دنیای این روزهای ما آنقدر پُر است از اخبار و اتفاقات مختلف که سخت فرصت میکنیم یکی را هضم کنیم و برویم سراغ دیگری. خبرها سرعت گرفتهاند و یکباره هجوم آوردهاند به زندگیمان؛ یکی پس از دیگری میآیند و فراموش میشوند. اما این خبرنگارها هستند که در هجمهی پرفشار وقایع، علیه فراموشی میایستند و میخواهند حقیقت را زنده نگه دارند؛ آنها کلمات و تصاویر را به کار میگیرند تا حرفها در پستوی فراموشی دفن نشوند و وقایع در هالهای از ابهام نمانند. در حافظهی تاریخ میماند که خبرنگارانی در بزنگاههای مختلف ایستادند، هزاران اتفاقی را نوشتند و تصویر کردند که اگر نبودند میتوانست تا همیشه ناگفته بماند. دو تن از این هزاران ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی، خبرنگاران حوزهی محیط زیست، بودند که تیر ماه امسال جان خود را در سفر بیبازگشت بازدید از احیای دریاچهی ارومیه از دست دادند.
روابط عمومی اسنپ همزمان با روز خبرنگار در نظر دارد، به یاد ریحانه و مهشاد، از همهی خبرنگاران، گزارشگران، عکاسان، برنامهسازان رادیویی و تلویزیونی و روزنامهنگارانی که برای پیگیری سوژههای خبری و تحقیقی خود در حوزهی محیط زیست به دنبال حامی مالی هستند دعوت کند تا در جشنوارهی خبری «نویسبان» با حمایت مالی ۲۰ میلیون تومانی مشارکت کنند. علاقمندان شرکت در این جشنواره تا تاریخ دوشنبه یک شهریور ۱۴۰۰ فرصت دارند طرح اولیهی خود را به نشانی pr@snapp.cab ارسال کنند.
شرایط شرکت در جشنوارهی خبری اسنپ چیست؟
آنطور که روابط عمومی اسنپ میگوید: «هدف از برگزاری این جشنواره حمایت از روزنامهنگاری تحقیقی و تولید محتوای اثربخش برای حفظ محیط زیست است و به این ترتیب قصد داریم از تولید و انتشار گزارشهای متنی، تصویری (عکس و ویدئو) و صوتی (پادکست) پیگیرانه دربارهی معضلات محیط زیستی که به طور مستقیم با معیشت مردم ارتباط دارند حمایت کنیم.» بحران آب و مسائل مربوط به آسیبها و تهدیدهای زیستگاههای طبیعی به عنوان موضوعات این جشنواره به شرح زیر انتخاب شدهاند:
– مسائل مربوط به «آب و کمبود آب»
– مسائل مربوط به «تخریب عرصههای طبیعی»
– مسائل مربوط به «تعارض میان منافع جامعهی محلی و عرصههای طبیعی»
هیئت داوران جشنوارهی خبری اسنپ چه کسانی هستند؟
طرحهای ارسالی به وسیلهی هیئت داوران، متشکل از حمیدرضا میرزاده (خبرنگار و کنشگر محیط زیست)، مهندس حمیدرضا خدابخشی (متخصص حوزهی آب) و دکتر هادی کیادلیری (متخصص حوزهی جنگل)، بررسی میشود و ۳ طرح برتر به عنوان برندگان نهایی معرفی میشوند. در نهایت در تاریخ ۱۵ شهریور ۳ طرح پیشنهادی از سوی داوران برای راهیابی به مرحلهی تهیه و تولید انتخاب میشوند و به هر یک از ۳ طرح منتخب مبلغ ۲۰ میلیون تومان کمکهزینهی تولید تعلق میگیرد. منتخبان تا نیمهی آبان فرصت دارند طرحهای پیشنهادی خود را در قالبهای ذکرشده تولید کنند.
برای اطلاع از شیوهنامهی جشنوارهی خبری اسنپ به اینجا مراجعه کنید.