صفحه اصلی / سرخط خبرها / زنگ خطر گرانی مسکن
زنگ خطر گرانی مسکن

محمود فاطمی عقدا، کارشناس مسکن

زنگ خطر گرانی مسکن

سرمقاله:

نابسامانی قیمت مصالح ساختمانی در بازار منجر به افزایش قیمت مسکن می شود. با افزایش قیمت سیمان، میلیگرد و آهن آلات قیمت تمام شده مسکن نیز افزایش خواهد یافت. سییمان و آهن آلات متحمل افزایش قیمت بی سابقه ای شده اند که تاثیر مستقیم آن بر افزایش هزینه ساخت مسکن خواهد بود. البته بیشترین افزایش قیمت مربوط به سیمان است که جزو اصلی ساخت خانه است. با افزایش قیمت سیمان دیگر صنایع وابسته به آن نیز مشمول رشد قیمت می شوند. موزاییک، جداول کنار منازل، سنگفرش های داخل حیاط و… کالاهایی هستند که از سیمان ساخته می شوند که در نتیجه رشد قیمت سیمان گران خواهند شد. بنابراین باید در انتظار گرانی مسکن در نتیجه گرانی سیمان و بتن و دیگر اقلام مصرفی در ساخت مسکن ماند. کنترل قیمت مصالح ساختمانی وظیفه دولت بوده و باید بررسی شود که چرا با وجود اینکه عمده مصالح ساختمانی تولید داخل است قیمت مصالح افزایش پیدا کرده است.

بازار مسکن در سالهای اخیر بخصوص در دو سال گذشته نابسامانی های بسیاری را تجربه کرد. افزایش قیمت ناگهانی هر متر مسکن موجب شد تا مردم دیگر امیدی برای خانه دار شدن نداشته باشند. حال با این گرانی های اخیر در مصالح ساختمانی فاصلخ مردم با خرید خانه بیشتر و بیشتر خواهد شد. به همریختگی بازار مسکن بیشتر می شود و پروژه های دولتی مسکن نیز با گرانی سیمان و صنایع وابسته به آن در معرض خطر گرانی قرار خواهند گرفت و اقشار آسیب پذیر که برای خانه دار شدن بر روی این پروژه ها حساب باز کرده بودند دستشان خالی خواهد ماند.

گرانی ایجاد شده در بازار مسکن که به دلیل رشد قیمت سیمان است بر بازار اجاره بها نیز تاثیر خواهد گذاشت. وقتی قیمت ساخت مسکن گران می شود هزینه خرید و فروش آن نیز گران است و همین اتفاق بر گرانی بازار اجاره بها نیز موثر خواهد بود. ای کاش دولت اجازه این کار را نمی داد و قیمت ها در بازار مصالح ساختمان متعادل می ماند تا زنگ خطر گرانی مسکن نواخته نشود.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.