صفحه اصلی / اسلایدر / کمبود شدید برنج در راه است؟
کمبود شدید برنج در راه است؟

کاهش 69 درصدی واردات برنج

کمبود شدید برنج در راه است؟

کسب و کار نیوز- در حالی گمرک از کاهش 69 درصدی واردات برنج خبر داده که قیمت برنج در بازار سر به فلک کشیده است. ایران یکی از بزرگترین قطب های تولید برنج در جهان است اما کمبود برنج مسوولان را وادار به واردات این کالای اساسی کرده است. به هر ترتیب اقلام خوراکی اساسی در افزایش قیمت با یکدیگر کورس گذاشته‌اند. پس از نان و روغن و شکر، برنج هم گران شد و هم کمیاب. در حال حاضر قیمت هر کیلو برنج ایرانی از ۴۲ هزار تومان فراتر رفته است. دبیر انجمن واردکنندگان برنج در این رابطه می گوید: شش دهک کشور برنج خارجی مصرف می کنند و باید برای برآورده کردن نیاز این افراد برنج خارجی به کشور وارد شود. مسیح کشاورز افزود: تنها 15 تا 20 میلیون نفر در ایران ره راحتی برنج خریداری و مصرف می کنند. بنابراین برای تامین نیاز دیگر افراد جامعه باید واردات به اندازه کافی در دستور کار قرار داشته باشد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، گرانی برنج و دیگر کالاهای اساسی این روزها یکی از موضوعات روز جامعه است و شهروندان به شدت از این وضع ناراضی و نگران هستند، چراکه با این سیر صعودی قیمت‌ها بسیاری از خانواده‌ها توان خرید یک کیسه برنج را هم ندارند. در این رابطه معاون فنی گمرک با اشاره به کاهش ۶۹ درصدی واردات برنج به کشور از معاون وزیر صمت خواست در مورد ممنوعیت فصلی برنج به منظور کمبود برنج یا افزایش قیمت در ماه‌های آتی تجدیدنظر کند. مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک از معاون وزیر صمت و دبیر ستاد تنظیم بازار خواست تا در مورد ممنوعیت فصلی برنج به دلیل جلوگیری از کمبود برنج یا افزایش قیمت آن در ماه‌های آتی تجدید نظر کند.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، هر کیلو برنج درجه یک ایرانی در اردیبهشت ماه امسال به طور متوسط حدود ۳۶ هزار تومان فروش رفته، در حالی که حداقل قیمت ۳۰ هزار و حداکثر آن تا ۴۷ هزار و ۱۰۰ تومان بوده است. این در حالی است که در اردیبهشت ماه سال گذشته هر کیلو از همین نوع برنج ۲۵ هزار تومان و در فروردین امسال با افزایش ۱۰ هزار تومانی به طور متوسط تا ۳۵ هزار تومان فروش رفته است که این تغییر نشان می‌دهد نسبت به ماه قبل ۱.۹ و در مقایسه با پارسال ۴۴.۴ درصد افزایش قیمت داشته است. این افزایش قیمت تنها شامل برنج ایرانی نمی‌شود. برنج وارداتی که در اردیبهشت سال گذشته قیمت هر کیلوی آن حدود ۱۲ هزار تومان بوده است، در فروردین امسال با افزایش دو برابری به ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. بر این اساس، برنج خارجی در اردیبهشت امسال نسبت به ماه قبل ۰.۶ و در مقایسه با پارسال ۱۰۶ درصد گران شده است.

خطر حذف برنج از سفره‌های ایرانی از هشدارهایی است که بسیار شنیده می‌شود زیرا قیمت‌ها به میزانی بالا رفته است که آن دهک‌های کم درآمدی که تا سال گذشته برنج وارداتی را به عنوان قوت غالب سفره‌های خود انتخاب می‌کردند اکنون توان خرید آن را ندارند. از طرفی واردکنندگان به این نتیجه رسیده‌اند که واردات برنج برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد زیرا همان‌گونه که اشاره شد چالش حذف ارز دولتی و تخصیص ارز نیمایی به برنج وارداتی و جهش قیمت ارز در یک سال اخیر امکان واردات را از فعالان این بخش گرفت، به این دلیل که نرخ برنج خارجی و ایرانی نزدیک به هم شده‌اند؛ در زمانی که قیمت برنج خارجی با نرخ تقریبی یک سوم برنج ایرانی به دست مصرف‌کننده می‌رسید تقاضای خرید آن زیاد بود اما اکنون در صورتی که مردم امکان خرید برنج داشته باشند به سمت خرید برنج ایرانی می‌روند.

در همین رابطه دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت و گو با “کسب و کار” بر ضرورت واردات برنج تاکید کرده و گفت: ۶ دهک برنج خارجی مصرف می کنند و بنابر آمار ماهیانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن برنج خارجی در کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

مسیح کشاورز افزود: در سال گذشته تا ۸۷۰ هزار تن برنج وارد کشور شد که اگر دولت هم ۲۰۰ هزار تن برای ذخایر احتیاطی وارد کرده باشد، واردکنندگان خصوصی ۶۰۰ هزار تن برنج وارد کرده‌اند. درحالی‌که در سال ۹۸، رقم واردات برنج یک‌ میلیون و ۶۵۰ هزار تن بود. این مقایسه نشان می‌دهد پارسال ۵۰ درصد میزان نیاز هرساله کشور برنج وارد شده است.

مسیح کشاورز  با بیان اینکه در حال حاضر باید راهکارهای پیدا شود که بتوانیم برنج مورد نیاز جامعه را تامین کنیم، اظهار داشت: در حال حاضر برنج خارجی به دلیل گرانی ارز خیلی گران شده و اگر مردم توان خرید برنج ۲۶ هزار تومانی داشتند حتما برنج ایرانی می خریدند هرچند در شرایط کنونی بخشی از مردم با گرانی برنج خارجی به سمت خرید برنج ایران رفته اند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.