صفحه اصلی / اسلایدر / آشفتگی در قیمت گذاری نان
آشفتگی در قیمت گذاری نان

با وجود افزایش قیمت؛ نان باز هم از قیمت های جدید گرانتر فروخته می شود

آشفتگی در قیمت گذاری نان

کسب و کار نیوز- در حالی نرخ نان به صورت رسمی افزایش یافته است که باز هم در بسیاری از نانوایی ها شاهد گرانتر فروختن نان از قیمت های مصوب هستیم. این در حالی است که بسیاری از مردم از کوچک شدن اندازه انواع نان به رغم افزایش قیمت خبر داده اند. رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در این رابطه می گوید: تنها راه حل مشکلات نانوایی ها و استفاده بهینه مردم از نان رقابتی کردن قیمت آن است. مصطفی کشتگر افزود: وقتی قیمت ها به صورت رقابتی تعیین شود کیفیت نان نیز افزایش پیدا می کند و این هرج و مرج ایجاد شده در قیمت گذاری نان از بین خواهد رفت. به گفته وی، بودجه نانوایان با قیمت فروش نان و البته دستمزد کارگران هیچ تطابقی ندارد و با دستمزد کنونی، دیگرهیچ کارگری مایل به کار کردن در نانوایی نیست.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که بیشترین قیمت نان‌ها در مصوبه لغو شده برای بربری و سنگک ساده به ترتیب ۲۵۰۰ تومان و ۳۰۰۰ تومان است اما نرخ‌های موجود در بازار حتی بالاتر است. هرعدد نان سنگگ ساده (آزاد یا یارانه نوع دوم) ۳۰۰۰ تومان تا ۴۰۰۰ تومان و بربری ساده (آزاد یا یارانه نوع دوم) ۲۵۰۰ تومان تا ۴۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد. هرعدد نان سنگک کنجدی نیز ۴۰۰۰ تومان تا ۵۰۰۰ هزار تومان به فروش می رسد و نظارت مشخصی بر روی اعمال قیمت‌ها نیست، درحالی که این نان‌ها با آرد یارانه‌ای پخته شده است.

اما رئیس انجمن صنفی کارخانه‌های آرد به دلایل دیگر اشاره کرده که به اذعان او می‌تواند بیش از بقیه تأثیرگذار باشد. او به چندنرخی بودن آرد اشاره می‌کند و معتقد است در هر محصولی که چندنرخی باشد، بستر برای فساد وجود دارد. به گفته وی، قیمت آردی که دولت به صورت یارانه‌ای به نانوایی‌ها می‌دهد، با آردی که در بازار آزاد عرضه می‌شود، هر کیلوگرم ۴ هزارو ۲۰۰ تومان اختلاف دارد و همین اختلاف بسیار زیاد، می‌تواند بستری برای فروش آزاد و خارج از شبکه باشد. حسینی در ادامه از افزایش مصرف نان می‌گوید. به اعتقاد او گرانی ماکارونی، برنج و… سبب جایگزین شدن نان با این اقلام شده که این موضوع نیز در افزایش مصرف نان، نقش بسزایی داشته است.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در این رابطه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: تنها راه حل مشکلات نانوایی ها و استفاده بهینه مردم از نان رقابتی کردن قیمت آن است. مصطفی کشتگر افزود: وقتی قیمت ها به صورت رقابتی تعیین شود کیفیت نان نیز افزایش پیدا می کند و این هرج و مرج ایجاد شده در قیمت گذاری نان از بین خواهد رفت. به گفته وی، بودجه نانوایان با قیمت فروش نان و البته دستمزد کارگران هیچ تطابقی ندارد و با دستمزد کنونی، دیگرهیچ کارگری مایل به کار کردن در نانوایی نیست.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد با تاکید بر اینکه افزایش قیمت نان برای جبران هزینه‌های کارگری و کارفرمایی است، تصریح کرد: اگر این بحث زودتر اصلاح می‌شد کارگر ماهر را از دست نمی‌دادیم و بخشی از صف‌ها خلوت‌تر می‌شد، بنابراین گرانی نان در حفظ نیروی کار اثرگذار است و عاملی است تا کارگر ماهر به صنف بازگردد، همچنین این گران شدن سبب می‌شود خریدهای مازاد کاهش یابد. وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا گران شدن نان به قدری هست که خرید آن برای دامدار جذابیت نداشته باشد، بر هدفمند کردن یارانه‌ها در این بخش اشاره و خاطرنشان کرد: باید در حوزه آرد و نان هدفمندی یارانه‌ها انجام شود تا تولیدکننده واقعی باقی بماند.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد تاکید کرد: در فضای تولیدی و رقابتی متخلف توان فعالیت نخواهد داشت، بستر یارانه به شکل فعلی احتکار را رقم می‌زند و این امر سبب می‌شود هم نانوا و هم مشتری ناراضی باشند. کشتگر با بیان اینکه با این مسکن‌ها و گران شدن‌ها شاید تا برهه‌ای مشکل را حل کند؛ اما در مدت طولانی راهگشا نیست، ابراز کرد: باید قرارگاهی در بخش نان ایجاد شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث کیفیت نان اشاره و علت این امر را عدم رقابتی بودن بازار دانست و گفت: باید فضای نان رقابتی شود تا کیفیت نان افزایش یابد.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.