صفحه اصلی / اسلایدر / رشد تقاضای خودروهای پرتیراژ
رشد تقاضای خودروهای پرتیراژ

قیمت خودرو برخلاف انتظارات افزایشی شد

رشد تقاضای خودروهای پرتیراژ

کسب و کار نیوز- در حالی قیمت خودرو در بازار افزایشی شده است که شاهد آرامش در دیگر بازارهای موازی هستیم. شیب قیمت خودرو افزایشی شده و همین امر موجب هجوم خریداران به بازار شده است. این در حالی است که در دیگر بازارهای مالی بخصوص در روزهای تعطیلات اجباری خبری از خریداران نیست.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز، یک کارشناس بازار خودرو در این رابطه می گوید: خودروهای پر تیراژ که مورد نیاز مردم هستند دچار افزایش قیمت شده اند. فربد زاوه افزود: تقاضا برای این خودروها همیشه وجود دارد و اینکه در روزهای اخیر شاهد رشد قیمت خودروهای ساخت داخل هستیم به دلیل قیمت گذاری دستوری و اخبار مرتبط با برجام است. ناامیدی در بازار در رابطه با به نتیجه رسیدن برجام بیشتر شده است.

به هرترتیب در شرایطی که آرامش نسبی در بازار سکه، طلا و ارز برقرار است بازار خودرو روزهای پرتلاطمی را سپری می‌کند. همراه با کاهش انتظارات تورمی و ریسک‌های غیراقتصادی انتظار می‌رفت که بازار خودرو نیز به آرامش برسد اما طی هفته‌های گذشته قیمت‌ها خلاف جهت انتظارات حرکت کرده است. ردپای قیمت دستوری در نابسامانی بازار خودروهای پرتیراژ دیده می‌شود.

در همین زمینه رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو کرج با اعلام این موضوع و انتقاد از رفتار مشتریان بازار خودرو گفت: زمانی که خودرو گران می‌شود تقاضا برای خرید خودرو بیشتر و زمانی که خودرو ارزان می‌شود تقاضایی برای خرید آن وجود ندارد و همین مساله روی قیمت‌ها تاثیر دارد قیمت خودروهای داخلی در هفته اخیر بین پنج تا شش میلیون تومان گران شد. خودروی پرشیا در معاملات بازار آزاد این هفته، با قیمت ۲۵۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ با قیمت ۲۲۲ میلیون تومان و پراید با قیمت ۱۳۸ میلیون تومان داد و ستد شدند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو کرج در واکنش به افزایش قیمت خودرو به تجارت‌نیوز گفت: رفتار مصرف‌کننده ایرانی عجیب است و در زمان افزایش قیمت کالا، تقاضا برای آن بیشتر می‌شود و این اتفاق هفته جاری برای خودرو رخ داد و با افزایش قیمت، تقاضای خرید خودرو نیز افزایش داشت. حمید کریمی ادامه داد: این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که زمان کاهش قیمت خودرو مردم از بازار استقبال نمی‌کنند. به محض افزایش قیمت خودرو تقاضاهای متعدد خرید وارد بازار می‌شود که این فرهنگ باید تغییر کند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو کرج همچنین درباره پیش‌بینی خود از وضعیت بازار خودرو به تجارت‌نیوز گفت: قیمت خودرو نباید از ارقام فعلی بیشتر شود؛ چرا که افزایش قیمت خودرو به اندازه کافی قدرت خرید مردم را کاهش داده است. ضمن اینکه شرایط کلی حاکم بر اقتصاد کشور در حال حاضر، حاکی از آن است که فعلا در بازارها ثبات حاکم بوده و پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو هفته آینده روند باثباتی داشته باشد.

کمبود نقدینگی در صنعت خودرو

فربد زاوه، کارشناس خودرو

خودروهای پر تیراژ که مورد نیاز مردم هستند دچار افزایش قیمت شده اند. تقاضا برای این خودروها همیشه وجود دارد و اینکه در روزهای اخیر شاهد رشد قیمت خودروهای ساخت داخل هستیم به دلیل قیمت گذاری دستوری و اخبار مرتبط با برجام است. ناامیدی در بازار در رابطه با به نتیجه رسیدن برجام بیشتر شده است. اینکه دولت بعدی باید تصمیم گیرنده ادامه مذاکرات باشد تقاضا در بازار خودرو را افزایش داده است. در شرایط فعلی شرکت‌های خودروساز مجبور هستند برای تامین مالی خود با توجه به اعمال سیاست قیمت‌گذاری دستوری دست خود را به سوی شبکه بانکی کشور دراز کنند و از مسیر دریافت تسهیلات، نیاز مالی خود را برطرف کنند. همین امر به رشد قیمت ها در بازار دامن می زند. همچنین در کشوری که بنا بر اعلام رسمی، تورم ماهانه حدود ۱۰ درصد است، ثابت نگه داشتن قیمت کالایی مثل خودرو در سه ماه و افزایش قیمت بر اساس تورم ماه‌های گذشته، به معنای آن است که تولیدکننده خودرو حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از نرخ روز عقب است.

البته مشکلات صنعت خودرو به این موارد محدود نمی شود. تحریم ها درجند سال اخیر مزید بر علت شده اند. تا زمانی که تحریم هستیم باید خلاف سیاست هایی که تاکنون در پیش گرفته ایم حرکت کنیم. راه حل اساسی برون رفت از این بحران برطرف کردن تحریم ها و آزادسازی است. بحث دولتی و خصوصی بودن صنعت خودرو مشکل اصلی نیست بلکه انحصار و فسادی که صنعت خودرو در حال حاضر گرفتار آن شده است باید برطرف شود. صنعت خودرو به واسطه اینکه نقدینگی تولیدی زیادی نیاز دارد، از تحریم‌های داخلی و خارجی مالی آسیب بیشتری دیده است. حل و فصل برجام و موضوعاتی مانند FATF باید در اولویت باشد و در عین حال در سیاست تقابل با پیمان‌هایی مانند پاریس که فرصت بی‌نظیر صادراتی برای کشور ایجاد خواهد کرد، باید تجدیدنظر شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۳۵ درصدی درآمد عملیاتی صنایع کوچک در بهار امسال

به گزارش کسب و کار نیوز، سازمان بورس اعلام کرد: درآمدهای عملیاتی در همه صنایع …