صفحه اصلی / اسلایدر / رکورد شکنی قیمت اقلام خوراکی
رکورد شکنی قیمت اقلام خوراکی

مرغ ۱۰۵ درصد، شکر ۸۴ درصد، گوشت گوساله ۵۱ درصد و برنج ۹۰ درصد افزایش قیمت داشته است

رکورد شکنی قیمت اقلام خوراکی

کسب و کار نیوز- در حالی قیمت ها در سه ماهه اول سال جاری سر به فلک کشیده است که بررسی های میدانی از کاهش خرید این اقلام توسط مردم خبر می دهد. گرانی مرغ در سه ماهه اول سال جاری رکورد بی سابقه ای را بر جای گذاشته و با افزایش 105 درصدی قیمت گوس رقابت را از دیگر اقلام خوراکی ربوده است. برنج نیز با گرانی 90 درصدی همراه بوده و موجب شده تا مصرف این کالا 50 درصد کاهش پیدا کند.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز ، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در تشریح دلایل رشد بی سابقه قیمت ها در بازارها می گوید: بازار مواد غذایی راکد است و پیش بینی این است که تا روی کار آمدن دولت جدید همین روند طی شود. قاسمعلی حسنی اضافه کرد: مردم دست از خرید کالا برداشته اند و این اتفاق در کالاهایی مانند برنج به شدت دیده می شود. بنابراین تا زمان روی کارآمدن دولت جدید فعلا بازار مواد غذایی راکد است و مردم نه تنها برنج نمی‌خرند بلکه در سایر اقلام هم چنین وضعیتی مشاهده می‌شود.

اما در سه ماهه نخست امسال مرغ با رشد ۱۰۵ درصدی در صدر افزایش قیمت ها قرار دارد.براساس آمار اعلامی وضعیت قیمت کالاهای اساسی در سه ماهه نخست امسال مرغ با رشد ۱۰۵ درصدی در صدر افزایش قیمت ها قرار دارد. مطابق آمار وزارت صنعت در سه ماهه امسال قیمت شکر ۸۴ درصد، گوشت گوساله ۵۱ درصد و برنج ۹۰ درصد افزایش داشته است.

چندی پیش مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفته بود: پیش‌بینی می‌شود تولیدکنندگان برنج با ضرر هنگفتی روبرو شوند؛ چرا که اولا مشتریان خود را از قشر ضعیف را از دست داده‌اند و ثانیا قشر متوسط که مثلا قبلا ۱۰۰ کیلو برنج می‌خریدند اکنون با توجه به قیمت‌ها شاید نیمی از میزان قبلی را هم نخرند.

احمد موسویان، یکی از فعالان بازار غلات نیز اظهار داشت: سال گذشته بنکداران هر کیلو برنج ایرانی را از کشاورزان ۲۸ هزار تومان می‌خریدند این در حالی است که امسال قیمت برنج با ۶۱ درصد افزایش قرار است کیلویی ۴۵ هزار تومان فروخته شود. امسال ممکن است کسی تمایل به فروش برنج نداشته باشد. همین کاهش عرضه به افزایش بیشتر قیمت برنج دامن می‌زند.

 

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در تشریح دلایل رشد بی سابقه قیمت ها در بازارها در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: بازار مواد غذایی راکد است و پیش بینی این است که تا روی کار آمدن دولت جدید همین روند طی شود. قاسمعلی حسنی اضافه کرد: مردم دست از خرید کالا برداشته اند و این اتفاق در کالاهایی مانند برنج به شدت دیده می شود. بنابراین تا زمان روی کارآمدن دولت جدید فعلا بازار مواد غذایی راکد است و مردم نه تنها برنج نمی‌خرند بلکه در سایر اقلام هم چنین وضعیتی مشاهده می‌شود. نسبت به دو سال پیش برنج ۲۰۰ درصد گران شده است و این ۲۰۰ درصد در خرید اقشار آسیب‌پذیر خیلی تأثیرگذار بوده است.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی اظهار داشت: طی سه سال گذشته، با افزایش قیمت در انواع کالاها به ویژه مواد غذایی مواجه بودیم؛ طی دو ماه گذشته از سال‌جاری نیز کالاها به تبعیت از روال گذشته اما با شیب تندتر، با افزایش نرخ مواجه شده‌اند. به عنوان نمونه نسبت به دو سال پیش برنج ۲۰۰ درصد گران شده است و این ۲۰۰ درصد در خرید اقشار آسیب‌پذیر خیلی تأثیرگذار بوده است.

به گفته حسنی در حالی بازارها از کالا اشباع است که بنکداران مواد غذایی سهمیه ای کالا می خرند. این مقام صنفی ادامه داد: بنکدارها کالای زیادی ندارند و فعالیت خود را با سهمیه‌های کم کالا ادامه می‌دهند. به عنوان مثال وقتی بنکداران به شرکت‌های پخش برای خرید روغن مراجعه می‌کنند باید کالاهای دیگر غیر از روغن هم بخرند والا روغنی تحویل نمی‌گیرند.

وی همچنین به نقش دخالت دولت در بازارها و تاثیر آن بر افزایش قیمت ها اشاره کرده و گفت: مکانیسم بازار دخالت چندانی در وضعیت قیمت‌ها و عرضه کالاها ندارد بلکه دولت بیشترین نقش را در این بخش ایفا می‌کند و بیشترین دخالت را دارد. همین دخالت‌ها موجب پنج‌ نرخی شدن شکر در بازار شده و یا در دوره‌ای شاهد کمبود و حتی نبود کالاهایی همچون روغن و مرغ در بازار بودیم.

همچنین مطالعه کنید:

ذخایر کالاهای اساسی به وضعیت مازاد رسید

به گزارش کسب و کار نیوز ، علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.