چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / شروط کنترل نرخ تورم
شروط کنترل نرخ تورم

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

شروط کنترل نرخ تورم

سرمقاله:

بازارهای مالی در طول یک ماه اخیر به دلیل بلاتکلیفی کشور در نبود دولت مشخص دچار رشد قیمت ها شد. همین امر موجب شد تا زمزمه های بروز ابرتورم در اقتصاد کشور پررنگ تر شود. البته انتظار می رفت تا زمانی که تکلیف وزرا مشخص نشود همین اتفاقات در بازارها بیفتد. باید دید وزاری پیشنهادی در صورت اخذ رای اعتماد از مجلس برنامه های خود را چگونه عملیاتی می کنند آنگاه می توان در رابطه با تاثیرات آن اظهار نظر کرد.

البته وزیر پیشنهادی اقتصاد و شخص رئیس جمهور اعلام کردند که نظری برای دست اندازی به منابع بانک مرکزی ندارند. همین امر پالس مثبتی به بازارها فرستاده است که اگر درعمل هم این اتفاق نیفتد باز هم سیگنال خوبی برای بازارها به شمار می رود. در حال حاضر تورم واقعی بالای ۵۰ درصد است. سیاست های دولت قبل موجب مصرف بودجه یک سال در شش ماه شد. هر آنچه در بودجه مصوب شده بود عملیاتی نشد و به طور کلی تنها سه درصد از بودجه مصوب رنگ عملیاتی به خود دید.

دولت قبل در هیچ یک از مصوبه های بودجه مانند موضوع فروش نفت موفق عمل نکرد. به همین دلیل ۵۸ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی تنخواه گرفت. این در حالی است که وزیر پیشنهادی اقتصاد اعلام کرده است که دارایی های دولت را در بورس ارایه می کند و این خود پالس مثبتی برای برگشت اعتماد مردم به دولت خواهد شد. با واگذاری دارایی دولت بخشی از درآمدهای دولت از این بخش تامین می شود و افزایش هزینه و رشد نقدینگی نخواهیم داشت.

از طرفی دیگر موضوع مذاکرات وین هم مطرح است. هیات های اروپایی و روسی اعلام کرده اند که مذاکرات به زودی آغاز می شود. درست است که درداخل صحبتی از ادامه این مذاکرات نشده است اما همین امر هم پالس مثبتی به کاهش ناامیدی ها است. این اتفاق می تواند با احیای برجام موجب آزادسازی منابع بلوکه شده ایران شود.همین موضوع موجب بازگشت ارز به کشور می شود و بر کاهش قیمت ارز اثرگذار خواهد شد. با کاهش نرخ ارز به کاهش تورم امیدوار خواهیم شد.

انتظار می رود دولت سیزدهم با شکل گیری کامل، مذاکرات را که در پس پرده در حال انجام است ادامه دهد و ادامه روند مذاکرات را اعلام عمومی کنند تا تاثیر آن بر قیمت ها بخصوص نرخ ارز مشاهده شود. در یک ماه اخیر تا دولت جدید استقرار پیدا کند به عبارتی دولت واضح نداشتیم و به همین دلیل قیمتها بدون نظارت افزایش یافتند. با این حال بازارها دیگر کشش بیشتر رشد قیمت را ندارند و با استقرار وزاری جدید و شکل گیری کامل تیم اقتصادی می توان امید داشت در یک تا دو ماه آینده تاثیرات مثبتی در بازارها داشته باشیم و ابر تورم در عمل اتفاق نیفتد.

همچنین مطالعه کنید:

ساخت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن آغاز شد/واگذاری اراضی مازاد به بازار مسکن

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، روح الله اکبری دستیار وزیر راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.