صفحه اصلی / سرخط خبرها / موانع کاهش قیمت خودرو
موانع کاهش قیمت خودرو

فربد زاوه، کارشناس خودرو

موانع کاهش قیمت خودرو

سرمقاله

کاهش بهای تمام شده خودروی داخلی موضوعی غیرکارشناسی و غیر فنی است. صحبت هایی که در رابطه با کاهش قیمت تمام شده برای خودروهای داخلی شده است امکان تحقق آن تنها با نابودی دیگر صنایع تحقق خواهد یافت. عجیب است که در شرایط فعلی همچنان اصرار برای ورود دولت به جهت دخالت در قیمت خودرو دیده می شود. کشوری که تورم رسمی اعلام شده آن توسط بانک مرکزی بالای ۴۷ درصد است چطور می شود به کاهش ۲۰ درصدی بهای تمام شده خودرو امید داشت. این صحبت ها بر چه اساسی انجام می شود. در حال حاضر بهای تمام شده خودروی ۲۰۶، ۱۲۰ میلیون تومان است که با کاهش ۲۰ درصدی در صورت تحقق وعده داده شده باید ۳۰ میلیون تومان آن کسر شود. چطور می توان قیمت این خودرو را تا ۳۰ میلیون تومان کاهش داد. این کار غیرممکن است. تنها راهی که می توان با آن قیمت تمام شده خودروی داخلی را کاهش داد سرکوب قیمت فولاد و دیگر صنایع وابسته به صنعت خودرو است. با این حرکت تمام صنایع مذکور نابود خواهند شد. در چنین فضایی حرف از راهکار زدن اشتباه است و غیر ممکن است.
در حال حاضر قیمت های کارخانه با قیمت های بازار ۸۰ درصد تفاوت دارد. چطور می توان این اختلاف قیمت را جبران کرد. این همه اصرار برای دخالت در صنعت خودرو برای چیست. مادامی که دولت دست از سر بازار خودرو بر ندارد اوضاع به همین منوال است. وقتی بهای خودرو در بازار اینقدر بالاست چطور می خواهند به قیمت نابودی تمام صنایع قیمت خودرو را کاهش دهند. کارنامه بازارها در هشت سال فعالیت دولت آقای روحانی نشان می‌دهد خودرو هشت برابر گران شده است. این در حالی است که در این مدت متوسط درآمد مردم تنها چهار برابر بیشتر شده است. با تمام این اتفاقات می توان نتیجه گرفت کاهش بهای تمام شده امکان پذیر نیست.
راهکار بحران صنعت خودرو تغییر رفتار سیاست های کلان کشور در حوزه مدیریت اقتصادی، سیاسی و بین الملل است. بحث این است که ما وارد زنجیره مصرف جهانی شویم و کالایی را با تیراژ بالا تولید کنیم که در بازارهای جهانی مصرف شود و مصرف کننده ایرانی نیز حق داشته باشد از هرکجای دنیا که می خواهد کالا بخرد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.