صفحه اصلی / اجتماعی / آزادی مشروط و شرایط قانونی آن

آزادی مشروط و شرایط قانونی آن

کسب و کار نیوز - آزادی مشروط امتیازی برای محکومان به حبس می باشد. فرد محکوم به حبس تعزیری بعد از سپری کردن مدتی از دوران محکومیت خود، چنانچه اخلاق و رفتار خوبی داشته باشد، می تواند از این امتیاز برخوردار شود. در واقع نشان دهنده این است که وی اصلاح شده و مجددا قصد ارتکاب جرم را ندارد. بنابراین گذراندن مابقی دوران محکومیت ضروری نیست و وی شایسته برخورداری از آزادی مشروط خواهد بود.

به گزارش کسب و کار نیوز، این قانون به منظور اصلاح مجرمان و فراهم آوردن مقدماتی جهت بازگشت آنها به زندگی اجتماعی به تصویب رسیده است. همه زندانیان جرائم تعزیری، چه مرد و چه زن و با هر سن و سالی، مشمول بهره مندی از آزادی مشروط قرار می گیرند.

شروط اعطای آزادی مشروط

طبق ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی جدید شرایط برخورداری از آزادی مشروط عبارتند از:

– سپری کردن بخشی از دوران محکومیت زندان: محکومان به حبس بیش از ۱۰ سال باید نصف این مدت را بگذرانند و دیگر محکومان یک‌ سوم مدت مجازات حبس را.
– حسن اخلاق و رفتار: محکومانی شایستگی آزادی مشروط را دارند که در زمان سپری کردن حبس، اعمال و رفتار شایسته ای داشته باشند.
– اطمینان از عدم ارتکاب جرم: زندانیانی که دادگاه در مورد عدم ارتکاب مجدد آنها به جرم، اطمینان حاصل نماید.
– جبران ضرر و زیان وارده بر شاکی: پرداخت خسارات مالی وارده به شاکی خصوصی توسط مجرم.
– استفاده نکردن از آزادی مشروط: شرط لازم برای برخورداری از آزادی مشروط، عدم استفاده مجرم از این امتیاز در گذشته است. در واقع مهم این نیست که مجرم قبلا چند بار به حبس محکوم شده است. تنها کافی است برای بار اول از این امتیاز بهره ببرد.
– قاضی، اجرای احکام دارا بودن شرایط آزادی مشروط مجرم را تایید نماید: بایستی شرایط زندانی توسط قاضی بررسی شده و احراز شود و سپس وی درخواست آزادی مشروط را به دادگاه تقدیم نماید.

کدام مجرمان مشمول آزادی مشروط می‌شوند

– قانون آزادی مشروط، شامل محکومین به حبس تعزیری می باشد و محکومین به حبس حدی مشمول آزادی مشروط نمی شوند.
– طبق قانون، بهره مندی محکومین به حبس ابد از آزادی مشروط، تنها در صورتی امکان پذیر است که ۱۲ سال از دوران محکومیت خود را گذرانده باشند.
– تعلق آزادی مشروط به زندانیان سیاسی تنها وقتی که دست از پافشاری بر عقاید خود بردارند و اطمینان حاصل شود که دیگر مرتکب چنین جرمی نخواهد شد، منع قانونی ندارد.

مدت آزادی مشروط

مدت آزادی مشروط حداقل ۱ سال و حداکثر ۵ سال می باشد ولی این مدت زمان توسط دادگاه قابل افزایش یا کاهش است. اما در کل باقی مدت مجازات، مدت مقرر شده برای آزادی مشروط است.

لغو آزادی مشروط

لغو شرایط مقرر شده توسط مجرمی که به حکم آزادی مشروط، در بیرون از زندان است. برای مرتبه اول، منجر به افزایش ۱ تا ۲ ساله مدت آزادی مشروط وی می شود. برای مرتبه دوم، منجر به بازگشت وی به زندان و گذراندن باقی دوران محکومیتش می شود. چنانچه علاوه بر عدم حسن رفتار، مرتکب جرائم عمدی تعزیری تا درجه ۷ شود، علاوه بر اعمال مجازات جرم جدید، مابقی دوران حکومیت وی به اجرا در می آید. اگر فرد در دوران آزادی مشروط مرتکب جرائم تعزیری تا درجه ۵ شود، با رضایت وی، در محدوده مکانی مشخص تحت نظارت الکترونیکی قرار می گیرد.(برای مثال از طریق پابند الکترونیکی)

نتیجه گیری و جمع بندی

مجرم در طی آزادی مشروط، تحت نظر و مراقبت و حمایت‌ درمانی دولت قرار می گیرد. لازم به ذکر است چنانچه در طول مدت مقرر شده برای آزادی مشروط، محکوم، رفتار و اعمال درست و پسندیده ای داشته باشد آزادی مشروط وی تبدیل به آزادی همیشگی و مطلق می شود.

این مطلب توسط مجموعه وکیل سایا تهیه شده است. در صورت نیاز به خدمات مشاوره حقوقی یا درخواست وکیل می توانید با شماره ۰۹۱۲۴۱۴۲۸۷۸ تماس حاصل فرمایید.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.