صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت های نجومی بلیط هواپیما
قیمت های نجومی بلیط هواپیما

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی: افزایش قیمت بلیت هواپیما غیر قانونی نیست

قیمت های نجومی بلیط هواپیما

کسب و کار نیوز- شش روز تعطیلی اجباری به دلیل بروز پیک جدید بیماری کرونا فرصتی را برای گرانفروشی بلیت هواپیما فراهم کرده است. در حالی که سازمان هواپیمایی اعلام کرده است فروش بلیت هواپیما خارج از جدول نرخی آبان ماه ۱۳۹۹ غیرقانونی است اما این گرانفروشی ها ادامه دارد و قیمت بلیت هواپیما در بسیاری از مسیرها به صورت یک طرفه از یک میلیون تومان فراتر رفته است. اما رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتقد است که افزایش قیمت بلیت هواپیما غیر قانونی نیست. حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری در همین رابطه می گوید: آژانس‌ها هیچ دخالتی در افزایش قیمت بلیت هواپیماها ندارند، در روزهای اخیر قیمت‌ها در تمامی سایت‌ها به شکل تقریباً هماهنگی بین خود ایرلاین‌ها افزایش یافته است و این خود باعث ایجاد مشکل برای مسافران شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری نیز در نامه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی فروش بلیت هواپیما خارج از جدول نرخی آبان ۱۳۹۹ را غیرقانونی اعلام کرد. سیاوش امیرمکری در نامه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی ضمن اشاره به مصوبه جلسه مورخ ۲۴/‌۰۸/‌۱۳۹۹ شورایعالی هواپیمایی کشوری در خصوص صدور مجوز افزایش نرخ بلیت بمیزان ۱۰ درصد نسبت به جدول نرخی اعلام شده توسط شرکت‌های هواپیمایی در خرداد ماه سال ۱۳۹۹ اعلام کرد: نظر به گزارش‌های واصله مبنی بر عدم رعایت مصوبه فوق توسط تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی در بلیت‌های عرضه شده به مسافران، با تاکید بر مفاد نامه شماره ۱۴۰۴۹ مورخ ۰۱/‌۰۴/‌۱۴۰۰ هر گونه افزایش نرخ مسیرهای پروازی داخلی قبل از بررسی و اتخاذ تصمیم در جلسه آتی شورایعالی هواپیمایی کشوری، از نظر این سازمان فاقد وجاهت قانونی است.

اما موسوی، رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتقد است افزایش قیمت بلیت هواپیما طبق ماده ۱۶۳ قانون اساسی غیر قانونی نیست و ما طبق عرضه و تقاضا بلیت را می‌فروشیم.رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه طبق ماده ۱۶۳ قانون اساسی ما هیچ الزام قانونی برای آنکه نرخ بلیت‌های خود را تغییر ندهیم وجود ندارد و تغییر آن منوط به ارائه آن در شورای‌عالی هواپیمایی است، گفت: افزایش قیمت بلیت هواپیما غیرقانونی نیست و تمامی این تذکرات غیر قابل قبول است.

او ادامه داد: ما استفساریه از رئیس مجلس داریم و در آن اعلام‌شده که افزایش نرخ بلیت هواپیماها در شرکت‌های هواپیمایی براساس عرضه و تقاضا بوده و براساس آن هم قیمت‌ها تغییر می‌کند و ما تاکنون چندین‌بار به مردم در این خصوص کمک کرده‌ایم. رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی علی‌رغم آنکه اعلام کرده اند آسیب‌های بسیار زیادی ناشی از شیوع کرونا دیده‌اند،  گفت: باید مردم این‌موضوع را بپذیرند و اگر قیمت بلیت هواپیما در مسیر رفت گران است به‌طورقطع قیمت بلیت هواپیما در مسیر برگشت ارزان‌تر است.

او توضیح داد: در سال ۹۷، ۹۸ پیش‌از شیوع ویروس کرونا نرخ بلیت هواپیما بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بود و ما در طول آن سال‌ها هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم.موسوی افزود: بعد از آغاز ویروس کرونا تعدادی از شرکت‌ها حدود سه ماه تعطیل بودند و یک پرواز هم انجام ندادند، چرا که بسیاری از مسافران به دلیل ترس از کرونا هیچ سفری را انجام ندادند و ما مجبور بودیم، بابت تامین هزینه‌ها و قیمت‌ها را با حداقل نرخ موجود بفروشیم.رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: آبان‌ماه سال گذشته شورای‌عالی هواپیمایی افزایش ۱۰درصدی قیمت بلیت هواپیما را مصوب کرد.

او ادامه داد: طبق قانون ماده ۱۶۳ قانون هیچ افزایش قیمت بلیت هواپیما غیرقانونی نیست و بسیاری از مردم و یا حتی مسئولان انتظار دارند ما نرخ‌ها را طبق همان سال‌های قبل عرضه کنیم درصورتی‌که آن نرخ‌ها و به دلیل شیوع ویروس کرونا و جذب مسافر ارزان ارائه می شد.موسوی بیان کرد: براساس مصوبه سازمان منابع هواپیمایی با قیمت ارزان ما به مسافران بلیت را می‌فروختیم تا حقوق پرسنل را بپردازیم.

حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری در همین رابطه به “کسب و کار” گفت: آژانس‌ها هیچ دخالتی در افزایش قیمت بلیت هواپیماها ندارند، در روزهای اخیر قیمت‌ها در تمامی سایت‌ها به شکل تقریباً هماهنگی بین خود ایرلاین‌ها افزایش یافته است و این خود باعث ایجاد مشکل برای مسافران شده است.

وی اظهار داشت: ایرلاین ها در پروازهای داخلی دلاری خرج نمی کنند که حالا می خواهند این افزایش قیمت را از جیب مردم بدهند. اگر نیاز به کمک مالی دارند از دولت بگیرند و نه از مردم.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری می گوید: آژانس ها و دفاتر فروش بلیت هواپیما هیچ گونه تخطی از نرخ های اعلام شده ندارند و به همان ترتیب گذشته و با نرخ های قبل اقدام به فروش بلیت می کنند. حرمت الله رفیعی افزود: تمامی افزایش قیمت از سوی ایرلاین ها اعمال شده و دفاتر خدمات مسافرت هوایی نقشی در افزایش قیمت ها نداشته اند.

به گفته رفیعی، آژانس‌ها حتی یک ریال هم نمی‌توانند، بلیت هواپیما را گران‌تر بفروشند و متولی اصلی گرانی بلیت ایرلاین‌ها هستند. آژانس‌ها هیچ دخالتی در افزایش قیمت بلیت هواپیماها ندارند. در روزهای اخیر قیمت‌ها در تمامی سایت‌ها به شکل تقریباً هماهنگی بین خود ایرلاین‌ها افزایش یافته است و این خود باعث ایجاد مشکل برای مسافران شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.