صفحه اصلی / اجتماعی / قطار واکسیناسیون کرونا روی ریل سرعت/ آخرین جزئیات از واردات و تزریق واکسن در ایران
قطار واکسیناسیون کرونا روی ریل سرعت/ آخرین جزئیات از واردات و تزریق واکسن در ایران

قطار واکسیناسیون کرونا روی ریل سرعت/ آخرین جزئیات از واردات و تزریق واکسن در ایران

کسب و کار نیوز - تاکنون بیش از ۲۱ میلیون واکسن وارد کشور شده و با واکسن‌های داخلی و خارجی واکسیناسیون کرونا در ایران با سرعت بسیاری در حال انجام است.

به گزارش کسب و کار نیوز ، از نظر تعداد واکسن‌های تزریق‌شده، چین با اختلاف زیادی در رتبه نخست جهان قرار دارد و هند و آمریکا در رتبه‌های بعدی قرار دارند. رکورد واکسیناسیون کرونا در ایران هم روز سه شنبه شکسته شد، حالا در برخی روزها حتی بیش از ۵۰۰ هزار دوز روزانه واکسن تزریق می شود، به دنبال تسریع واردات واکسن سرعت واکسیناسیون افزایش پیدا کرده است و حالا اولویت بندی واکسیناسیون کرونا در ایران به متولدین ۱۳۴۷  و مشاغل پر خطر رسیده است.

هم‌اکنون متولدین ۱۳۴۷ و قبل از آن امکان ثبت‌ نام در سامانه واکسیناسیون کرونا به نشانی salamat.gov.ir دارند، علاوه بر آن، متولدین ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۷ که ساکن استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان ، قم و هرمزگان هستند و پرونده بهداشت دارند، امکان ثبت‌نام برای واکسیناسیون را دارند.

افزون بر این واکسیناسیون مشاغل پر خطر شامل کارمندان بانک ها، معلمان و کادر آموزش مدارس، استادان دانشگاه ها و حوزه های علمیه، قضات و کارمندان دادگاه‌ها، رانندگان تاکسی و حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی، خبرنگاران، محیط بانان و … هم آغاز شده است، همچنین وزیر بهداشت دستور واکسیناسیون بیماران دیابتی انسولینی و معلولان با درجه شدید و خیلی شدید را صادر کرده است.

آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا در ایران؛ ۱۳.۷ درصد از مردم ایران یک دوز واکسن تزریق کرده‌اند

بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا کنون ۱۱ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۵۲۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۹۷۰ هزار و ۶۶۹ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۱۹۷ دوز رسید و افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

متوسط تزریق در هفت روز گذشته ۳۷۵ هزار و  ۸۰۴ دوز بوده است و ۱۳.۷ درصد از مردم حداقل یک دوز و ۳.۵ درصد نیز هر دو دوز واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده اند.

اینها در شرایطی است که وضعیت کرونا در ایران روز به روز وخیم تر می‌شود، دیروز رنگ بندی جدید شهرستان‌ها اعلام شد که بر این اساس ۳۳۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۸۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار گرفتند، در این روزهای سیاه کرونایی که نقشه کشور سراسر قرمز شده است، واکسیناسیون سریع به همراه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم مهمترین راهکار برای کنترل بیماری محسوب می‌شود.

تا امروز ۱۵ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۴ هزار و ۹۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۳۸۱ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۹۲ هزار و ۶۷۱ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۳ هزار و ۸۶ نفر رسید.

واکسیناسیون کرونا

٧۵ درصد افراد با نوبت واکسن تزریق می‌کنند

جعفر صادق تبریزی رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت اظهار کرد: در هفته گذشته در برخی روزها ما بیش از ۴٠٠ هزار دوز واکسن تزریق کردیم و رکورد تزریق ۵٠٠ هزار دوز هم شکسته شد و به طور متوسط  ٧۵ درصد جمعیت بالای ۶٠ سال کشور واکسینه شده اند. رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اشاره به ظرفیت واکسیناسیون کرونا بیان کرد: در اغلب مراکز واکسیناسیون دیگر شاهد تجمع و تراکم جمعیت نیستیم. تاکنون ٧۵٠ پایگاه تجمیعی واکسیناسیون راه اندازی کرده ایم و ٣ هزار و ۵٠٠ تیم واکسیناتور کار تزریق واکسن را به عهده دارند و نوبت دهی واکسیناسیون به خوبی انجام می‌شود.

تبریزی ادامه داد: ٧۵ درصد افراد با نوبت واکسن تزریق می‌کنند و امیدواریم مردم به سامانه واکسیناسیون ما اعتماد کنند و این عدد به ١٠٠ درصد برسد تا به طور کلی دیگر شاهد شلوغی در مراکز واکسیناسیون نباشیم، اگر مردم با نوبت دهی به مراکز واکسیناسیون تجمیعی مراجعه کنند، ما می توانیم در کمتر از ۵ دقیقه کار تزریق واکسن را انجام دهیم.

پایان واکسیناسیون مشاغل پرخطر تا نیم شهریور ماه

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اشاره به واکسیناسیون مشاغل و گروه‌های پر خطر بیان کرد: ما در فاز سوم واکسیناسیون تزریق واکسن به مشاغل پرخطر مانند معلمان و استادان دانشگاه ها را آغاز کرده ایم البته واکسیناسیون استادان دانشگاه ها به طور رسمی از این هفته آغاز می شود همچنین واکسیناسیون زندانیان، معلولان و بسیاری گروه‌های پرخطر را هم آغاز کرده ایم و امیدواریم تا نیمه شهریور ماه با تامین واکسن، واکسیناسیون مشاغل و گروه‌های پرخطر را به پایان برسانیم.

تبریزی اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی‌ها تمام افراد بالای ۶٠ سال تا پایان مرداد ماه واکسینه خواهند شد البته اکنون ١٠ سال جلوتر از اولویت بندی سند ملی واکسیناسیون هستیم و در بسیاری از استان‌ها واکسیناسیون افراد بالای ۵٠ سال در حال انجام است.

واکسیناسیون مشاغل پرخطر

واردات بیش از ۲۱ میلیون دوز واکسن به کشور

تاکنون  ٣٣ محموله واکسن به کشور شده است و مجموع واکسن‌های وارداتی به ٢١ میلیون و ٢۴ هزار و ۶١٠ دوز می‌رسد. بر این اساس ١۶ محموله واکسن چینی شامل ١۴ میلیون و ۵٠٠ هزار دوز، ٣ محموله واکسن آسترازنکا از ژاپن شامل ٢ میلیون و ٩١١ هزار و ٨١٠ دوز، یک محموله واکسن آسترازنکا سهمیه کواکس از مبدا ایتالیا شامل یک میلیون و ۴۵٢ هزار دوز، ١٠ محموله واکسن اسپوتنیک وی روسیه شامل یک میلیون و ٢٠ هزار دوز، یک محموله واکسن آسترازنکا سهمیه کواکس از کشور کره جنوبی شامل ٧٠٠ هزار و ٨٠٠ دوز، یک محموله واکسن آسترازنکا از کشور روسیه شامل ٣١۵ هزار دوز و یک محموله واکسن بهارات از کشور هند وارد کشور شده است.

واردات بیش از ۱۲٫۵ میلیون دوز واکسن چینی به کمک هلال احمر

 کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر گفت: پنج‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰، یازدهمین محموله واکسن تهیه شده توسط جمعیت هلال احمر در فرودگاه امام خمینی (ره) برای توزیع سریع به وزارت بهداشت تحویل داده شد. در این مرحله یک میلیون و ۱۱۰ هزار دوز واکسن به کشور وارد شد.

همتی افزود: لازم به یادآوری است که تاکنون ۱۲ میلیون و ۶۳۰ هزار دوز واکسن کرونا توسط ۱۳ پرواز به کشور منتقل شده است.

 واردات واکسن

آخرین خبرها از تولید و توزیع واکسن کوو ایران برکت

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو  آمار تحویل و توزیع واکسن کوو ایران برکت تا  ١٣ مرداد ١۴٠٠ را اعلام کرد.

به گفته جهانپور تا  ١٣ مرداد ١۴٠٠ حدود ۵ میلیون دوز واکسن کووایران برکت تولید و یک میلیون و ٨۵٠ هزار دوز از این نوع واکسن به وزارت بهداشت تحویل داده شده است.

وی اظهار کرد: ‏٨۶١٣٧٢  دوز واکسن تا ١٣ مرداد ١۴٠٠ در فرآیند واکسیناسیون عمومی (بدون احتساب تزریق در مطالعات بالینی) تزریق شده است.

مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به تولید نخستین واکسن ایرانی کرونا توسط دانشمندان این ستاد گفت: ظرف یک‌ماه گذشته بیش از ۵ میلیون دوز واکسن برکت تولید کردیم که ازاین تعداد یک میلیون و ۵۰۰هزار دوز را تحویل وزارت بهداشت داده‌ایم و محموله‌های بعدی پس از طی مراحل ۱۶ تا ۲۰ روزه تست کیفیت تحویل این وزارت خواهد شد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام بااشاره به اینکه تولید واکسن در کارخانه شفافارمد حدود ۳۵ درصد میزان کل واردات واکسن تاکنون بوده است، افزود: دشمن حتی در بحث واردات و رسیدن واکسن به مردم ایران هم از هیچ کارشکنی دریغ نکرد و واردات بخش زیادی از واکسن‌های خارجی به ایران هم از زمانی تسهیل و انجام گرفت که مجوز تزریق واکسن برکت صادر شد.

مخبر درباره راه اندازی خط دوم تولید کوو ایران برکت گفت: خط دوم تولید واکسن برکت به لحاظ سخت‌افزار و نرم‌افزاری آماده شده و تست‌های آزمایشی نیز رو به اتمام است و تا ۱۷ یا ۱۸ مردادماه راه‌اندازی می شود و میزان تولید واکسن را شتاب قابل‌توجهی خواهد داد.

واکسن کوو برکت ایران

قطع زنجیره کرونا با واکسیناسیون ۵۹ میلیون گروه هدف تا پایان سال

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به تسریع واکسیناسیون کرونا در ایران گفت:. با توجه به تسریع روند واکسن در کشور و تامین واکسن‌های داخلی از ‌ماه آینده به‌ طور ثابت ماهانه بین ۵ تا ۷ میلیون واکسن و تا پایان سال ۴۵ تا ۵۰ میلیون واکسن خواهیم داشت و باید توجه داشت که ۵۹ میلیون گروه هدف برای واکسیناسیون داریم وبا این برآورد ما تا پایان سال حداقل دوز اول را خواهیم زد. اضافه واکسن هم برای دوز دوم خواهد بود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: اگر کل گروه هدف، تک دوز دریافت کنند تا پایان سال با قطع زنجیره شیوع در کشور مواجه می‌شویم. برای دوز تکمیلی و یادآور هم به ۱۱۰میلیون دوز دیگر نیاز داریم. بنابراین همچنان لازم است واکسن وارد شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۸۴ درصد بیماری‌های زمینه‌ای در میان افراد بالای ۵۰ سال شایع است. این افراد در کشور ما جمعیت ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری را تشکیل می‌دهند. ما اگر دو دوز واکسن برای آنها درنظر بگیریم  ۳۲ میلیون دوز واکسن نیاز داریم.

افتتاح صد و هفتمین مرکز تجمیعی واکسیناسیون پایتخت/ آمادگی ارتش برای تسریع روند واکسیناسیون

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران با اشاره به فرایند کند واکسیناسیون در کشور در ماه های اخیر، یادآور شد: خوشبختانه در حال حاضر این فرایند رو به افزایش است و هر چقدر سهمیه واکسن تهران که تعیین مقدار آن بر عهده وزارت بهداشت است، افزایش یابد، ظرفیت تزریق آن وجود دارد.

زالی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۷ پایگاه واکسیناسیون در پایتخت در حال فعالیت اند، گفت: هریک از این مراکز در یک شیفت کاری ظرفیت تزریق هزار واکسن در روز را دارند، اما باید واکسن به اندازه کافی توزیع شود و لجستیک آن به اندازه کافی باشد.

وی با اشاره به افزایش واکسن های تولید داخل و افزایش واردات واکسن، نسبت به سرعت یافتن روند واکسیناسیون در کشور و به دنبال آن پایتخت ابراز امیدواری کرد.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به حضور پررنگ ارتش جمهوری اسلامی ایران در فرایند واکسیناسیون پایتخت، گفت: مطمئنا با افزایش لجستیک واکسن دوستانمان در ارتش، ما را در ادامه مسیر واکسیناسیون همراهی خواهند کرد.

مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا

عقلانی ترین راه برای کنترل کرونا در ایران واکسیناسیون است

یونسیان اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به دغدغه بسیاری از کارشناسان برای تعطیلی دو هفته ای شهر تهران، افزود: از لحاظ نظری، اگر ما از همین امروز به مدت دو هفته کل مردم را در خانه قرنطینه کنیم، باید تعداد مرگ و میر ها کاهش پیدا کند؛ اما همانطور که اشاره شد تجربه ۱۸ ماهه در مقابله با این ویروس چیز دیگری را نشان می‌دهد. در این شرایط عقلانی‌ترین راه واکسیناسیون است. کشورهایی مانند انگلستان که واکسیناسیون را نسبتا به طور کامل انجام داده‌اند، علیرغم اینکه در مواجهه با واریانت دلتا دچار مشکلاتی شده‌اند.

یونسیان در رابطه با اولویت بندی گروه های اجتماعی برای تزریق واکسن افزود:کووید ۱۹ اولین ویروسی است که به شکل عجیبی وابسته به سن است و با افزایش سن موارد ابتلا به آن به صورت نمایی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین خوشبختانه اصلی‌ترین ملاک ما برای اولویت‌بندی ساده‌ترین ملاک یا همان سن است. حتی سن از بیماری‌های زمینه‌ای اولویت بالاتری دارد. اولویت بعدی افرادی است که در جریان شغل خود روزانه با افراد زیادی سر و کار دارند و برای سلامت جامعه واکسیناسیون این افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. موضوع دیگر این است که واکسیناسیون افراد جوان در شرایطی که قشر بزرگسال و سالمند واکسینه نشده‌اند، به طور خاص ایمنی مطلوبی در جامعه ایجاد نمی‌کند. لذا درخواست ما از قشر جوان‌تر این است که عجله‌ای برای واکسن زدن نداشته باشند.

نکاتی که افراد واکسینه شده باید بدانند

وی با اشاره به مسئولیت‌های فرد واکسینه شده گفت: فردی که واکسینه شده از لحاظ رفتاری باید فرض کند که واکسن نزده است. ما هم اکنون هیچ راهی برای بررسی مصونیت فرد در مقابل ویروس نداریم. همانطور که اشاره شد بسیاری از افراد پس از تزریق دوز اول رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را کنار گذاشتند و این سبب بالا رفتن آمار ابتلا در برخی کشورها مانند هلند پس از تزریق دوز اول شد. این موضوع مربوط به رفتار مردم پس از تزریق واکسن است و مرتبط فرض کردن افزایش موارد ابتلا به تزریق واکسن کاملا بی‌اساس و بی‌ربط است. زمانی که همه مردم واکسن زدند می‌توان محدودیت‌ها را مرحله به مرحله برداشت اما در اوج اپیدمی هیچ کس حتی افراد واکسینه مصونیت کامل ندارند. ما باید تلاش کنیم تا به شعار سازمان جهانی بهداشت عمل کنیم که هیچ کس با واکسن ایمن نخواهد شد؛ مگر اینکه همسایه او نیز واکسینه شده باشد.

یونسیان افزود: خواهشمندم مردم به شایعات افراد  کم اطلاع و حتی مغرض در رابطه با بالارفتن امکان ابتلای افراد واکسینه به ویروس دلتا توجهی نکنند و در نظر داشته باشند که ایمنی واکسیناسیون همچنان به علت تزریق نکردن دوز دوم، ناقص است. تا زمانی که دوز دوم را نزدیم، نه تنها از بیماری مصون نیستیم، بلکه به علت سهل انگاری و احساس امنیت کاذب، بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار خواهیم داشت. این نکته نیز قابل ذکر است که ایمنی واکسن‌ها به طور کلی پس از دوز دوم حدود ۹۰ درصد و ایمنی در مقابل ابتلای خفیف و بدون علامت ۵۰ تا ۷۰ درصد است. به همین علت اگر واکسینه هم شده باشیم ممکن است با ابتلا به موارد خفیف، ناقل  ویروس باشیم و به همین سبب باید پس از تزریق واکسن هم از حضور در اجتماعات و اماکن شلوغ جلوگیری کنیم. توصیه من به مردم این است که از مقایسه بین واکسن‌ها پرهیز کنند؛ هرچند که اگر بخواهیم خیلی ریز مقایسه کنیم، واکسن هایی که بر پایه mRNA ساخته شده‌اند، ایمنی‌زایی بیشتری دارند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.