صفحه اصلی / اسلایدر / ساخت و ساز رونق می گیرد؟
ساخت و ساز  رونق می گیرد؟

ساخت یک میلیون مسکن در سال چقدر هزینه دارد

ساخت و ساز رونق می گیرد؟

کسب و کار نیوز در حالی انجمن انبوه سازان آمار ساخت واحد مسکونی را سالانه حدود 400 هزار واحد اعلام کرده که قرار است بر اساس وعده های دولت سیزدهم سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود. ابن بدان معناست که در حال حاضر سالانه حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته و به بازار عرضه می شود. بنابراین برای تحقق وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی رییس جمهور، افزایش ۱۵۰ درصدی تولید مسکن لازم است.

شایلی قرایی        

به گزارش کسب و کار نیوز ، یک کارشناس مسکن در رابطه با امکان تحقق این برنامه می گوید: اگر زمین به اندازه کافی تامین شود می توان به تحقق ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال امیدوار بود. به گفته ابوالفضل نوروزی، زمین هایی که می تواند به ساخت یک میلیون واحد مسکونی کمک کند زمین هایی هستند که در حریم شهرهای وجود دارند. واگذاری زمین ها در حریم شهرها به عنوان الگویی موفق می تواند به تحقق این وعده کمک بسیاری کند.

اما کمال اطهاری پژوهشگر توسعه به تکرار اشتباه دولت ها در بخش مسکن اشاره کرده و می گوید: در ۱۵ سال گذشته، دو بار طرح جامع مسکن از سوی کارشناسان تهیه و به دولت ارائه شد. یک بار در سال ۱۳۸۴ و بار دیگر در سال ۱۳۹۴ این طرح توسط محققین نگاشته شد اما در هر دو بار دولت برنامه خود برای مسکن را پیاده کرد و طرح جامع کنار گذاشته شد. به گفته وی، در دولت آقای احمدی نژاد به جای طرح جامع مسکن که تامین مسکن اقشار آسیب پذیر در بافت شهری را پیش بینی کرده بود؛ طرح مسکن مهر اجرا شد که بسیار ناپخته و متفاوت از طرح جامع مسکن بود. به دلیل عدم پیش بینی زیرساخت های لازم و حتی هزینه های اجرای طرح، مسکن مهر به پروژه ای شکست خورده تبدیل شد که به عنوان میراثی بد به دولت حسن روحانی و سپس به دولت ابراهیم رییسی به ارث رسیده است.

در همین رابطه، مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است، به شرطی برنامه تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال محقق می‌شود که سرمایه‌گذاری آن از سوی مردم صورت بگیرد اما آنچه که باعث شده تا به امروز مردم مشارکتی در این حوزه نداشته باشند و متوسط ساخت مسکن سالانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی باشد بحث تورم است.

یک کارشناس مسکن در رابطه با امکان تحقق این برنامه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: اگر زمین به اندازه کافی تامین شود می توان به تحقق ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال امیدوار بود. به گفته ابوالفضل نوروزی، زمین هایی که می تواند به ساخت یک میلیون واحد مسکونی کمک کند زمین هایی هستند که در حریم شهرهای وجود دارند. واگذاری زمین ها در حریم شهرها به عنوان الگویی موفق می تواند به تحقق این وعده کمک بسیاری کند.

وی اظهار داشت: در سالهای اخیر شاهد رشد بی سابقه قیمت مسکن در کشور هستیم. راهکارهای بسیاری برای خروج از این بحران امتحان شد که نتایج رضایت بخشی نداشته است. در سالهای اخیر ساماندهی بازار مسکن با شکست روبرو شد و بسیاری از مردم نه تنها از خرید خانه ناامید شده اند که مستاجران نیز دیگر توانایی پرداخت اجاره های سنگین را ندارند.

کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: واگذاری زمین ها در حریم شهرها می تواند راهکاری قابل اطمینان برای تحقق ساخت مسکن شود. در صورت انتقال زمین از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت راه و شهرسازی، شرایط برای اجرای سیاست ساخت یک میلیون واحد مسکونی برای رستم قاسمی فراهم می‌شود.

به گفته نوروزی، زمین مهم ترین و اصلی ترین فاکتور برای ساخت مسکن است. اگر زمین با راهکار عنوان شده در اختیار قرار داده شود نصف مشکلات پیش روی ساخت واحدهای مسکونی برداشته خواهد شد. زمین به عنوان اصلی ترین نهاده تولید مسکن به طور متوسط ۵۰ درصد از هزینه‌های تمام شده مسکن را تشکیل می‌دهد و این رقم در کلانشهرها به بیش از ۷۰ درصد هم می‌رسد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.