صفحه اصلی / اسلایدر / نان کوپنی می شود؟/پیشنهاد پرداخت یارانه نان در قالب کالابرگ
نان کوپنی می شود؟/پیشنهاد پرداخت یارانه نان در قالب کالابرگ

نان کوپنی می شود؟/پیشنهاد پرداخت یارانه نان در قالب کالابرگ

کسب و کار نیوز- مدیرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت رفاه می گوید می توان با پرداخت یارانه کالایی در قالب کارت های بانکی موضوع نان را در کشور مدیریت کرد. در حالی روز گذشته قیمت انواع نان افزایش یافت که بنابر گزارش مرکز آمار بیش از 32 درصد جمعیت کشور زیر خط فقر قرار دارند و نان تنها کالای اساسی در دسترس این افراد است. این گزارش همچنین می افزاید میانه مصرف کالری در کشور زیر استاندارد مصرف ۲۱۰۰ کیلوکالری در روز است.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز ، یک کارشناس اقتصادی درهمین رابطه می گوید: خط فقر افزایش یافته و گرانی کالاهای اساسی از سوی دیگر بر کاهش هر چه بیشتر قدرت خرید مردم تاثیر گذاشته است. حمید حاج اسماعیلی افزود: دولت باید توجه بیشتری به اقشار آسیب پذیر داشته باشد. هر روز شاهد گرانی های بیشتر و کاهش دسترسی مردم به اقلام خوراکی هستیم. دستمزد تعیین شده برای سال ۱۴۰۰ نیز اصلا کفاف گذران زندگی در این گرانی ها را نمی دهد.

این در حالی است که هادی موسوی نیک مدیر کل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت رفاه نیز در مورد مدل های حمایت از اقشار آسیب پذیر در صورت تغییر قیمت نان گفت: در حال حاضر بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران ۳۲ درصد از جمعیت کشور زیر خط فقر قرار دارند و میانه مصرف کالری در کشور زیر استاندارد مصرف کالری (۲۱۰۰ کیلوکالری) در روز است.

مدیرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت رفاه تصریح کرد: طی سال های اخیر به دلیل افزایش قیمت سایر اقلام اساسی میزان مصرف این محصولات کاهش جدی داشته و میزان مصرف نان افزایش پیدا کرده است. به عنوان مثال به طور میانگین میزان مصرف گوشت خانوارهای ایرانی در هر ماه به کمتر از ۱ کیلوگرم رسیده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته برای اصلاح قیمت نان به صورت پایلوت در یک شهرستان اقدام به جمع آوری اطلاعات مربوط به این موضوع کردیم اما در نهایت به دلیل عدم همکاری بانک مرکزی این طرح با مشکلاتی مواجه شد. به اعتقاد ما می توان با پرداخت یارانه کالایی در قالب کارت های بانکی موضوع نان را در کشور مدیریت کرد. موسوی نیک گفت: در حال حاضر کم هزینه ترین و عملیاتی ترین حالت ممکن برای اصلاح وضعیت کنونی قیمت نان پرداخت یارانه در قالب کارتهای بانکی برای خرید نان است. اجرای چنین طرحی طبق محاسبات انجام شده در وزارت رفاه در همان مرحله اول ۳۰ درصد از هزینه های کنونی دولت در بودجه را کمتر می کند.

یک کارشناس اقتصادی درهمین رابطه در گفت و گو با “کسب و کار” می گوید: خط فقر افزایش یافته و گرانی کالاهای اساسی از سوی دیگر بر کاهش هر چه بیشتر قدرت خرید مردم تاثیر گذاشته است. حمید حاج اسماعیلی افزود: دولت باید توجه بیشتری به اقشار آسیب پذیر داشته باشد. هر روز شاهد گرانی های بیشتر و کاهش دسترسی مردم به اقلام خوراکی هستیم. دستمزد تعیین شده برای سال ۱۴۰۰ نیز اصلا کفاف گذران زندگی در این گرانی ها را نمی دهد.

این فعال حوزه کارگری گفت: آنقدر شرایط اقتصادی بحرانی و سخت شده است که همه چشمشان به این است راه هایی برون رفت از شرایط اقتصادی مطرح شود. حاج‌اسماعیلی اظهار داشت: کشور ما به دلیل شرایط خاصی که دارد شاید مردم در همه حوزه‌ها مطالبات داشته باشند الان درست است شرایط اقتصادی این قدر وخیم و بحرانی شده است که برجسته‌تر از موضوعات دیگر در کشور شرایط اقتصادی خودش را نشان داده است. وی افزود: در گذشته مردم بیشتر مطالبات اجتماعی داشتند تا مطالبات اقتصادی؛ ولی از دید من الان هم مطالبات اجتماعی و هم سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است. آنچه که در کوتاه مدت باید اتفاق بیفتد این است که وضعیت معیشتی کارگران سر و سامان پیدا کند. برای این راه‌های مختلفی وجود دارد.

فعال بازار کار با اشاره به اینکه دستمزد کارگران باید متناسب با خط فقر تعیین شود گفت: علی رغم اینکه هر ساله دستمزد کارگران افزایش می یابد, افزایش هزینه های زندگی باعث میشودکه میزان افزایش دستمزدبی اثر می شود. دستمزد کارگران در شورای عالی کار باید بر اساس خط فقر باشد, چرا که تعیین سبد معیشت کارگران مورد قبول دولتی ها نیست و در تعیین دستمزد استفاده نمی شود

همچنین مطالعه کنید:

افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای

به گزارش کسب و کار نیوز ، حبیب جهان ساز در خصوص وضعیت برداشت و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.