صفحه اصلی / اسلایدر / از سال گذشته تاکنون قیمت مرغ زنده تخم‌گذار ۱۴۰ درصد گران شده است/آَشفته بازار تخم مرغ
از سال گذشته تاکنون قیمت مرغ زنده تخم‌گذار ۱۴۰ درصد گران شده است/آَشفته بازار تخم مرغ

از سال گذشته تاکنون قیمت مرغ زنده تخم‌گذار ۱۴۰ درصد گران شده است/آَشفته بازار تخم مرغ

کسب و کار نیوز- بعد از آشفته بازار قیمت مرغ نوبت تخم مرغ است که بر طبل گرانی بکوبد. البته گرانی مرغ و تخم مرغ موضوعی تکراری است که هر بار تنها گرانی در بازی با اعداد بالاتر معنا پیدا می کند. این بار قرار است هر شانه تخم مرغ تا 40 هزار تومان و چه بسا بیشتر افزایش پیدا کند.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در رابطه با هرج و مرج قیمتی در بازار تخم مرغ می گوید: در ارسال نهاده‌های دولتی تاخیر زیادی وجود دارد؛ به طوری که نهاده‌ای که باید یک هفته تا ۱۰ روز به دست مرغدار برسد بعضا دو تا سه ماه طول می کشد. در این مدت مرغدار مجبور است نهاده‌های مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری کند. ناصر نبی پور اضافه کرد: در طول سال گذشته تا به امروز شاهد رشد ۱۴۰ درصدی قیمت مرغ زنده تخم‌گذاربوده ایم. در این بین ممکن است قیمت تمام شده یک شانه تخم مرغ با احتساب هزینه حمل‌ونقل برای مصرف‌کننده به ۴۰ هزار تومان برسد.

گرانی تخم مرغ در بازار در حالی اتفاق افتاده است که فعالان بازار از فروردین نسبت به شرایط تولید و بحرانی شدن اوضاع در تیر و مرداد ناشی از کشتار مرغ‌های تخم گذار و کاهش جوجه ریزی هشدار داده بودند. همچنین با توجه به پیش بینی وضعیت نامطلوب تولید و بازار تخم مرغ در شش ماه دوم سال، تصمیم گرفته شد که در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد، ماهانه ۲ میلیون مرغ تخم گذار تولک اجباری برده شود که تاکنون برای ۴ میلیون قطعه این اتفاق افتاده است.

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در رابطه با هرج و مرج قیمتی در بازار تخم مرغ به “کسب و کار” گفت: در ارسال نهاده‌های دولتی تاخیر زیادی وجود دارد؛ به طوری که نهاده‌ای که باید یک هفته تا ۱۰ روز به دست مرغدار برسد بعضا دو تا سه ماه طول می کشد. در این مدت مرغدار مجبور است نهاده‌های مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری کند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: با توجه به شرایط کنونی تولید و عرضه پیش بینی می‌شود که نا به سامانی‌ها تا بهمن در بازار ادامه یابد. ناصر نبی پور با اشاره به اینکه گرانی تخم مرغ ارتباطی به مرغدار ندارد، اظهار کرد: قیمت تمامی اقلام سبد خانوار لحظه‌ای در نوسان است که تخم مرغ هم از این امر مستثنی نیست. نبی پور قیمت تخم مرغ  در میادین را ملاک بازار دانست و گفت: با توجه به افزایش هزینه تولید، عرضه هر شانه تخم مرغ با نرخ ۴۲ تا ۴۳ هزار تومان در مغازه‌های خرده فروشی گران نیست.

نبی پور تاکید کرد: دولت باید هر چه سریع‌تر مستندات را بررسی و قیمت جدید تخم‌مرغ را اعلام کند چرا که باید شرایط فعلی نمی‌توان به تولید ادامه داد. وی با اشاره به افزایش سرسام آور هزینه‌های تولید، گفت: قیمت هر شانه کاغذی تخم‌مرغ هم اکنون هزار تومان است و در یک کارتن هفت شانه جا می‌گیرد بنابراین فقط هفت هزار تومان هزینه شانه می‌شود ضمن اینکه قیمت خود کارتن نیز ٩ هزار تومان است بنابراین تولیدکننده فقط باید ١۶ هزار تومان پول شانه و کارتن را بدهد.

نبی پور با تاکید بر اینکه دولت باید زودتر نرخ مصوب جدید تخم‌مرغ را اعلام کند، گفت: اگر قیمت جدید زودتر اعلام شود و زمانی که قیمت‌ها در بازار افت کرد، دولت به وظایف خود عمل کند و تخم‌مرغ مازاد را به نرخ مصوب جمع آوری کند، بخش عمده‌ای از مشکلات تولید حل می‌شود و می‌توان به آینده صنعت امیدوار بود.

نبی پور درباره اینکه چقدر مرغ طی به کشتارگاه ها فرستاده شده، گفت: تعداد آن بسیار زیاد بوده به طوری که در استانی مانند مشهد بر اساس اعلام فعالان صنفی در حال حاضر ۶۰ درصد واحدهای تولیدی خالی است ضمن اینکه در استان‌هایی مانند تهران و قزوین نیز وضعیت به همین صورت است. این فعال بخش خصوصی با انتقاد شدید از عملکرد دولت در این حوزه افزود: دولت وقتی که قیمت بالا می‌رود با اهرم زور و فشار سعی در سرکوب قیمت و تولید دارد اما وقتی که قیمت افت می‌کند و تولیدکننده در شرایط زیان قرار می‌گیرد، دولتمردان نیز غیب می‌شوند. علاوه بر کشتار مرغ‌های تخم گذار، جوجه‌ریزی نیز کاهش یافته به طوری که در هشت ماه گذشته نسبت به مدت مشابه، میزان جوجه‌ریزی ۱۰ میلیون قطعه کاهش داشته است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.