صفحه اصلی / سرخط خبرها / از ساز و کار کنترل قیمت تا مذاکره با وزیر کار
از ساز و کار کنترل قیمت تا مذاکره با وزیر کار

وزیر صمت خبر داد

از ساز و کار کنترل قیمت تا مذاکره با وزیر کار

وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت (صمت) ضمن وعده کنترل و مدیریت قیمت‌ها، از اضافه شدن سالانه دو پلتفرم جدید به صنعت خودرو خصوصی سازی ایمیدرو خبر داد و گفت: مذاکره‌ای با وزیر کار برای اصلاح سازو کار تامین اجتماعی انجام شده که اخبار آن پس از قطعی شدن، منتشر می‌شود.

سیدرضا فاطمی امین در برنامه تیتر امشب اظهار کرد: اگر بخواهیم قدرت اقتصادی، ارزش افزوده بالا و اشتغال قابل توجهی داشته باشیم باید بر سه مقوله تجهیزات الکترونیکی، صنعتی و وسایل حمل و نقل متمرکز شویم.

وضعیت مالیات و تامین اجتماعی در دولت جدید

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد مشکلات واحدهای اقتصادی مربوط به تامین مالی، بیمه تامین اجتماعی و مالیات است، تصریح کرد: از وعده‌های دولت سیزدهم حمایت از واحدهای تولید و کاهش مالیات از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد طی ۴ سال آینده است.

او همچنین از مذاکره با وزیر کار برای اصلاح سازو کار تامین اجتماعی خبر داد و گفت که اخبار آن پس از قطعی شدن، منتشر می شود.

مقابله با امضاهای طلایی، حیات خلوت‌ها و سلطان‌ها 

وزیر صمت در ادامه درباره مبارزه با فساد در دولت سیزدهم از راه اندازی سامانه قواعد و مجوزها تا پایان سال خبر داد و اظهار کرد: راه اندازی سامانه قواعد و مجوزها برای مقابله با امضاهای طلایی، حیات خلوت‌ها و سلطان‌ها خواهد بود. در این خصوص طرح‌هایی برای شفاف سازی فعالیت‌های تولید و توزیع کالا و پیشگیری از قاچاق، احتکار و تقلب ارائه کرده‌ایم.

به گفته وی یک کالا از کارخانه تا مصرف کننده حداکثر باید ۱۳ درصد افزایش قیمت داشته باشد، اما در عمل این طور نیست.

فاطمی امین “قیمت دستوری” اجناس و یا “رهاسازی” قیمتها را اشتباه خواند و گفت: با این کار تولید دچار مشکل می شود و یا سود های هنگفتی ایجاد می شود. باید ضوابط قیمت گذاری ایجاد شود. لازمه این کار شفاف سازی بورس بخاطر قیمت فولاد است. بسیاری از پروژه‌های پیش بینی شده نیاز به ابزار های لازم دارد.

وی در ادامه حضور بازرسان و ناظران بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی را غیر حرفه‌ای خواند و گفت: اگر جریان کالا و مالی کنترل شود سازمان حمایت به طور خودکار به آسانی می‌تواند اعمال قانون کند و با گرانفروشی برخورد کند.

قیمت‌ها را کنترل می‌کنیم 

وزیر صمت همچنین طرح صندوق مکانیزه فروش را شکست خورده عنوان کرد و گفت: اطمینان می‌دهم با اشراف بر کالای مصرفی خانوار قیمت ها را کنترل و مدیریت کنیم.

وی درباره حضور دلالان و تاثیر آنها در افزایش قیمت‌ها گفت: هزینه‌ها در نظام توزیع مانند انبارداری و حمل و نقل بالا است که اصلاح آن حدود دو سال زمان می‌برد. بخشی از مشکل هم حضور دلالان است. طبق قانون درصد عمده فروشی سه و خرده فروشی ۱۰ درصد است، اما ابزار کنترل قیمت وجود ندارد که سامانه جامعه تجارت این ابزار را به ما خواهد داد. البته یکی از عوامل اصلی تورم نقدینگی است و هر چه نظام توزیع بهینه شود، اثر نقدینگی کاهش پیدا می‌کند. اما درمان کامل مدیریت نقدینگی است.

سناریوی سه ماهه برای مرغ

وزیر صمت همچنین با بیان اینکه باید زنجیره کالایی مثل مرغ را بررسی کنیم و برای بازارِ آن تا سه ماه آینده سناریو داشته باشیم، تصریح کرد: این امکان وجود دارد که نظام قیمت هم به نفع مصرف کننده و هم به نفع تولید کننده باشد. می توانیم با ایجاد بستر اطلاعاتی شفاف و اشراف به جریان توزیع کالا، افزایش قیمت نامعقول را شناسایی و مشکل را رفع کنیم.

کسری ۱۳ هزارمگاواتی برق

فاطمی امین در ادامه با اشاره به کسری ۱۳ هزار مگاوات برق، گفت:  باید زنجیره تامین تولید برق شکل بگیرد و در چند سال آینده تولید برق در شهرک های صنعتی شکل می‌گیرد.

تا حد امکان ایمدرو را واگذار می‌کنیم

فاطمی امین در ادامه در خصوص وضعیت معادن با اشاره به پراکندگی معادن در کشور، تصریح کرد: اگر در این حوزه تحولی صورت بگیرد در اکثر استان ها گشایش حاصل می‌شود. اما در بحث اکتشاف معادن عقب هستیم،  داده های زمین شناسی به روز نیست و در بحث استخراج هم مشکلاتی داریم و حقوق دولتی به خوبی دریافت نمی‌شود. همچنین در بحث فرآوری هم ضعف هایی وجود دارد و اگر در این حوزه سرمایه گذاری نشود خام فروشی صورت می‌گیرد.

وزیر صمت با بیان اینکه رشد بخش معدن ۱۰ درصد تا سال  ۱۴۰۴ هدفگذاری شده، اظهار کرد: دولت تصدی گر خوبی نیست و باید به سمت حکمرانی دولت حرکت کنیم.  به سمتی حرکت می‌کنیم که طبق اصل ۴۴ قانون اساسی تا حد امکان مالکیت و مدیریت ایمیدرو واگذار شود.

سالانه ۲ پلتفرم جدید به صنعت خودرو اضافه می‌شود

فاطمی امین در زمینه صنعت خودرو نیز از تولید حدود یک میلیون دستگاه خودرو در سال جاری خبر داد و گفت: برنامه سال آینده تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه و تا سال ۱۴۰۴ حدود سه میلیون دستگاه است. همچنین سالی ۲ پلتفرم جدید به خودروهای داخلی اضافه می‌شود.

وی افزود: مجبوریم تا سال ۱۴۰۴ به تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو برسیم چون صنعت خودرو در صورت تولید کم، به صرفه نیست. اگر بخواهیم قیمت و کیفیت در صنعت خودرو به حد قابل قبول برسد باید افزایش مقیاس تولید،   رقابتی کردن بازار و اصلاح ساختار مدیریتی در این بخش انجام شود. بنابراین تا سه سال آینده صنعت خودروی کشور به افتخار ملی تبدیل می‌شود چون ظرفیت آن وجود دارد و  به لحاظ فنی چیزی کم نداریم،  فقط باید اصلاح ساختار مدیریتی شکل بگیرد که زمان بر نیست.

فاطمی امین در پایان تاکید کرد که برنامه‌های طراحی شده در حوزه صنعت و تولید با فرض ادامه دار بودن تحریم‌هاست و گفت: هر چند به دنبال رفع تحریم هستیم، اما منتظر نمی‌مانیم و برنامه ریزی خود را داریم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.