صفحه اصلی / اسلایدر / تعطیلی واحدهای صنفی کلاهبرداری در بازارها را افزایش داد/تله فضای مجازی برای خریداران سکه
تعطیلی واحدهای صنفی کلاهبرداری در بازارها را افزایش داد/تله فضای مجازی برای خریداران سکه

تعطیلی واحدهای صنفی کلاهبرداری در بازارها را افزایش داد/تله فضای مجازی برای خریداران سکه

کسب و کار نیوز- تعطیلی های ناشی از بحران کرونا موجب شد تا خسارات بسیار زیادی متوجه مردم و خریداران در اغلب بازارها شود. بازار طلا و سکه بیش از دیگر بازارها از خریدهای فضای مجازی آسیب دیده و مردم زیادی با اعتماد به فروشگاه های مجازی سکه و طلا خسارت دیده اند.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز ، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با فروشگاههای غیرمجاز سکه و طلا و می گوید: هیچگونه مجوزی برای فروش سکه در فضای اینترنت نداریم. مردم با اعتماد به این فروشگاهها خسارات زیادی متحمل شده اند و شکایات بسیاری در این زمینه به اتحادیه داشته ایم. ابراهیم محمدولی اضافه کرد: فروش آنلاین سکه بازی جدیدی است که در برخی فروشگاه های اینترنتی برای خالی کردن جیب مردم به راه افتاده است.
به هر ترتیب شیوع کرونا و تشویق مردم به عدم حضور در اماکن عمومی فرصت مناسبی بود تا سودجویان از این موقعیت به نفع خود بهره‌برداری کنند و خریداران طلا را به خرید از طریق آنلاین ترغیب نمایند.

سرهنگ داود گودرزی رئیس پلیس فتای تهران، با اشاره به وقوع جرائم اینترنتی در حوزه خریدوفروش طلا و سکه گفت: پلیس فتا به‌هیچ‌عنوان به شهروندان توصیه به خریدوفروش طلا از بستر فضای مجازی نمی‌کند، زیرا پرونده‌های کلاهبرداری متعددی در این زمینه تشکیل شده که از افراد در قبال دریافت پول کلاهبرداری شده است.

وی ادامه داد: پلیس فتا تاکنون تعدادی از کلاهبرداران فضای مجازی را شناسایی کرده و در اختیار قانون قرار داده است. به‌عنوان‌مثال مدتی قبل فرد مجرمی از طریق کانال‌های تلگرامی اقدام به خریدوفروش طلا می‌کرد و از این طریق از شهروندان کلاهبرداری می‌نمود که با اقدامات تخصصی نیرو‌های سایبری پلیس فتا، ادمین اصلی این کانال‌ها در فضای مجازی مورد شناسایی قرار گرفت و دستگیر شد.

رئیس پلیس فتای تهران تصریح کرد: مردم در خرید‌های اینترنتی باید از سایت‌هایی که دارای نماد اطمینان هستند، کالا خریداری کنند و چنانچه قصد دارند به هر دلیلی کالایی را از کانال‌ها یا شبکه‌های اجتماعی فاقد نماد اطمینان و یا سایت‌هایی که خدمات کالای دست‌دوم ارائه می‌دهند خریداری کنند، به‌هیچ‌عنوان بیعانه یا همه وجه کالا را نپردازند و قبل از تحویل کالا تسویه‌حساب نکنند. گودرزی در پایان سخنانش اظهار کرد: افرادی که مورد سوءاستفاده مجرمان سایبری قرار گرفته‌اند، می‌توانند به دادسرا شکایت کنند تا فرآیند بازرسی توسط پلیس فتا طی شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در این رابطه به “کسب و کار” گفت: هیچگونه مجوزی برای فروش سکه در فضای اینترنت نداریم. مردم با اعتماد به این فروشگاهها خسارات زیادی متحمل شده اند و شکایات بسیاری در این زمینه به اتحادیه داشته ایم. ابراهیم محمدولی اضافه کرد: فروش آنلاین سکه بازی جدیدی است که در برخی فروشگاه های اینترنتی برای خالی کردن جیب مردم به راه افتاده است.

محمدولی ادامه داد: دنیا با سرعت به سمت فضای مجازی پیش می‌رود و بسیاری از فعالیت‌های روزانه از این طریق انجام می‌گیرد. ما در اتحادیه طلا و جواهر هم به دنبال آن هستیم که زیرساخت‌های لازم برای خرید و فروش اینترنتی طلا و جواهر را فراهم کنیم، اما چنانچه فعال اقتصادی بخواهد از طریق فضای مجازی با مخاطب ارتباط برقرار کند، باید از گذشته صنفی و سابقه مشخصی برخوردار باشد.

این فعال صنفی اظهار داشت: خریداران طلا تمایل دارند که از نزدیک مصنوعات طلا را مشاهده و آن را امتحان کنند، اما در فضای مجازی این امکان وجود ندارد. در حال حاضر معاملات طلا و سکه در فضای مجازی از طرف نهاد خاصی رصد نمی شود بنابراین امکان رسیدگی به تخلفات وجود ندارد.

وی گفت: هشدارهایی که اتحادیه طلا برای خرید و فروش طلا و سکه در فضای مجازی داده، توسط برخی مردم مورد بی‌توجهی قرار گرفته و جالب این است که پس از بروز مشکل، افراد خسارت دیده به اتحادیه طلا اعتراض می‌کنند در حالی که ما نسبت به این نوع معاملات هشدارهای لازم را داده‌ایم. بستر فضای مجازی بسیار گسترده است و رسیدگی به این امر کار یک ارگان نیست. در فضای خبررسانی هم اطلاع دادیم که مردم وارد این جریان نشوند و در حال تلاش هستیم تا این موضوع به کسی آسیب نرساند اما بهترین راه دقت مردم است و باید  از واحدهایی خرید کنند که قابل اعتماد هستند.

به گفته محمدولی سایت‌های خرید و فروش طلای آنلاین توسط اتحادیه شناسایی شده است. از بین تمام سایت‌های آنلاین، حدود ۹۰درصد غیرقانونی فعالیت می‌کنند و از اتحادیه طلا و جواهر تهران جواز ندارند و تنها ده درصد از این سایت‌ها قانونی هستند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.