صفحه اصلی / اسلایدر / کپسول اکسیژن چقدر گران شد؟
کپسول اکسیژن چقدر گران شد؟

افزایش 5 برابری میزان تقاضای گازهای طبی و اکسیژن؛

کپسول اکسیژن چقدر گران شد؟

کسب و کار نیوز- در حالی در روزهای بحرانی درگیری مردم با بیماری کرونا قرار داریم که ملزومات درمان این بیماری هر روز گران و گرانتر می شود. کپسول های اکسیژن که در حال حاضر با افزایش 5 برابری میزان تقاضای آن به قیمت های گزافی به فروش می رسد. مشکلات تامین از یک سو برای بیماران وجود دارد و از سوی دیگر به دلایلی اعم از نبود قطعات تولید و قطعی های برق، تولید این کالای حیاتی را به مشکلات بسیاری روبرو کرده است. پیش‌تر و در موج‌های قبلی شیوع کرونا هم دستگاه اکسیژن برای بیماران به مبتلا به کرونا کم بود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی در این زمینه می گوید: قطعی برق در میزان ظرفیت تولید اکسیژن تاثیر گذاشته است و با کاهش تولید در روزهای اخیر مواجه هستیم. پیکان کلانتری اضافه کرد: در حال حاضر در پیک مصرف قرار داریم و مصرف هم در حال افزایش است. در مورد واردات اکسیژن تاکنون صحبتی نشده، اما از سال گذشته سازمان ملی کرونا، صادرات اکسیژن مایع که بیشتر به عراق و افغانستان انجام می‌شد، را ممنوع کرد. البته اگر دچار مشکلات جدی شویم احتمالاً موضوع واردات مطرح می‌شود.

به هر ترتیب با اوج گیری موج پنجم کرونا وضعیت وخیم‌تر از همیشه شده و حتی گزارش‌هایی از کمبود اکسیژن منتشر شده است. به همین دلیل وضعیت تولید گازهای اکسیژن برای بیماران کرونایی پیگیری می شود که هر گزارش نشان دهنده افزایش چشمگیر تقاضا است.

رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: میزان تقاضا برای دریافت گاز اکسیژن بشدت افزایش یافته که روند کار را با مشکل مواجه کرده است. قطعی برق در میزان ظرفیت تولید اکسیژن تاثیر گذاشته است و با کاهش تولید در روزهای اخیر مواجه هستیم.

پیکان کلانتری اضافه کرد: در حال حاضر در پیک مصرف قرار داریم و مصرف هم در حال افزایش است. در مورد واردات اکسیژن تاکنون صحبتی نشده، اما از سال گذشته سازمان ملی کرونا، صادرات اکسیژن مایع که بیشتر به عراق و افغانستان انجام می‌شد، را ممنوع کرد. البته اگر دچار مشکلات جدی شویم احتمالاً موضوع واردات مطرح می‌شود.

وی در زمینه قیمت گازهای طبی اظهار کرد:‌ محصولات تولیدکنندگانی که در جهت تولید گاز طبی فعالیت می‌کنند، توسط سازمان غذا و دارو نرخ‌گذاری می‌شود که با وجود درخواست ما از ابتدای سال هنوز جلسه تصمیم‌گیری در این مورد تشکیل نشده است. ما به سازمان غذا و دارو نامه نوشتیم و گفتیم از ۱۵ تیرماه نرخ اتحادیه ما برای هر کیلو اکسیژن با خلوص ۹۹ درصد ۳۵۰۰ تومان است. چراکه با هزینه‌هایی که برایمان ایجاد شده واقعا نمی‌توانیم به فعالیت ادامه بدهیم. قطعه‌ای که ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان می‌خریدیم الان به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. هیچ کنترلی در بازار نیست و ما مجبور هستیم از آن مواد اولیه و اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنیم.

وی با تاکید بر مشکلات تولیدکنندگان گفت: یکی از مشکلات تولیدکنندگان عدم تامین منابع مالی است، کارخانه‌های اکسیژن یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان برق صنعتی هستند و کمترین میزانی که ماهانه پول برق می‌دهند ۳۰ میلیون تومان است، حتی برخی کارخانه‌ها تا ۳۰۰ میلیون تومان بهای برق پرداخت می‌کنند. وزارت بهداشت که پولی به آنها پرداخت نمی‌کند اما اداره برق به محض گذشت چند روز از موعد، برق را قطع می‌کند. وزارت بهداشت باید در این مورد فکری کند چون اگر به همین منوال ادامه پیدا کند تا چند ماه دیگر برخی کارخانه‌های اکسیژن تعطیل می‌شوند.

رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی همچنین با بیان اینکه نمی‌توان میزان دقیق کمبود اکسیژن را محاسبه کرد، گفت: مصرف اکسیژن را نیز نمی‌توان برآورد کرد و قابل پیش‌بینی هم نیست، چراکه به طور ناگهانی افزایش پیدا می‌کند. اما می‌توان گفت مصرف بیمارستان را در پیک پنجم تقریباً سه تا چهار برابر شده است و بیمارستان‌هایی که در ۲۴ ساعت یک بار، بار کپسول اکسیژن دریافت می‌کردند، حالا حداقل سه بار همان میزان بار می‌برند.

رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی تاکید کرد: واحدهای تولیدی در بخش گازهای طبی و صنعتی با مشکلات عدیده ای مواجه بوده و سرمایه گذاری در این بخش صورت نمی‌گیرد و همچنین حمایتی از جانب دستگاه های دولتی نیست، به عنوان نمونه تمامی واحدهای تولیدی این حوزه مشکل تامین برق و هزینه های بالای آن را دارند که حمایتی نمی شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

شماره ۳۰۱۴ روزنامه کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.