صفحه اصلی / سرخط خبرها / بی ثباتی، دلیل رشد قیمت ها
بی ثباتی، دلیل رشد قیمت ها

احسان سلطانی، اقتصاددان

بی ثباتی، دلیل رشد قیمت ها

سرمقاله:

دلایل محکمی باید برای افزایش هفت برابری قیمت دلار در چند سال اخیر وجود داشته باشد. اما با تمامی دلایلی که بارها اعلام شده و درباره آن صحبت شده است، اقتصاد بی ثبات ایران اصلی ترین دلیل رشد قیمت ارز و سکه است.

دولت خود خواسته است که دلار به این وضعیت رشد قیمت دچار شود. تامین منافع دولت از افزایش قیمت دلار بوده است. دولت سیزدهم باید با افزایش ارزش پول ملی ثبات را به اقتصاد ایران بازگرداند. در غیر این صورت نوسانات قیمت ارز به قدری خواهد شد که دستمزد ریالی دیگر قادر به پاسخگویی نبوده و باید دستمزد دلاری جایگزین آن شود.

اقتصاد در دست بنگاههای خصولتی و دولت افتاده است. همین اتفاق موجب شده تا دستکاری نرخ ارز را برای تامین منابع مشاهده کنیم. در سال گذشته دولت ۲۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته است. از کجا می تواند این کسری را جبران کند. نرخ دلار به دست عده ای تعیین می شود که خواستار درسافت رانت آن هستند. شرکت های خصوصی هم یکسری رانت هایی را دارند که موجب شده اقتصاد از هم بپاشد.

۳۰ سال است که اقتصاد ایران دستخوش قیمت و نوسانات دلار شده و از خود اختیاری ندارد. یک بار برای همیشه باید جلوی این کار گرفته شود. نرخ دلار را افزایش می دهند تا منافع دولت را تامین کنند. درست است که برجام هم ممکن است تاثیرگذار باشد اما اقتصاد بی ثبات کشور مهم ترین دلیل رشد قمیت هاست. چرا باید با یک اظهارنظر یا توییت نوسانات در بازار افزایش پیدا کند. ما در جنگ اقتصادی قرار داریم و مردم تاوان آن را می دهند.

بنگاه‌های خصولتی مردم را غارت می‌کنند. کجای دنیا با غارت مردم تولید را بالا می‌برند. باتلاقی به اسم تولید ساخته‌اند و به قدری رانت در این سیستم ریخته شده که این سیستم را به فساد کشانده است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.