صفحه اصلی / اسلایدر / گلایه مردم از گرانفروشی نان و شکایت‌هایی که بی‌پاسخ ماند!
گلایه مردم از گرانفروشی نان و شکایت‌هایی که بی‌پاسخ ماند!

گلایه مردم از گرانفروشی نان و شکایت‌هایی که بی‌پاسخ ماند!

کسب و کار نیوز- در حالی که بیش از یک ماه پیش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام کرده بود مردم می‌توانند از نانوایان گرانفروش از طریق تماس با شماره ۱۲۴ یا ثبت اینترنتی شکایت در سامانه ۱۲۴ اقدام کنند، چند شهروند در تماس با ایسنا اعلام کردند که موفق به برقراری ارتباط با این شماره نشدند و کسی پاسخ تلفن آن‌ها را نداده است.

به گزارش کسب و کار نیوز ، در ماه‌های اخیر زمزمه‌های افزایش قیمت نان مطرح شده، اما مسئولان بخش‌های مختلف می‌گویند هنوز در این رابطه تصمیم نگرفتند و افزایش قیمت نان پیش از اعلام نرخ مصوب جدید تخلف است.اما گزارش میدانی از نانوایی‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر برخی‌ از نانوایی‌ها با آرد یارانه‌ای قیمت‌های خود را بالا برده‌اند. این در حالی است که بر اساس سامانه ۱۲۴ هنوز قیمت مصوب نان بربری ساده یارانه‌ای ۱۰۰۰ تومان، سنگگ ساده یارانه‌ای ۱۲۰۰ تومان، تافتون ساده یارانه ای ۵۵۰ تومان و لواش ساده یارانه‌ای ۳۰۰ تومان است. قیمت مصوب واحدهای نانوایی آزادپز نیز در سامانه ۱۲۴ به ترتیب ۱۵۰۰، ۱۸۰۰، ۸۵۰ و ۴۵۰ تومان برای نان‌های بربری، سنگگ، تافتون و لواش ثبت شده است.

در این میان اتاق اصناف اخیرا از دولت تقاضا کرده همان طور که نرخ خدمات دولتی مانند انرژی را برای جلوگیری از بروز خسارت به واحدهای تولید کننده افزایش می دهد، نرخ نان را نیز متناسب با تورم کشور افزایش دهد و تاکید کرده تا زمان تصویب اصلاحیه نرخ هیچ یک از واحدهای نانوایی مجاز به افزایش نرخ به صورت غیرقانونی نیست.

در چنین شرایطی حدود ایسنا حدود یک ماه و نیم پیش در گزارشی شیوه شکایت از واحدهای متخلف که پیش از اعلام قیمت‌های جدید دست به افزایش قیمت نان زدند منتشر کرد. در این گزارش یدالله صادقی گفته بود که شهروندان می‌توانند تخلف‌های صنفی از جمله گرانفروشی را از طریق تماس با شماره ۱۲۴ گزارش یا به صورت اینترنتی در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند تا پیگیری شود.  اما طی روزهای اخیر برخی شهروندان طی تماس با ایسنا، گفتند که موفق به برقراری ارتباط یا این شماره نشدند.

یکی از شهروندان از محدوده نوبنیاد تهران هم در تماس با ایسنا گفته که نان سنگگ را از یک واحد آزادپز، ۵۰۰۰ و آرد را کیلویی ۱۰ هزار تومان خریده اما شماره ۱۲۴ پاسخگو نبوده است. این در حالی است که نانوایی‌های آزادپز نیز باید نرخ مصوب مربوط به خود را رعایت کنند.گفتنی است که تماس‌های مکرر با سامانه ۲۴ نیز پاسخی به همراه نداشته، اما شهروندان می‌توانند محض اطمینان از امکان ثبت اینترنتی شکایت در سامانه ۱۲۴ به آدرس https://۱۲۴.ir/complaint/create نیز استفاده کنند.او همچنین از میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این نانوایی ابراز نارضایتی کرده است.   

گلایه از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی

در این رابطه دو فرد دیگر هم تماس گرفتند و با نارضایتی از رعایت پروتکل‌های بهداتشی گفتند که موفق به شکایت از نانوایی‌های متخلف نشدند. یکی از این افراد می‌گوید که برخلاف مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، برخی نانوایی‌ها پول نقد از مشتریان دریافت می‌کنند و با همان دستی که ممکن است با لمس پول آلوده شده باشد نان را به مردم تحویل می‌دهد. اگر هم اعتراض کنید کمی الکل به صورت فرمالیته به دست خود می‌پاشند!

شکایات مردمی در بخش بهداشت باید در سامانه ملی ۱۹۰ انجام شود که طبق اعلام وزارت بهداشت عموما بیشترین مکان مورد گزارش برای ثبت شکایات بهداشتی نانوایی‌ها بوده که اکثرا به دلیل عدم رعایت بهداشت دست و عدم استفاده از ماسک توسط کارکنان گزارش می‌شود. همچنین به ترتیب سوپرمارکت‌ها و خواروبارفروشی‌ها، نانوایی‌ها، رستوران‌ها رتبه‌های اول تا سوم دریافت اخطار و معرفی به مراجع قضایی را در میان اماکن عمومی از تاریخ ۲۲ تا ۲۹ اردیبهشت ماه به خود اختصاص داده بودند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.