صفحه اصلی / اسلایدر / خسارت اصناف جبران می‌شود؟
خسارت اصناف جبران می‌شود؟

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا :قسمتی از خسارت اصناف طی بسته های حمایتی پرداخت خواهد شد

خسارت اصناف جبران می‌شود؟

کسب و کار نیوز- بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و در جهت مدیریت خیز پنجم بیماری در کشور، از روز دوشنبه ۲۵ مرداد تا شنبه ۳۰ مردادماه تعطیل اعلام شد. بر این اساس کلیه اصناف به جز بخش محدودی از آنها مجاز به فعالیت نیستند. این تعطیلی ها به دلیل تداوم بحران کرونا موجب شده تا خسارات غیرقابل جبرانی به کلیه اصناف در کشور وارد شود. به گفته بسیاری از روسای اتحادیه های صنفی کشور هنوز خسارات سال اول بروز بیماری برای اصناف جبران نشده است.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس اتاق اصناف اصفهان در این رابطه می گوید: اصناف تا حد امکان دستورات بهداشتی را رعایت کرده اند و درصد بسیار ناچیزی از واحدهای صنفی بوده اند که شاید برخی دستورات را نادیده گرفته اند. رسول جهانگیری اضافه کرد: اینکه با بروز هر پیک جدید بیماری انگشت اتهام به سوی اصناف گرفته می شود و تصمیم برای تعطیلی آنها است بی انصافی است چراکه اصناف با هر بار تعطیلی خسارات بسیاری را متحمل می شوند.

در همین زمینه مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور می گوید: اگر تعطیلات صرفا زنگ تفریح مردم و مسئولان باشد، به جایی نمی‌رسد و نه تنها هیچ ارزشی ندارد، بلکه ممکن است عواقب بدتری هم داشته باشد. حسین کرمانپور افزود: باید همه قوا پای کار باشند. تاکنون تعطیلی‌هایی که در ایران داشتیم، به معنای خوش‌گذرانی، باهم بودن، صبح زود بیدار نشدن و سرکار نرفتن، بوده است. تعطیلاتی که داشتیم، مانند زنگ تفریح مدرسه شده است. بنابراین هم باید جاده‌ها بسته شود، هم در خود شهر تردد ممنوع شود.

به گفته وی، تاکنون تعطیلی‌هایی که در ایران داشتیم، به معنای خوش‌گذرانی، باهم بودن، صبح زود بیدار نشدن و سرکار نرفتن، بوده است. همه دور هم جمعی‌شوند، مسافرت می‌روند، شمال می‌روند و همنشینی و دورهمی برگزار می‌کنند. اینکه تعطیلی نیست. تعطیلی به این معناست که کنترل شهر کاملاً دست نیروی امنیتی سلامت باشد و کسی تردد نکند. در اوایل کرونا این اتفاق رخ داد و حتی اگر یک ماشین بیرون می‌آمد، جریمه می‌شد و هیچکس بیرون نمی‌آمد. اگر این اتفاق رخ دهد، می‌شود تعطیلی مفهوم‌دار مبارزه با کرونا، در غیر این صورت تأثیری ندارد.

رئیس اتاق اصناف اصفهان در همین رابطه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: متاسفانه در دوران پیک کرونا و در تصمیمات مختلف ستاد مقابله با کرونا اصناف با توجه به اینکه در دید و ویترین شهری هستند، برای هشدار و اعلام خطر به مردم تعطیل می شوند و به نوعی آنها بابت پیک های کرونا جریمه می شوند. سهمی که اصناف در انتقال ویروس کرونا دارند درصد بسیار ناچیزی است ولی هر بار با قرمز شدن شهرها، اولین محدودیت‌ها برای آن‌ها اعمال می‌شود در حالی که به جای محدودیت اصناف، ضرورت دارد فعالیت‌ها و خدمت رسانی‌های دیگر کنترل شود تا زنجیره این ویروس گسسته شود.

رسول جهانگیری ادامه داد: با توجه به اینکه زنجیره ارتباط اصناف به یکدیگر مرتبط است، با تعطیلی مشاغل چند گروه، گروه های دیگر نیز دچار اشکال می شوند. دولت برای مهار شیوع کرونا باید با واحدهایی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند مقابله کند، اما متأسفانه هر بار با شروع موج کرونا تعطیلی کلی را برای اصناف اعلام می‌کند در صورتی که از همان روزهای ابتدایی شیوع این ویروس، پیشنهاد اتاق اصناف تعطیل نشدن کلی این واحدها بوده است ولی کم هزینه‌ترین راهکار برای دولت تعطیلی کلی اصناف است و به این پیشنهادات توجهی نمی‌کند.

رئیس اتاق اصناف اصفهان اظهار داشت: تعطیلی اصناف، ظلمی غیرقابل جبران در حق واحدهای صنفی است که در این مدت هر بار فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، با موج جدیدی از کرونا مواجه و منجر به تعطیلی این واحدهای صنفی می‌شود.

جهانگیری گفت: اگرچه اصناف همچنان تصمیمات ستاد مقابله با کرونا را اجرا می کنند، اما نباید با بستن مغازه ها به آنها آسیب برسانیم، چراکه امروز اصناف توان تعطیلی های مکرر و دادن جریمه بابت تشدید کرونا را ندارند. رعایت مصوبات ستاد کرونا موضوعی ملی است ولی اگر در اختیار استان قرار داشت شاید با کمک مسئولان استانی، شرایطی دیگر را برای اصناف مهیا می‌کردیم تا از شدت خسارت به آن‌ها کاسته شود.

وی گفت: وقتی به متصدی یک واحد صنفی گفته می شود که به دلیل کرونا باید مغازه خود را تعطیل کند، باید از محل دیگری این واحد صنفی را حمایت و تامین مالی کنیم، در حالیکه از نه تنها این کار نمی شود، بلکه مغازه دار باید چک خود را پاس کند، اجاره مغازه بسته را بپردازد، هزینه بیمه و حقوق کارگر خود را پرداخت کند و همچنین در آخر سال مالیات مغازه بسته اش را باید پرداخت کند.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.