صفحه اصلی / اسلایدر / کارنامه درخشان عبدالملکی در اشتغالزایی
کارنامه درخشان عبدالملکی در اشتغالزایی

یک سوم اشتغال ایجاد شده در سال۹۹، نتیجه عملکرد کمیته امداد

کارنامه درخشان عبدالملکی در اشتغالزایی

بررسی سوابق حجت‌الله عبدالملکی، گزینه دولت سیزدهم برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیانگر عملکرد چشمگیر و قابل قبول وی در زمینه اشتغالزایی است. شرایط تحریم و جنگ اقتصادی در کنار مشکلات تورم و معضل بیکاری در کشور و حساسیت وظایف و مسئولیت‌های وزارت کار، سبب شده گزینه سید ابراهیم رئیسی برای یکی از بزرگ‌ترین و کلیدی‌ترین وزارتخانه‌های کشور فردی باشد که کارنامه قابل دفاعی در زمینه اشتغالزایی با منابع محدود در سال‌های اخیر از خود بر جای گذاشته است.

عملکرد عبدالملکی در قامت معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، بیانگر این است که سال گذشته ۳۸ درصد اشتغال کل کشور از سوی کمیته امداد و در این معاونت محقق شده است. براساس آمارها، سال ۹۹ از ۵۲۱ هزار شغل جدید، ۲۰۰ هزار شغل محصول برنامه اشتغال کمیته امداد بود که ۳۸ درصد اشتغال کل کشور می‌شود.
همچنین در دوران تصدی عبدالملکی در معاونت اشتغال و خود کفایی کمیته امداد، ۱۱۰۰ نفر کارشناس و کمک کارشناس اشتغال و خود کفایی، ۶۵۰ نفر کارشناس فنی اشتغال، ۱۵۵۳ نفر راهبر شغلی(کارآفرین بخش خصوصی)، ۱۳۵۰ نفر جهادگر کارآفرین و ۵۱۷ مرکز نیکوکاری را به صورت یک تشکیلات منسجم ایجاد کرده که خروجی این تشکیلات منسجم که عمدتا با تکیه بر توان مردمی بوده است، ایجاد اشتغال به میزان ۱۵۴ هزار و ۷۹۷ فرصت شغلی در سال ۹۶، ۱۴۹هزار و ۹۶۸ فرصت در سال ۹۷، ۱۷۰ هزار در سال ۹۸ و ۱۹۷ هزار در سال ۹۹ بوده که این تعداد ایجاد فرصت شغلی فقط با نیم درصد منابع تسهیلات بانکی کشور ایجاد شده و به تنهایی یک سوم مجموع ایجاد اشتغال ناخالص کشور است.

بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد میزان اشتغال ایجاد شده مجموع این چهار سال معادل ۶۷۱ هزار و ۷۶۵ فرصت بوده که نشان می‌دهد به صورت میانگین اتفاق افتادن این رقم با نیم درصد منابع بانکی، ایجاد یک میلیون شغل در سال با استفاده از همه ظرفیت‌ها چندان دور از انتظار نخواهد بود.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیش از ۱۲ زیر‌مجموعه، بزرگ‌ترین وزارتخانه دولت محسوب می‌شود و نقش بسزایی در تمامی ‌حوزه‌های مدیریتی کشور به ویژه حوزه تولید، اشتغال، تامین‌اجتماعی، اقتصاد و معیشت دارد. از این رو اهداف و ماموریت‌های این وزارتخانه که قلب تپنده دولت سیزدهم به شمار می‌آید و منابع اقتصادی عظیمی را مدیریت می‌کند، در گرو انتخاب وزیری پاکدست، شایسته، توانمند و مسلط به حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی است. همچنین در شرایطی که بیکاری یکی از اصلی‌ترین معضل‌های اقتصادی و اجتماعی کشور است، سپردن سکان وزارت‌خانه کلیدی کار به فردی که کارنامه درخشانی در زمینه اشتغالزایی دارد، انتخاب هوشمندانه‌ای است که می‌توان امیدوار بود روند اشتغالزایی در کشور شتاب بگیرد.

کارنامه و رزومه گزینه دولت سیزدهم برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد، عبدالملکی متولد سال ۱۳۶۰ شهرری و دانش‌آموخته دکترای اقتصاد از دانشگاه اصفهان، اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه است. عضویت در هیأت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) با حکم مقام معظم رهبری، معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، و رئیس کارگروه انتشار اوراق قرض‌الحسنه کمیته امام خمینی(ره) از سمت‌ها و سوابق عبدالملکی است. او درعین حال، عضو هیأت مدیریه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر و رئیس گروه مطالعات اسلامی بیمه بوده و دبیری شورای اقتصاد سازمان صدا و سیما را نیز در کارنامه خود دارد.

کارنامه عبدالملکی نشان می‌‎دهد وی رویکردی اجتماعی و فرهنگی به امر اقتصادی دارد. به عبارت دیگر، عبدالملکی اقتصاد را نه صرفا از زاویه مقولات خشک، بلکه از دریچه فواید اجتماعی و تاثیر درازمدت آن بر رفاه آحاد جامعه دنبال کرده است.

از آنجایی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با ادغام سه وزارتخانه (رفاه و تامین اجتماعی، کار و تعاون) تشکیل شده، هم مسئولیت ایجاد و حفظ اشتغال موجود در کشور را دارد و هم مسئول تنظیم روابط کارگر و کارفرماست و هم ماموریت حفظ و گسترش رفاه اجتماعی و اقتصادی و مدیریت ‌های شستا و تامین اجتماعی و … را برعهده دارد، انتخاب فردی با چنین رویکردی و با سوابقی که گواه بر پاکدستی است، امید به قرار گرفتن این وزارتخانه در مسیر اصلی و رشد و تعالی را زنده کرده است. همچنین در حالی که کشور نیازمند رشد اقتصادی،عبور از تورم و مدیریت منابع اقتصادی است، این وزارتخانه به واسطه شرکت‌های تابعه اقتصادی با مدیریت شایسته و سلامت می‌‎تواند کشور را در عبور از پیچ‌های اقتصادی در شرایط جنگ اقتصادی همراهی کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.