صفحه اصلی / اسلایدر / سونامی گرانی لبنیات
سونامی گرانی لبنیات

قیمت برخی محصولات لبنی تا بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت

سونامی گرانی لبنیات

کسب و کار نیوز- بررسی ها از بازار کالاهای اساسی نشان می دهد قیمت لبنیات در هفته گذشته 50 درصد افزایش یافته است. افزایش خودسرانه قیمت برخی لبنیات دور از چشم سازمانهای نظارتی موضوع جدیدی نیست و در ماههای گذشته شاهد رشد بی سابقه قیمتی این اقلام بوده ایم. اینککه قیمت ها در این بازار هفته ای افزایش دارد نشان می دهد هیچ گونه نظارتی بر عملکرد شرکتهای تولیدکننده وجود ندارد.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی ایران در این رابطه می گوید: افزایش قیمت لبنیات موجب خواهد شد که میزان مصرف مواد لبنی مورد نیاز مردم کاهش یابد. علی احسان ظفری اضافه کرد: مصرف شیر از مواد اساسی مور نیاز مردم است و مردم مجبورند لبنیات بخرند و به این ترتیب ناچار به کم کردن دیگر هزینه‌های زندگی خود می‌شوند.

در نیمه تیرماه دامداران نسبت به قیمت شیر خام، در سراسر کشور اعتراض کردند؛ بر اساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار آبان ماه سال ۹۹، قیمت شیر خام چهار هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده بود که به گفته دامداران با توجه به افزایش چند برابری هزینه‌های تولید، منجر به ضرر دهی آن‌ها شده بود. در حالی که تغییر نکردن قیمت شیر خام تولید کننده‌ها را در شرایط زیان دهی قرار داد، شاهد کشتار دام مولد اقتصادی بودیم که تهدیدی برای امنیت غذایی کشور است.

در همین رابطه محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی اعلام کرد: وضعیت کنونی صنعت لبنیات به معنی عبور زنجیره صنعت لبنیات از قیمت گذاری دستوری و توافق غیر رسمی نظام عرضه و تقاضاست. بر اساس برآورد‌های انجام شده حدود ۲۰ درصد به قیمت محصولات لبنی اضافه شده و این درحالی است که اگر قرار بود قیمت گذاری دستوری ادامه داشته باشد، احتمالا شاهد افزایش حدود ۶۰ درصدی محصولات می‌بودیم. این در حالی است که هنوز خرید شیرخام با قیمت ۶ هزار و ۴۰۰ تومان به طور کامل محقق نشده و اگر محقق شود حدود ۲۰ درصد دیگر نیز به قیمت محصولات لبنی اضافه خواهد شد.

بنی‌طبا با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود با آزادسازی صادرات کره حیوانی و حذف عوارض خروج شیرخشک صنعتی، قیمت شیرخام به بیش از ۷۰۰۰ تومان نیز برسد، گفت: افزایش قیمت شیرخام، خارج از اراده کارخانه‌های صنعت لبنیات است، اما چون فضا میان شرکت‌ها رقابتی است و از حالت قیمت‌گذاری دستوری خارج شده است، افزایش قیمت‌ها همواره کمتر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود؛ هرچند علاج کار نه در سرکوب قیمت و رقابت، بلکه در تقویت قدرت خرید مردم است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی ایران در این رابطه به “کسب و کار” گفت: افزایش قیمت لبنیات موجب خواهد شد که میزان مصرف مواد لبنی مورد نیاز مردم کاهش یابد. علی احسان ظفری اضافه کرد: مصرف شیر از مواد اساسی مور نیاز مردم است و مردم مجبورند لبنیات بخرند و به این ترتیب ناچار به کم کردن دیگر هزینه‌های زندگی خود می‌شوند.

وی با بیان اینکه شاهد افزایش ۵۴ درصدی قیمت شیر هستیم اظهار داشت: این اتفاق باعث بالا رفتن قیمت فرآورده‌های لبنی و کاهش تولید و تعطیلی کارخانه‌ها خواهد شد.افزایش قیمت باعث می‌شود چون مردم منابع مالی و توانایی برای جبران این افزایش قیمت را ندارند قدرت خرید آنان کاهش پیدا کرده و مصرف خانوارها در بخش لبنیات کاهش یابد.

وی ادامه داد: اگر دامداران و کارخانه‌ها خواهان افزایش قیمت شیرخام و محصولات لبنی باشند، بخشی از مصرف کنندگان را از دست می‌دهند چرا که در شرایط فعلی اقتصاد بخشی از دهک‌های جامعه قدرت خرید لازم برای گرانی مجدد را ندارند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه های تعاونی لبنی ایران گفت: این اتفاق تولید کارخانه در مقایسه با قبل را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد و در نهایت سبب تعطیلی کارخانه‌ها و متوقف شدن چرخ تولید خواهد شد. وی با بیان اینکه افزایش قیمت مواد لبنی باعث کوچک شدن سفره خانوارها و آسیب رسیدن به سلامت جامعه خواهد شد گفت: از سوی دیگر با توجه به اینکه در چنین شرایطی مصرف پائین آمده و تولیدکننده خود را بالاجبار کنار می‌کشد، دامدار نمی‌تواند شیر تولیدی را به فروش برساند و این مساله زیان زیادی را متوجه آن می‌کند.

ظفری با بیان اینکه ما قبول داریم علوفه گران است اما قرار نیست بار گرانی علوفه روی دوش مردم باشد و آنها تاوان آن را بدهند گفت: برای حل مشکل دولت وظیفه دارد از طریق تامین نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی که در اختیار واردکنندگان قرار داده، خوراک دام را تامین کند.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.