صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت دلار به مرز ۲۷هزار تومان نزدیک شد/عقب نشینی قیمت دلار
قیمت دلار به مرز ۲۷هزار تومان نزدیک شد/عقب نشینی قیمت دلار

قیمت دلار به مرز ۲۷هزار تومان نزدیک شد/عقب نشینی قیمت دلار

کسب و کار نیوز- نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با یک‌هزار و ۴۳۳ تومان کاهش در مقایسه با روز یک شنبه به ۲۶ هزار و ۳۵۸ تومان رسید. دلار صرافی ملی ۲۶ هزار و ۴۳۰ تومان شد و دلار بازار آزاد هم کانال ۲۸ هزار تومان را رها کرد و به ۲۷ هزار تومان رسید. این در حالی است که دلار بازار آزاد روز یکشنبه هفتم شهریور ماه به 28 هزار و 250 تومان افزایش یافته بود. اما دلیل تغییر کانال دلار و ریزش آن در این بازه زمانی کوتاه چیست.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، یک اقتصاددان در تحلیل اتفاقات رخ داده برای دلار و کانال شکنی آن می گوید: مساله اصلی در نوسانات نرخ ارز در کشور مساله تحریم هاست. تمامی اتفاقاتی که برای قیمت دلار تا به امروز در چند سال اخیر افتاده است به مساله تحریم ها برمی گردد. یعنی خوشبینی و بدبینی به لغو تحریم ها یا ادامه دار شدن آنها می تواند بر ورند افزایشی یا کاهشی نرخ دلار تاثیر بگذارد.

مرتضی افقه اضافه کرد: البته در چند روز اخیر صحبت هایی از سوی رئیس جمهور و معاون اول ایشان در رابطه با گشایش های ارزی داشتیم که احتمال می رود کاهش نرخ ارز به این موضوع مرتبط باشد. به هر ترتیب اگراین اتفاق بیفتد گشایش بسیار خوبی در منابع ارزی کشور روی خواهد داد و به هر حال مبالغ کلانی به کشور باز خواهد گشت که بازار ارز را متاثر می کند.

البته دولت ابراهیم رئیسی با وعده کاهش قیمت‌ها روی کار آمده است و هم رئیس جمهور و هم وزیر اقتصاد او بارها درباره مدیریت بازار ارز و کنترل قیمت دلار و کاهش آن وعده داده‌اند. به هر ترتیب قیمت دلار در معاملات افت کرد و به کانال ۲۷ هزار تومان بازگشت. فعالان بازار ارز معتقدند این روند با سرعتی کمتر از این ادامه خواهد یافت. کف مقاومتی دلار در بازار حالا کانال ۲۶ هزار تومان ارزیابی شده است. صرافان معتقدند در صورت کاهش قیمت دلار به کمتر از ۲۶ هزار تومان، روند ریزشی نرخ ارز در بازار را تشدید خواهد کرد.

احتمالا شایعات مربوط به گزینه‌های احتمالی ریاست بانک مرکزی، پذیرفته شدن شروط ایران برای شروع دور جدید مذاکرات و مثبت شدن اندازه حباب قیمتی دلار با مقیاس درهم در افت قیمت دلار موثر بودند. قیمت سکه امامی در روز تعطیلی بازار طلای جهانی به افت قیمت دلار واکنش نشان داد و کاهش یافت.

در شبکه‌های اطلاع رسانی مربوط به مبادله دلار و درهم این خبر جلب توجه می‌کرد که دور جدید مذاکرت به زودی آغاز می‌شود و آمریکا شروط ابتدایی ایران برای بازگشت به مذاکرات را پذیرفته است. قیمت دلار تحت تاثیر این خبر افت کرد و به کانال ۲۷ هزار تومان بازگشت. قیمت دلار در پایان معاملات نیمه اول روز روی ۲۷ هزار و ۸۵۰ تومان قرار داشت. البته ممکن است خبر مربوط به گزینه احتمالی ریاست جدید بانک مرکزی نیز در افت قیمت دلار نقشی ایفا کرده باشد. به اعتقاد برخی تحلیل‌گران احتمال انتصاب صالح آبادی به ریاست بانک مرکزی قدری از التهاب بازار کاسته است.

پیچیدگی وضعیت دلار

مرتضی افقه، اقتصاددان

مساله اصلی در نوسانات نرخ ارز در کشور مساله تحریم هاست. تمامی اتفاقاتی که برای قیمت دلار تا به امروز در چند سال اخیر افتاده است به مساله تحریم ها برمی گردد. یعنی خوشبینی و بدبینی به لغو تحریم ها یا ادامه دار شدن آنها می تواند بر ورند افزایشی یا کاهشی نرخ دلار تاثیر بگذارد. در حال حاضر نه کاهش نرخ ارز و نه افزایش آن واقعی نیست. البته در چند روز اخیر صحبت هایی از سوی رئیس جمهور و معاون اول ایشان در رابطه با گشایش های ارزی داشتیم که احتمال می رود کاهش نرخ ارز به این موضوع مرتبط باشد. به هر ترتیب اگراین اتفاق بیفتد گشایش بسیار خوبی در منابع ارزی کشور روی خواهد داد و به هر حال مبالغ کلانی به کشور باز خواهد گشت که بازار ارز را متاثر می کند.

از سوی دیگر باید به این نکته نیز اشاره کرد که چه افزایش نرخ ارز و چه کاهش آن ناشی از تاثیر انتظارات کارگزاران بازار است. به هر حال مدتی بازار ارز به حال خود رها شده بود و نظارتی بر بازار وجود نداشت. به طور کلی اگر گشایش ارزی اتفاق بیفتد شاهد کاهش نرخ دلار البته به صورت موقت خواهیم بود. به هر حال رقم قابل توجهی وارد کشور می شود. اما اگر این اتفاق رخ ندهد و یا رقم آزاد شده مطابق انتظارت ایجاد شده نباشد افزایش نرخ دلار را خواهیم داشت. همانطور که بارها تاکید شده است مساله تحریم ها باید به صورت منطقی حل و فصل شود. اگر تحریم‌ها برطرف نشود و امکان مراوات مالی فراهم نیاید چه از طریق این مذاکرات احیای برجام و چه مذاکرات دیگر، دولت جدید هم نمی‌تواند مشکلات موجود را برطرف سازد. از سوی دیگر ساختار سیاسی، اداری، اجرایی و بروکراسی حاکم بر این کشور هم اجازه حل مشکلات در میان مدت و بلند مدت را بدون رفع تحریم‌ها نمی‌دهد. با شناختی که از اقتصاد ایران داریم، بسیار بعید است که کسی بتواند بدون رفع تحریم‌ها با توجه به شرایط فعلی در کوتاه مدت، مشکلات حاد را رفع کند.

 

 

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، میزان ارز تأمین شده برای واردات دارو و تجهیزات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.