صفحه اصلی / اجتماعی / شاخ های مجازی به دنبال فرار مالیاتی
شاخ های مجازی به دنبال فرار مالیاتی

دستورالعمل اجرایی قانون مالیات برای میلیاردرهایی که مالیات نمی دهند

شاخ های مجازی به دنبال فرار مالیاتی

کسب و کار نیوز- اینفلوئنسرها، افراد معروف و تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی هستند که از این راه توانسته اند به درآمدهای کلانی دست پیدا کنند. در حالی در تمام دنیا از این افراد مالیات اخذ می شود که در ایران تازه دستورالعمل اجرایی این قانون ابلاغ شده است. کارشناسان حوزه اقتصاد و ارتباطات معتقدند به کمک فناوری هوش مصنوعی فعالیت تبلیغاتی اینفلوئنسرها به راحتی قابل رصد است‌. پرداخت مالیات اینفلوئنسرها یک پدیده جهانی هست و هیچ کس امکان فرار از آن را ندارد.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز، یک نماینده مجلس در این زمینه می گوید: مالیات ستانی از افراد مشهور که درآمدهای کلانی از این راه کسب می کنند به مرحله اجرا رسیده است. در تمام دنیا شاهد هستیم که بسیاری از افراد مشهور و معروف شبکه های مجازی مشمول دریافت مالیات هستند اما در ایران این ضرورت مغفول مانده است.

محسن زنگنه اضافه کرد: ممکن است به دنبال اجرایی شدن این قانون بسیاری از افراد مشمول به دنبال فرار مالیاتی باشند و راه هایی را نیز برای دور زدن این قانون پیدا کنند اما سازوکار پیگیری تراکنش های این افراد راه را برای هموارتر ساختن اجرای این قانون فراهم خواهد کرد.

بررسی های انجام شده در مراکز متعدد رصد فضای مجازی ایرانی ها از وجود بیش از ۵۰ پیج با بیش از ۳ میلیون دنبال کننده و ۳۰۰ اینفلوئنسر ایرانی با بیش از یک میلیون دنبال کننده حکایت دارد. این اطلاعات از سایت heepsy استخراج شده که یک ابزار جست وجو در حوزه بازاریابی در اینستاگرام است. این سایت اعلام می کند که هم اینک تعداد ۳۵۱ کاربر حرفه ای تنها در اینستاگرام با موقعیت ایران (فعال در داخل کشور) و دنبال کننده بیش از یک میلیون نفر و همچنین ۹۳۵ کاربر حرفه ای با ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دنبال کننده در کشور وجود دارد.

دستورالعمل اجرایی قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در ارتباط با درآمد کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده در رسانه‌های کاربر محور ابلاغ شد. در اجرای بند (۶) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور که مقرر می‌دارد درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه‌های کاربر محور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

در این رابطه سازمان امور مالیاتی مکلف است، ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این بند، دستورالعمل اجرائی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه ای رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه کند و به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی برساند.

سازمان امور مالیاتی مکلف است، فهرست مودیان مالیاتی و خوداظهاری ارائه شده توسط آن‌ها را تهیه کند و در تارنمای سایت سازمان، در منظر عموم قرار دهد. به پیوست دستورالعمل اجرایی بند مذکور به شماره ۶۳۵۳۸ مورخ ۲۶ تیر ۱۴۰۰ که به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارائی رسیده است، جهت اقدام لازم ارسال می‌شود .شایسته است ادارات کل امور مالیاتی به قید فوریت، ترتیبات لازم را به منظور اطلاع رسانی به مودیان موضوع این دستورالعمل فراهم کنند.

این در حالی است که ۲۸ آذر سال ۹۸ محمد مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور درباره اینکه چرا سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از فعالیت های درآمدزای اینفلوئنسرها اقدامی انجام نمی دهد، گفت: برای بحث شبکه‌های اجتماعی هیچ محدودیتی از بابت شمول مالیات نداریم و فعالین فضای مجازی مثل بقیه افرادی که در فضای واقعی فعالیت می کنند حتما مشمول مالیات می شوند.

وی افزود: در یکی دو سال گذشته نیز برنامه ای برای رسیدگی به فعالان فضای مجازی در دستور کار داشتیم و بخشی را هم مطالبه مالیات کردیم که بخش زیادی از این ها نیز به نتیجه رسیده است.  بیشتر این افراد پرونده مالیاتی و کد مالیاتی دارند. معاون سازمان مالیاتی با تاکید بر اینکه چهره‌های شناخته شده در شبکه‌های اجتماعی(اینفلوئنسرها) مشمول پرداخت مالیات هستند، گفت: هنرمندان نیز فقط در چارچوب مجوز وزارت ارشاد، معاف از مالیات هستند. چه در فضای مجازی، چه در تولید یک کارخانه و چه در یک واحد خدمات درمانی اگر منشاء اخذ در آمد باشد آن واحد باید مالیات پرداخت کند.

یک نماینده مجلس در این زمینه به “کسب و کار” گفت: مالیات ستانی از افراد مشهور که درآمدهای کلانی از این راه کسب می کنند به مرحله اجرا رسیده است. در تمام دنیا شاهد هستیم که بسیاری از افراد مشهور و معروف شبکه های مجازی مشمول دریافت مالیات هستند اما در ایران این ضرورت مغفول مانده است.

محسن زنگنه اضافه کرد: ممکن است به دنبال اجرایی شدن این قانون بسیاری از افراد مشمول به دنبال فرار مالیاتی باشند و راه هایی را نیز برای دور زدن این قانون پیدا کنند اما سازوکار پیگیری تراکنش های این افراد راه را برای هموارتر ساختن اجرای این قانون فراهم خواهد کرد.

به گفته این نماینده مجلس، با این قانون هیچ ضرری متوجه کسب و کارهای کوچک در شبکه های اجتماعی  نمی شود. هر کسب و کاری که مجوزهای قانونی فعالیت را داشته باشد بخصوص کسب و کارهای مجازی هیچ آسیبی از این قانون نخواهند دید. همچنین با توجه به اینکه در این مصوبه، شرط داشتن بیش از ۵۰۰ هزار فالوور مطرح شده است، اجرای این مصوبه، آسیبی به کسب‌وکارهای کوچکی که در شبکه‌های اجتماعی مختلف خصوصا اینستاگرام فعالند نخواهد زد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.