صفحه اصلی / اسلایدر / سبقت مرغ و تخم مرغ در گرانی
سبقت مرغ و تخم مرغ در گرانی

قیمت مرغ در بازار با نرخ مصوب آن ۷۲ درصد اختلاف دارد

سبقت مرغ و تخم مرغ در گرانی

کسب و کار نیوز- بازار آشفته مرغ و تخم مرغ شاید از یک سود حاصل بی تدبیری در تامین نهاده های دامی باشد و از سوی دیگر می توان به اهمال دستگاههای نظارتی برای نظارت بر قیمت ها در این بازارها اشاره کرد. در حال حاضر قیمت هر شانه تخم مرغ در بسیاری از سوپرمارکت ها از45 هزار تومان فراتر رفته و مرغ نیز در فروشگاههای عرضه دولتی نایاب شده است. بنابراین قیمت فعلی مرغ در بازار (۴۳ هزار تومان) با نرخ مصوب (۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان)، حدود ۱۸ هزار تومان و با قیمت معقولی که تولیدکنندگان اعلام می‌کنند حدود ۱۶ هزار تومان فاصله دارد، به عبارتی قیمت مرغ در بازار با نرخ مصوب آن ۷۲ درصد اختلاف دارد. تولیدکنندگان تخم مرغ یکی از دلایل افزایش قیمت این محصول را کشتار گسترده مرغ‌های تخم گذار به دلیل شرایط نامساعد تولید، عنوان می‌کنند.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز، نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی در این زمینه می گوید: بازار مرغ و تخم مرغ از کنترل خارج شده است و دیگر دستگاهی نظارت بر بازار را انجام نمی دهد. این دو بازار به حال خود رها شده اند. حبیب اسدالله نژاد اضافه کرد: اگر نظام کنترل بازار به همین روند ادامه دهد شرایط از این هم بدتر خواهد شد.

به هر ترتیب نظام معیوب توزیع مرغ در بازار سبب سودجویی دلالان و واسطه ها و در نهایت گرانی این محصول برای مصرف کننده شده است. نبود نظارت ها در حوزه توزیع نیز بزرگترین حلقه مفقوده بازار مرغ است که برخی افراد آن را به فرصتی برای سودجویی از جیب مردم تبدیل کرده اند.

طی هفته‌های اخیر سناریوی فوق، عیناً درباره تخم مرغ نیز تکرار شده است و هم اکنون قیمت هر شانه تخم مرغ در مراکز خرده فروشی به حدود ۴۳ هزار تومان رسیده است. در حالی که طبق اعلام مسئولان مربوطه بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای مرغداری ۱۴ هزار تومان، درب عمده فروشی‌ها ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان است؛ با در نظر گرفتن کرایه حمل به میادین میوه و تره بار، قیمت تخم مرغ برای مصرف کنندگان نهایی ۱۷ هزار تومان تعیین شده و هر شانه تخم مرغ دو کیلوگرمی باید با نرخ ۳۴ هزار تومان به دست مصرف کنندگان در سراسر کشور برسد.

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت و گو با “کسب و کار” با انتقاد از نحوه نظارت بر بازارهاید مذکور گفت: بازار مرغ و تخم مرغ از کنترل خارج شده است و دیگر دستگاهی نظارت بر بازار را انجام نمی دهد. این دو بازار به حال خود رها شده اند. حبیب اسدالله نژاد اضافه کرد: اگر نظام کنترل بازار به همین روند ادامه دهد شرایط از این هم بدتر خواهد شد.

به گفته این فعال صنفی در حال حاضراختلاف قیمت زیادی برای مرغ عرضه شده در بازار با مرغ قیمت مصوب وجود دارد که همین امر توان مردم را برای خرید این کالای اساسی کاهش داده است.

اسدالله نژاد اظهار داشت: چرا وقتی به وضوح شاهد تخلف در این دو بازار که کالاهای مورد نیاز مردم هستند، هستیم هیچ دستگاهی برای ساماندهی وارد میدان نمی شود. هرچند آمار جوجه ریزی ها متناقص است و نمی توان کمبود مرغرا انکار کرد اما بی توجهی به نظارت بر بازار به مشکلات دامن زده است. باید مرغ در تمام زنجیره از کشتار تا توزیع مورد نظارت باشد در حالیکه این اتفاق در چندد ماه اخیر نیفتاده است.

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: اگر نظارت انجام نشود و بازار تحت کنترل نباشد بعید است شرایط بهبود یابد. بنابراین لازمه ثبات و آرامش در بازار کنترل و رصد مرغ از کشتارگاه تا واحد صنفی و عرضه مرغ به نرخ واقعی توسط واحد صنفی در کنار محدود سازی قطعه بندی مرغ هست.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.