صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت هر کیسه سیمان به ۱۱۰ هزار تومان رسید/بازار سیمان در دست ۱۵ نفر؟
قیمت هر کیسه سیمان به ۱۱۰ هزار تومان رسید/بازار سیمان در دست ۱۵ نفر؟

قیمت هر کیسه سیمان به ۱۱۰ هزار تومان رسید/بازار سیمان در دست ۱۵ نفر؟

کسب و کار نیوز- در حالی هر کیسه سیمان در بازار به بیش از 110 هزار تومان رسیده است که رئیس اتحادیه مصالح فروشان معتقد است که عرضه سیمان در بورس کالا مسبب این گرانی هاست. اسماعیل کاظمی‌قهی افزود: وقتی تصمیمات اشتباه در بازارها گرفته می شود باید در انتظار عواقب آن نیز بود. به گفته وی، در حال حاضر در بازار مصالح ساختمانی سیمان نایاب شده ودلالی برای خرید وفروش این کالا افزایش یافته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، مشاهدات از بازار فروش سیمان نشان می‌دهد سیمان در بازار نیست و اگر هم کسی بخواهد با استفاده از واسطه‌ها هر بسته ۵۰ کیلویی سیمان را بیش از ۱۱۰ هزار تومان خریداری می‌کند. متاسفانه احتمالاً افزایش قیمت باز هم ادامه خواهد داشت. در صورتی که بالای ۸۵ میلیون تن سیمان در کشور تولید می‌کنیم، راهکار فعالان صنفی این است که از این ۸۵ میلیون تن مصرف سرانه‌ کشور را کسر کنیم. به شرط اینکه متولیان امور تعهد بدهند که بازار را تحت‌تاثیر قیمت قرار ندهند، یعنی عرضه بر تقاضا غالب باشد، بعد مابقی آن را صادر کنند. با توجه به اینکه تولید انبوه سیمان در کشور داریم و چهارمین تولید کننده سیمان در جهان هستیم، اما قیمت آن در داخل کشور ظرف ده روز چند برابر می‌شود.

این در حالی است که رضا جمارانیان رئیس انجمن کارفرمایان صنعت صنفی با اشاره به تبعات قطعی برق در صنایع گفت: صنعت سیمان نزدیک به پانزده سال است مشمول قیمت گذاری دستوری دولت بوده و در این سال ها این قیمت ها زیر نرخ تورم بوده است.‌ سال ۹۵،۹۶ صفر درصد، سال ۹۷ حدود ۱۲ درصد، سال ۹۸ هم ۳۷.۵ درصد و در سال ۹۹ هم حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت بر آن اعمال شد. وی بیان کرد: این سه سال هم افزایش قیمت از ابتدای مرداد ماه بوده چرا که با توجه به تورم مشخص است که قیمت سیمان سرکوب شده است.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی مشهد نیز در خصوص افزایش قیمت سیمان اظهار کرد: در حال حاضر با افزایش ۴۰ درصدی سیمان رو به‌رو هستیم. در سال گذشته نیز از ابتدا تا پایان سال قیمت سیمان سیاه پاکتی حدود ۴۳ درصد افزایش داشته است. قطعا صادرات در افزایش قیمت سیمان تاثیر فراوانی داشته است. وی درباره دلایل صادرات سیمان افزود: چون در صادرات قیمت به دلار بوده ولی در داخل کشور قیمت به ریال پرداخت می‌شود، پس تمایل به صادرات بسیار بیش‌تر از فروش داخلی است.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی مشهد در خصوص میزان صادرات سیمان بیان کرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم صادرات سیمان افزایش چشم‌گیری داشته، در خصوص سیمان سفید هم اوضاع همین‌گونه است.

در همین زمینه رئیس اتحادیه مصالح فروشان تهران در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: عرضه سیمان در بورس کالا مسبب این گرانی هاست. اسماعیل کاظمی‌قهی افزود: وقتی تصمیمات اشتباه در بازارها گرفته می شود باید در انتظار عواقب آن نیز بود. به گفته وی، در حال حاضر در بازار مصالح ساختمانی سیمان نایاب شده ودلالی برای خرید وفروش این کالا افزایش یافته است. آیا برای رونق بورس می بایست به صورت افسار گسیخته سیمان به بازار عرضه شود. باید همه این مسایل را در کنار هم قرار داد و دید که چه خروجی از آنها بیرون می آید که این کارها خروجی بسیار ناخوشایندی برای مردم خواهد داشت.

به گفته وی هر کالایی که از طریق بورس عرضه شود، می‌تواند تقویت‌کننده‌ی بورس باشد اما در بورس همه‌چیز دو برابر می‌شود و اینکه دیگر قیمت واحد و متمرکز در جامعه حاکم نیست. هر روزی که هر پخش‌کننده‌ای هر کالایی را از بورس بخرد، بنابر بر قیمت تمام شده‌‌ آن را به بازار عرضه می‌کند. اگر این روند ادامه داشته باشد، بر سایر سطوح کالاهای ساختمانی هم اثر می‌گذارد.

این فعال صنفی در ادامه درباره وضعیت بازار سیمان گفت: سیمان چهار دست می‌چرخد تا به مصالح‌فروشان برسد. چنانچه کارگروهی جهت این توزیع نابسمان سیمان تشکیل نشود، همچنان با مشکل توزیع سیمان در تهران مواجه می‌شویم.

کاظمی‌قهی اظهار داشت: در کشور برای تولید سیمان توان بسیار خوبی داریم اگر به بازار عرضه شود طبیعتاً قسمتی از آن در داخل مصرف و مقدار ناچیزی از آن صادر می شود، مازاد تولید می تواند رقابت ناسالم را در بازار حاکم کند که نه به صلاح تداوم تولید کارخانجات است، نه می تواند این جو بین توزیع کنندگان پایدار باشد و صرفاً حباب های قیمتی ایجاد می کند و می تواند به شکلی باعث ایجاد فساد یا انگیزه آن شود. این روزها قیمت سیمان متفاوت است و هر کس به هر مبلغی که بخواهد آن را می‌فروشد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.