم شود تا در یک بازه محدود ۳ تا ۵ ساله به کسب و کار پایدار برسند و خودگردان بشوند.

هدف ما این است که شرکت ها پس از این دوره ۳ تا ۵ ساله به سطحی برسند که از لحاظ توسعه فنی، تثبیت بازار و رقابت پذیری، پایداری و تاب آوری مناسبی داشته باشند.

هم اکنون علاوه بر خدمات استقرار، مشاوره های مختلف، کارگاه های آموزشی، هم افزایی شرکت های کوچک و بزرگ، کمک های فنی با استفاده از مشاوران و متخصصان خبره، کمک در جهت توسعه بازار و دست یافتن به بازارهای جدید داخلی و خارجی از مهمترین خدمات ارائه شده ما به اعضای مرکز رشد است.

خوشبختانه آمارهای ما نشان می دهد تا حد قابل قبولی به این هدف محقق شده و تعداد شرکت های رشد یافته و خارج شده از مرکز رشد به نسبت شرکت های ورودی موید این مطلب است که مرکز رشد تا حد مناسبی به رشد شرکت ها و رسیدن آن ها به نقطه پایداری، کمک مطلوبی کرده است.

مهمترین خدماتی که شما به شرکت های مستقر در مرکز رشد ارائه می دهید چیست؟

علی اکبریان: استقرار در فضای اداری مناسب یکی از این خدمات است که با تخفیف های مناسب در پرداخت اجاره برای تیم های مستقر در مرکز رشد از سال اول تا سوم وجود دارد.

موضوع بعدی استفاده از آیین نامه های حمایتی پارک است. هم اکنون بالغ بر ۱۵ سرفصل حمایتی با منابع مالی بلاعوض یا تسهیلات و کمک هزینه های مختلف برای مواردی چون حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی، گرفتن استانداردهای فنی، ثبت پتنت، نمونه سازی ، پروژه های مشترک، تجاری سازی ایده ها و ‌‌‌… به شرکت ها ارائه می شود.

نکته بعدی خدمات مشاوره ای و اموزشی است که در طول سال به صورت گروهی و یا جلسات مشاوره اختصاصی به تیم ها و شرکت ها در جهت رفع موانع و توسعه کسب و کارها ارایه می شود.

فراهم کردن بستر جذب سرمایه برای شرکت های نوپا یکی دیگر از خدمات مهم و تاثیرگذار مرکز رشد است. در این زمینه امکان مواجهه تیم های نوپا با سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی بزرگ فراهم میشود و در جلسات مذاکره این تیم ها می توانند با توجه به نیاز خود پس از جلب نظر سرمایه گذاران نسبت به جذب سرمایه اقدام کنند.

مهمترین فعالیت های مرکز رشد در یکسال گذشته و مهمترین خروجی های این مرکز چیست؟ 

علی اکبریان: سال ۹۹ سالی بسیار پرفراز و نشیب بود که با بحران بزرگی به نام کرونا همراه شد. این بحران در کمیت و کیفیت فعالیت های مرکز رشد و شرکت های مستقر تاثیرگذار بود و بخصوص شرکتهای نوپا از این فضا بسیار متاثر شدند.

در هر صورت یکی از مهمترین اقدامات مرکز رشد در سال ۹۹ ایجاد فضای کار اشتراکی پارک با نام کوآپ بود که فضایی مناسب برای استقرار تیم ها و فری لنسرها در پارک را فراهم می کند.

در کوآپ دوره هایی برای آماده سازی تیم ها برگزار می شود و تیم هایی که موفق به کسب حدنصاب لازم شوند مجوز حضور در مرکز رشد پارک فناوری پردیس را پیدا خواهند کرد.

دستاورد دیگر ما در سال ۹۹ این است که خوشبختانه ۱۶ شرکت از مرکز رشد خارج شده اند که حدود ۷۰درصد آن ها موفق بوده اند و اکنون در بازار فعال هستند و کسب و کارشان با قدرت در حال پیشرفت است.

درباره جزئیات فراخوان جدید مرکز رشد توضیح دهید.

علی اکبریان: پانزدهمین دوره فراخوان پذیرش عضویت در مرکز رشد پارک فناوری پردیس چند روزی است که آغاز شده و تا ۱۶ شهریورماه ادامه خواهد داشت. البته اگر با افزایش تقاضا مواجه شویم بنابر تصمیم کمیته ارزیابی احتمال تمدید چند روزه ثبت نام وجود دارد.

تیم‌ها و شرکت‌های نوپای فعال در حوزه‌های برق و تجهیزات الکترونیکی، نانو تکنولوژی و مواد پیشرفته، فناوری‌های دیجیتال و IT، سلامت و تجهیزات پزشکی، عمران و معماری، هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر، اینترنت اشیا و مکانیک پیشرفته و مکاترونیک، می‌توانند طرح‌های دارای ویژگی‌های شاخص از حیث تیم کاری، فناوری و نوآوری، ساختار و مدل کسب‌وکار خود را با مراجعه به نشانی https://www.co-up.org/techelite ثبت کنند.

پس از طی مراحل اولیه بررسی و پذیرش طرح‌ها، تیم‌ها در فضای کار اشتراکی (کوآپ) مستقر می‌شوند و در طی دوره‌ آماده‌سازی که شامل برنامه‌ها و آموزش‌های متنوع و فشرده جهت فراگیری مهارت‌های اساسی استارتاپ‌ها و راه‌اندازی کسب و کار، عملیاتی نمودن آن‌ها و مواجهه با این موارد در میدان عمل می‌باشد، خود را مهیای پذیرش نهایی مرکز رشد می‌نمایند.

مراحل پذیرش متقاضیان با تکمیل و ارسال فرم عضویت توسط صاحبان طرح آغاز می‌شود و فرآیند عضویت با ارائه‌ اطلاعاتی در مورد تیم کاری و طرح مورد نظر ادامه می‌یابد. در صورت تایید اولیه طرح، جلسه معارفه به صورت عمومی و جلسه مصاحبه به صورت اختصاصی برگزار می‌گردد تا طرح‌ها از جنبه‌های بازار و فنی مورد بررسی قرار گیرند.

در گام بعدی با تایید کارشناسان مربوطه، تیم‌ها پس از پذیرش اولیه، به‌صورت فشرده برخی مهارت‌های مهم و اصلی راه‌اندازی و مدیریت کسب و کارهای نوآورانه را فرامی‌گیرند و در طول دوره به‌صورت مستمر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در صورت رسیدن به پایان دوره، در جلسه‌ای از کسب‌وکار خود دفاع خواهند کرد و درصورت تایید، واجد شرایط عضویت در مرکز رشد می‌شوند.

با توجه به محدودیت های مرکز رشد، احتمالاً این آخرین فرصتی است که در سال ۱۴۰۰به شرکت های متقضای برای حضور در مرکز رشد ارائه خواهد شد بنابراین شرکت های نوپا باید از این فرصت ایجاد شده نهایت استفاده را ببرند.

اگر در رابطه با این مرکز نکته قابل توجهی در نظر دارید بفرمایید.

علی اکبریان: میدانید در کشور مراکز متعددی هستند که خدمات متناسب با توسعه شرکت ها و کسب و کارهای نوپا ارائه می دهند. افرادی که مایل به حضور در این فضاها هستند باید نکاتی را مد نظر قرار دهند.

این افراد باید ابتدا مسیر و نقشه راهشان را مشخص کنند و ریسک های کارآفرینی را بشناسند و بپذیرند و با آگاهی و دید باز وارد این حوزه شوند. حوزه کارآفرینی اگرچه دارای ریسک های متعددی است اما جذابیت های خاص خود را هم دارد. این حوزه نیاز به سخت کوشی، استقامت و روحیه منعطف برای درس گرفتن از شکست ها و رسیدن به موفقیت دارد و اگر کسی با دید باز و شناخت درست از ظرفیت های اکوسیستم نوآوری کشور وارد این حوزه شود قطعا به موفقیت دست خواهد یافت البته نقطه مقابل آن هم وجود دارد و عدم برنامه ریزی و شناخت درست به شکست منجر خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.