چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / ساخت مسکـن گـران تر شد
ساخت مسکـن گـران تر شد

افزایش قیمت سیمان و فولاد گرانی مسکن طی ماه های آینده را به دنبال دارد

ساخت مسکـن گـران تر شد

کسب و کار نیوز- افزایش قطعی برق موجب رشد قیمت سیمان از 15 هزار تومان به 70 هزار تومان شده است. این موضوع تهدیدی برای افزایش قیمت ساخت مسکن و دوری هر چه بیشتر مردم از دسترسی به خرید خانه است. فعالان بازار مسکن معتقدند افزایش قیمت کیسه ای سیمان از 15 هزار تومان به 70 هزار تومان به افزایش بیش از 30 درصد قیمت ساخت مسکن منجر شده و به دنبال آن گرانی در بازار مسکن بیشتر می شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، یک کارشناس اقتصاد مسکن در رابطه با تاثیر افزایش قیمت سیمان بر هزینه ساخت مسکن می گوید: سیمان یکی از اصلی ترین اجزای ساخت خانه و مسکن است که به دلیل سوء مدیریت قیمت آن افزایش زیادی پیدا کرده است. به طرو قطع افزایش قیمت کیسه ای سیمان به رشد قیمت مسکن و گرانی آن منجر خواهد شد. محمود فاطمی عقدا افزود: مهم ترین تاثیر افزایش قیمت سیمان افزایش قیمت ساخت مسکن است. نابسامانی قیمت مصالح ساختمانی در بازار منجر به افزایش قیمت مسکن می شود. سیمان وقتی گران می شود صنایع وابسته به خود را نیز درگیر رشد قیمت خواهد کرد و این اتفاق به گرانی در بازار مسکن منجر خواهد شد.

اما به گفته نماینده اراک در مجلس از روزی که قطعی برق در کشور شایع شد، قیمت سیمان از کیسه ای ۱۵ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان  افزایش یافت و قیمت فولاد نیز به چند برابر افزایش پیدا کرد، چرا دولت و دستگاه  قضایی نباید به این موضوع ورود کنند. محمدحسن آصفری تصریح کرد: آیا ظرفیت کارخانه های سیمان یا فولاد برای ذخیره سازی تولیدات خود فاقد هرگونه انبار بوده اند که یک شبه قیمتشان به این میزان افزایش می یابد. خروجی جلسه در صحن چه چیزی خواهد بود. باید اقدام ماده ۲۳۴ صورت گیرد و گزارش این مهم به قوه قضائیه ارسال شود.

در همین رابطه رئیس کانون سراسری بتن آماده با بیان اینکه سیمان فله در بورس یک میلیون و ۲۹۹ هزار تومان عرضه می شود، گفت: این موضوع تورم بالایی را در مسکن ایجاد می کند و هزینه ساخت را ۳۰ درصد افزایش می دهد. مهرداد نظارت با بیان اینکه در صنعت بتن ۱۰۰ هزار پرسنل شاغل داریم و این صنعت با ۱۲۰ صنف در ارتباط است، اظهارداشت: ۸۰ درصد سیمان فله در کشور توسط تولیدکنندگان بتن مصرف می‌شود با این حال امروز کارخانه‌ها با مشکلات عدیده ای برای تأمین سیمان موردنیاز خود مواجه شده اند.

وی با بیان اینکه باید سیستم عرضه سیمان در بورس تعلیق و این محصول با راهکارهای مناسب و به صورت شفاف به بورس وارد شود، گفت: در حال حاضر فقط دلالان قیمت‌ها را در بورس جابه جا می‌کنند و تولیدکننده و سازنده مسکن دستش به سیمان نمی‌رسد. همین موضوع موجب شده ۸۰ درصد کارخانجات تولیدکننده بتن تعطیل شوند. وی اظهارداشت: علاوه بر مسکن، در بخش پروژه‌های عمرانی همچون سدسازی، پل‌ها و… نیز با مشکل مواجه شده ایم و تقریباً ۷۰ درصد پروژه‌ها تعطیل شده اند.

زنگ خطر گرانی مسکن

محمود فاطمی عقدا، کارشناس مسکن                     

نابسامانی قیمت مصالح ساختمانی در بازار منجر به افزایش قیمت مسکن می شود. با افزایش قیمت سیمان، میلیگرد و آهن آلات قیمت تمام شده مسکن نیز افزایش خواهد یافت. سییمان و آهن آلات متحمل افزایش قیمت بی سابقه ای شده اند که تاثیر مستقیم آن بر افزایش هزینه ساخت مسکن خواهد بود. البته بیشترین افزایش قیمت مربوط به سیمان است که جزو اصلی ساخت خانه است. با افزایش قیمت سیمان دیگر صنایع وابسته به آن نیز مشمول رشد قیمت می شوند. موزاییک، جداول کنار منازل، سنگفرش های داخل حیاط و… کالاهایی هستند که از سیمان ساخته می شوند که در نتیجه رشد قیمت سیمان گران خواهند شد. بنابراین باید در انتظار گرانی مسکن در نتیجه گرانی سیمان و بتن و دیگر اقلام مصرفی در ساخت مسکن ماند. کنترل قیمت مصالح ساختمانی وظیفه دولت بوده و باید بررسی شود که چرا با وجود اینکه عمده مصالح ساختمانی تولید داخل است قیمت مصالح افزایش پیدا کرده است.

بازار مسکن در سالهای اخیر بخصوص در دو سال گذشته نابسامانی های بسیاری را تجربه کرد. افزایش قیمت ناگهانی هر متر مسکن موجب شد تا مردم دیگر امیدی برای خانه دار شدن نداشته باشند. حال با این گرانی های اخیر در مصالح ساختمانی فاصلخ مردم با خرید خانه بیشتر و بیشتر خواهد شد. به همریختگی بازار مسکن بیشتر می شود و پروژه های دولتی مسکن نیز با گرانی سیمان و صنایع وابسته به آن در معرض خطر گرانی قرار خواهند گرفت و اقشار آسیب پذیر که برای خانه دار شدن بر روی این پروژه ها حساب باز کرده بودند دستشان خالی خواهد ماند.

گرانی ایجاد شده در بازار مسکن که به دلیل رشد قیمت سیمان است بر بازار اجاره بها نیز تاثیر خواهد گذاشت. وقتی قیمت ساخت مسکن گران می شود هزینه خرید و فروش آن نیز گران است و همین اتفاق بر گرانی بازار اجاره بها نیز موثر خواهد بود. ای کاش دولت اجازه این کار را نمی داد و قیمت ها در بازار مصالح ساختمان متعادل می ماند تا زنگ خطر گرانی مسکن نواخته نشود.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.