صفحه اصلی / اسلایدر / صعود قیمت ها در بازار خودرو
صعود قیمت ها در بازار خودرو

تقاضا برای خرید خودرو افزایش یافت

صعود قیمت ها در بازار خودرو

کسب و کار نیوز- میانگین قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در بازه زمانی 20 روز اول مرداد رشد 4/5 درصدی داشته است. بازار خودرو این روزها در حال تاخت و تاز قیمتی است. دو خودرو پرطرفدار پژو افزایش قیمت روزانه ۵ میلیون تومانی را تجربه می کنند. در حال حاضر قیمت خودرو پ‍ژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۲۲۵ میلیون تومان و پپ‍ژو ۲۰۶ تیپ ۵، ۲۸۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز ، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در رابطه با گرانی های روزهای اخیر در بازار خودرو می گوید: علت اصلی افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی را کاهش شدید عرضه و کمبود این خودروها در بازار است. سعید موتمنی اضافه کرد: کمبود عرضه خودرو توسط خودروسازان داخلی و عبور نرخ دلار از مرز ۲۵ هزار تومان موجب افزایش تقاضای تورمی و کمبود خودرو در بازار شده است.

نبض قیمت خودرو در بازار در ۲۰ روزی که از مرداد می‌گذرد تندتر از تیرماه می‌زند. بررسی قیمت‌ها در بازه ۲۰ روزه مرداد نشان می‌دهد میانگین قیمت سبدی از خودروهای پرتیراژ در اول مرداد به نسبت دیروز رشدی حول و حوش ۵/۴ درصد را تجربه کرد. این در شرایطی است که عنوان شد این میانگین قیمت در انتهای نخستین ماه از فصل تابستان به نسبت ابتدای آن رشدی ۵/ ۲ درصدی را به خود دید.

این در حالی است که پراید هاچ‌بک ۱۴۵ ملیون تومان فروخته می‌شود و افزایش دو میلیون تومانی را تجربه می‌کند اما بیشترین افزایش قیمت در بین محصولات داخلی سایپا در پراید صندوقدار به‌چشم می‌خورد. این محصول با رشد چهار میلیون تومانی، ۱۳۴ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. همچنین تیبا هاچ‌بک، تیبا صندوقدار، ساینا و کوئیک دنده‌ای هر کدام دو میلیون تومان گران شده‌اند. در بین محصولات مونتاژی نیز کیا سراتو ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرد و ۸۸۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در گفت و گو با “کسب و کار” به کمبود در بازار خودرو اشاره کرده و گفت: علت اصلی افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی را کاهش شدید عرضه و کمبود این خودروها در بازار است. سعید موتمنی اضافه کرد: کمبود عرضه خودرو توسط خودروسازان داخلی و عبور نرخ دلار از مرز ۲۵ هزار تومان موجب افزایش تقاضای تورمی و کمبود خودرو در بازار شده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه اکنون شرایط بازار خودرو به‌گونه‌ای شده که نمایشگاه‌داران معامله‌ای ندارند و کسانی که خودرو در اختیار دارند نیز بنا بر نرخ ارز و به‌روز آن را قیمت‌گذاری می‌کنند، گفت: اگر متقاضی در بازار باشد نیز برای خرید یک خودرو داخلی باید ۳ تا ۴ روز وقت بگذارد اما میزان افزایش قیمت در خودروهایی مانند پراید۱۱۱ یا پژو ۴۰۵ که تولید آنها متوقف شده، نسبت به سایر محصولات خودروسازان داخلی بیشتر است، اما متأسفانه شاهد افزایش قیمت در انواع تیبا، پراید و پژو هستیم.

به گفته این فعال صنفی، این روزها قیمت ها در بازار داخلی به تبع افزایش نرخ ارز روند افزایشی دارد و از آن جهت بر قیمت خودرو نیز بسیار تاثیرگذار بوده است. میان قیمت خودرو و نرخ ارز هم ارتباط نزدیکی برقرار است.

او ادامه داد: همانطور که اشاره شد، تمامی بازارهای سرمایه اعم از سکه، مسکن و خودرو ارتباط مستقیمی با نوسانات نرخ ارز داشته و همگی طی مدت اخیر نزولی بودهاند. بازار خودرو هم از این قاعده مستثنی نبوده است و طبق معمول فروشنده در بازار زیاد است اما مشتری چندانی به امید کاهش بیشتر قیمتها، برای خرید مراجعه نمی کند. البته این نیز وجود دارد که متقاضی و سرمایهگذار، تمام سرمایه خود را به سمت یکی از این بازارها هدایت کرده و چنانچه قصد خرید خودرو داشته است، خرید خود را در همان مدت انجام داده است.

وی همچنین با اشاره به فعالیت برخی افراد در فضای مجازی در رابطه با خرید و فروش خودرو اظهار داشت: این روزها با تعطیلی های کرونایی برخی افراد به خرید و فروش در فضای مجازی می‌پردازند و خریداران در این‌گونه موارد باید مراقب اصالت فروشندگان باشند تا با مشکلات بعدی مواجه نشوند. وی ادامه داد: مشتریان باید هوشیار باشند که اگر خریدی در فضای مجازی انجام می دهند، سعی کنند از افراد شناسنامه دار و دارای پروانه کسب باشد، زیرا ممکن است در زمان مراجعه به مراکز تعویض پلاک، خودرو مشکل قضایی یا خلافی داشته و توقیف شود.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.