صفحه اصلی / اسلایدر / موج بیکاری کارگران ساختمانی
موج بیکاری کارگران ساختمانی

گرانی سیمان و مصالح ساختمانی، پروژه های مسکونی و عمرانی را تعطیل کرد

موج بیکاری کارگران ساختمانی

کسب و کار نیوز- با افزایش قیمت سیمان و مصالح ساختمانی بسیاری از کارگران ساختمانی که تعداد بسیاری از آنها را کارگران روزمزد تشکیل می دهند بیکار شدند. این اتفاق در حالی رخ داده است که با وجود بحران کرونا تعداد بسیاری از این افراد نزدیک به دو سال است که خانه نشین شده اند. به دلیل افزایش بهای سیمان و مصالح ساختمانی بسیاری از پروژه های ساختمانی و عمرانی تعطیل شده و کارگران نیز هیچگونه درآمدی ندارند.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز ، یک کارشناس بازار کار در این زمینه می گوید: در مدت درگیری کشور با بیماری کرونا کارگران بسیاری از شغل خود تعدیل شدند. حاج اسماعیلی اضافه کرد: کارگران ساختمانی نیز به دلیل شرایط بحرانی بیماری در اوایل بروز بحران مجبور به ترک کار خود شدند چراکه بسیاری از پروژه های عمرانی و مسکونی تعطیل شد. به گفته وی در شرایط فعلی نیز به دلیل گرانی های ایجاد شده در قیمت مصالح ساختمانی بسیاری از پروژه ها بار دیگر تعطیل شده اند که در همین راستا بسیاری از کارگران شغل خود را از دست داده اند.

در همین زمینه نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی نیز گفت: در جریان افزایش قیمت مصالح ساختمانی به ویژه سیمان هیچ کسی اعتراض نمی‌کند و حرفی نمی‌زند که دلیل بالا رفتن قیمت‌ها چیست و پیگیری نمی‌کند که چرا قیمت مصالح بی‌رویه بالا می‌رود. هادی ساداتی با بیان اینکه قطعی برق و ماینر‌ها ربطی به افزایش قیمت سیمان و دیگر مصالح ساختمانی ندارد، گفت که گرانی سیمان بسیاری از کارگران ساختمانی را بیکار و پروژه‌ها را متوقف کرد.

وی با بیان اینکه در بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی کسی حاضر به پیگیری نیست و با ضعف نظارت نهاد‌ها و دستگاه‌های نظارتی روبه رو هستیم، گفت: سال گذشته قیمتی که در مورد سیمان توافق کرده بودند ۳۳ هزار تومان بود و قیمتی بود که زیرنظر سازمان حمایت تعیین شده بود، ولی امسال به پاکتی ۸۵ هزار تومان رسید و دست آخر هم قیمت را به ۹۰ هزار تومان و حتی ۱۵۰ هزار تومان رساندند و بازار را به هم ریختند.

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی با بیان اینکه افزایش بی رویه قیمت مصالح ساختمانی بر ساخت و ساز‌ها و فعالیت کارگران ساختمانی تأثیرگذار است، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط هنوز مطلوب نیست و در توزیع سیمان مشکل داریم. مصالح و سیمان به دست ما نمی‌رسد که کارگران ساختمانی بتوانند مشغول کار باشند و پروژه‌های ساختمانی از این وضعیت متاثر هستند.

کارشناس بازار کار در این زمینه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: در مدت درگیری کشور با بیماری کرونا کارگران بسیاری از شغل خود تعدیل شدند.

حاج اسماعیلی اضافه کرد: کارگران ساختمانی نیز به دلیل شرایط بحرانی بیماری در اوایل بروز بحران مجبور به ترک کار خود شدند چراکه بسیاری از پروژه های عمرانی و مسکونی تعطیل شد. به گفته وی در شرایط فعلی نیز به دلیل گرانی های ایجاد شده در قیمت مصالح ساختمانی بسیاری از پروژه ها بار دیگر تعطیل شده اند که در همین راستا بسیاری از کارگران شغل خود را از دست داده اند.

وی اظهار داشت: ضرورت بر این بود که دولت به صورت ویژه ای برای کارگران حمایت هایی را در نظر بگیرد که این امر به صورت مناسبی انجام نشد. حمایت از تمامی کارگران چه کارگران ساختمانی چه دیگر کارگران باید در دستور کار دولت قرار بگیرد و امید داریم دولت جدید بتواند حمایت درستی از این قشر که با بروز بحران بیماری و گرانی مصالح ساختمانی شغل خود را از دست داند، داشته باشد. مقدار حمایت های اعلام شده نیز در برابر حجم خسارت اقتصادی بسیار کم و ناچیز است و نمی‌تواند بخش قابل توجهی از آن را جبران کند. همچنین انتظار می‌رود دولت با اتخاذ تدابیر جدی مانع اززیان بیشتر به تولید، کسب و کارها، اصناف و خانواده‌های کارگری شود. چراکه عدم اجرای حمایت های مناسب، عواقب خود را در آینده نشان می‌دهد. این روند آسیب جدی بر بازار کار وارد می‌کند که جبران آن به هیچ وجه در کوتاه مدت ممکن نیست.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.