صفحه اصلی / اسلایدر / سکه به کانال ۱۲ میلیونی و دلار به کانال ۲۷ هزار تومانی رسید/کانال شکنی دلار و سکه
سکه به کانال ۱۲ میلیونی و دلار به کانال ۲۷ هزار تومانی رسید/کانال شکنی دلار و سکه

سکه به کانال ۱۲ میلیونی و دلار به کانال ۲۷ هزار تومانی رسید/کانال شکنی دلار و سکه

کسب و کار نیوز- در حالی قیمت سکه و دلار همچنان به روند صعودی خود ادامه می دهد که به گفته کارشناسان اقتصادی این افزایش قیمت ها ادامه خواهد داشت. در حال حاضر قیمت سکه با ورود به کانال 12 میلیون تومانی به ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و قیمت دلار با ورود به کانال 27 هزار تومانی به ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز ، یک کارشناس اقتصادی در این رابطه می گوید: قیمت هایی که برای دلار و سکه در روزهای اخیر و در ایام تعطیلات شاهد آن هستیم خیلی قابل استناد نیستند. در تعطیلات اخیر شاهد هستیم که نرخ ارز و سکه بعه کانال شکنی ادامه دادند که باید منتظر ماند و دید که با آغازهفته کاری رشد قیمت ها ادامه دار خواهد بود یا خیر. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که صعود قیمت دلار و به دنبال آن افزایش قیمت سکه در هفته های اخیر هم وجود داشته است.

کامران ندری اضافه کرد: موضوع انتظارات تورمی مانند همیشه مطرح می شود. دلیل رشد قیمت دلار و سکه در یک تا دو هفته اخیر اوج گیری انتظارات تورمی بوده است. انتظاراتی که از دولت جدید برای رفع تحریم ها و احیای برجام وجود دارد موجب صعود قیمت ارز و سکه شده است. همچنین انتظاراتی که فعالالن اقتصادی از تیم اقتصادی دولت دارند به رشد قیمت ها دامن زده است.

در حال حاضر سکه  طرح جدید ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه  ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۲۵ هزار تومان خرید و فروش می شود. نرخ دلار نیز به ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان و هر یورو به ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافته است.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه افزایش قیمت طلا و سکه ناشی از نوسانات قیمت ارز در این روزها است، گفت: با وجود آنکه در دو روز اخیر قیمت انس جهانی ثابت بوده، اما با توجه به افزایش قیمت ارز در داخل کشور، قیمت سکه افزایش یافته است.

انتظارات بازارهای مالی از دولت جدید  

کامران ندری، کارشناس اقتصادی

قیمت هایی که برای دلار و سکه در روزهای اخیر و در ایام تعطیلات شاهد آن هستیم خیلی قابل استناد نیستند. در تعطیلات اخیر شاهد هستیم که نرخ ارز و سکه بعه کانال شکنی ادامه دادند که باید منتظر ماند و دید که با آغازهفته کاری رشد قیمت ها ادامه دار خواهد بود یا خیر. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که صعود قیمت دلار و به دنبال آن افزایش قیمت سکه در هفته های اخیر هم وجود داشته است.

نرخ ارز در یک تا دو هفته اخیر افزایش یافته است. به رغم اینکه صادرات غیرنفتی ما در ماه های اولیه سال نسبت به سال گذشته بیشتر بوده اما باز هم رشد قیمت دلار اتفاق افتاده است. البته افزایش صادرات غیرنفتی به آن معنا که رشد قابل ملاحظه ای داشته است نیست اما باز هم از مدت مشابه سال گذشته بیشتر بوده اما تاثیری در ثبات نرخ ارز نداشته است.

در این بین موضوع انتظارات تورمی مانند همیشه مطرح می شود. دلیل رشد قیمت دلار و سکه در یک تا دو هفته اخیر اوج گیری انتظارات تورمی بوده است. انتظاراتی که از دولت جدید برای رفع تحریم ها و احیای برجام وجود دارد موجب صعود قیمت ارز و سکه شده است. همچنین انتظاراتی که فعالالن اقتصادی از تیم اقتصادی دولت دارند به رشد قیمت ها دامن زده است.

باید دید در آینده هنگامی که کابینه مجال فعالیت پیدا می کند انتظارات معکوس خواهد شد یا خیر. در شرایط فعلی انتظاراتی که در جهت مثبت پیش بینی می شد محقق نشده است. بنابراین با وجود اینکه اتفاق خاصی در این ماهها نیفتاده است باز هم انتظارات تورمی است که به افزایش قیمت ها منجر شده است. از طرفی دیگر با توجه به اینکه دولت آمریکا هم موضع خاصی در مدت اخیر نداشته است انتظار این بود که رشد قیمت ها نزولی باشد اما دلیل اصلی و همیشگی یعنی انتظارات تورمی، نامعلوم بودن افق اقتصادی، ابهام در احیای برجام و انتظار از تیم اقتصادی به افزایش قیمت ارز و سکه منجر شده است.

همچنین مطالعه کنید:

تعرفه واردات خودروهای کارکرده از خودروهای نو باید کمتر باشد

به گزارش کسب و کار نیوز، روح الله عباس‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.